مشاوره حقوقی رفع مزاحمت و ممانعت از حق

مشاوره حقوقی رفع مزاحمت و ممانعت از حق : یک از عوامل بسیار مهمی که آرامش و حق مالکیت فردی را بر مال خود و یا مال تحت استیفای خود، خدشه دار می کند ایجاد مزاحمت از جانب اشخاص ثالث و یا ایجاد ممانعت از حق بوده و در قوانین کشورهای مختلف نیز مورد بررسی جدی واقع شده است.

این عوامل از آغاز آفرینش بشر وجود داشته اند و تنها به دوره خاصی از تاریخ بشر باز نمی گردند.

اسلام نیز در منابع فقهی خود به آن ها اشاره و عمل آن ها را مستوجب مجازات دانسته است و به دنبال آن نیز، قوانین ایران این دو عمل را جرم انگاری و سپس مورد تدوین و تصویب قرار دادند.

رجوع به وکیل دادگستری و اخذ مشاوره حقوقی رفع مزاحمت و ممانعت از حق نیز در همین راستا می تواند بسیار کار گشا باشد.

مشاوره حقوقی  رایگان

همه ما می دانیم که دعاوی ملکی بسیار سخت و از پرونده های پر دردسر حقوقی می باشد ، در عین حال شاید بتوان گفت که یکی از پر هزینه ترین دعای در دادگاه ها هم دعاوی مر بوط به املام و مسائل مربوط به ان می باشد .

  نظر به دشواری چنین پرونده هایی کمک گرفتن از  وکیل ملکی با توجه به دانش تخصصی و تجربه در این زمینه الزامی و ضروری می باشد.

عدم مراجعه به وکیل در چنین دعاوی به از دست دادن ملک و سرمایه می انجامد ، وکلای دل سوز و نخبه ما با درک تمامی موارد مذکور و هزینه های پیگیری چنین پرونده هایی برای جلوگیری از متضرر شدن شما و جلوگیری از تضیع حق شما آماده است تا پرونده ملکی شما را با کمترین و ارزانترین هزینه پیگری نمایید .

به این منظور می توانید با شماره 44386581 تماس بگیرید و  مشاوره حقوقی تلفنیآن هم به صورت کاملاً رایگان دریافت کنید ، یا با تعیین وقت مشاوره حقوقی حضوری با وکیل متخصص ملکی داشته باشید. ما منتظر تماس شما هستیم.

مزاحمت و ممانعت از حق

مزاحمت و ممانعت از حق دارای ماهیت کیفری بوده و دو جرم متمایز هستند. تعاریف هر کدام از آن ها به قرار ذیل است:

جرم مزاحمت

عمل مزاحمت، بدون خارج کردن مال از دست دیگری، موجبات اخلال در استفاده مطلوب از آن مال را برای مالک فراهم و در اصطلاح عامیانه برای او مزاحمت ایجاد کرده است.

جرم ممانعت

این جرم به عدم امکان استفاده مطلق یک مالک از مال خودش به واسطه عمل دیگری اشاره دارد.

وکیل کیفری گروه حقوقی عدل جویان در جهت  رفع مزاحمت و ممانعت از حق درخصوص حدوث چنین جرائمی فعالیت نموده و شاکیان این دعاوی را جهت احقاق حقوق از درست رفته خود راهنمایی و اطلاعات حقوقی خود را در این عرصه به آن ها ارائه می نماید.

 

مشاوره حقوقی رفع مزاحمت و ممانعت از حق

یکی از خدمات عالی و بی نظیر ما  امکان ارائه خدمات حقوقی به صورت 24 ساعته و آنلاین می باشد .

برای استفاده  از مشاوره حقوقی 24 ساعته یا مشاوره حقوقی آنلاین  آن هم به صورت کاملا رایگان باید به قسمت پرسیدن سوال در سایت ما بروید در آنجا سوالات خود را بپرسید  .

بدین طریق به صورت کاملا رایگان مشکل یا مسئله حقوقی خود را برطرف نمایید .

مصادیق مزاحمت و ممانعت از حق در قانون مجازات اسلامی و مجازات آن

این جرم به وضوح در ماده 690 قانون مجازات اسلامی مورد اشاره واقع شده است. طبق این ماده هر کس به وسیله صحنه سازی از قبیل پیکنی، دیوار کشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت بندی، نهر کشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها و مراتع ملی، کوهستانها، باغ ها، قلمستان ها، منابع آب، چشمه سارها، آنهار طبیعی و پارک های ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت وصنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت و یا شرکت های وابسته به دولت یا شهرداری یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثاث باقیه که برای مصارف عام و المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی و یا حقوقی و به منظور تصرف و ذی حق نمودن خود و یا دیگری مبادرت نماید و یا بدون اجازه سازمان حفاظت از محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی با ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید، به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می گردد.

ارکان جرم مزاحمت و ممانعت از حق

تمامی جرائم کیفری دارای سه رکن قانونی، مادی و معنوی می باشند. جرم مزاحمت و ممانعت از حق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بررسی ارکان آن به قرار ذیل است:

رکن قانونی

ماده 690 قانون مجازات اسلامی با جرم انگاری دو جرم مذکور، رکن قانونی آن ها را مشخص و به آن ها وجهه اثبات جرم، تحت عنوان خاصی را داده است.

رکن مادی

این جرم صرفا با انجام فعل مثبت خارجی به وقوع می پیوندد و ترک فعل را شامل نمی گردد. جرم مزاحمت با هر گونه فعلی که منتج به اخلال در استفاده مطلوب مالک گردد و جرم ممانعت از حق با هر گونه فعل مثبت خارجی که منتج به عدم استفاده مطلق مالک برای مدت زمانی مشخص از مال خود گردد، به وقوع می پیوندد.

رکن معنوی

رکن معنوی و یا عنصر معنوی ، آخرین رکن مورد نیاز برای اثبات جرم مزاحمت و ممانعت از حق می باشد. متهم در ارتکاب افعال فوق الذکر باید حتما از سلامت روانی برخوردار بوده و با سوء نیت به افعال مذکور مبادرت نموده باشد تا رکن معنوی جرم قابلیت استناد داشته باشد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم مزاحمت و ممانعت از حق

در دعاوی کیفری مرجع صالح رسیدگی به دعوی ، محل وقوع جرم است و در دعاوی حقوقی اگر در خصوص مال غیر منقول باشد، در دادگاه محل وقوع ملک است. نکته جالب آن است که دعوی مزاحمت و ممانعت از حق را می توان هم در مراجع کیفری و هم در مراجع حقوقی مطرح نمود. در صورت اثبات جرائم فوق الذکر، دادگاه مربوطه دستور توقف و رفع مزاحمت و ممانعت از حق را صادر نموده و همچنین دستور به اعاده وضع به حال سابق را به همراه جبران خسارات احتمالی مالک در جریان وقوع جرائم فوق الذکر، خواهد داد.

به شدت تاکید و توصیه می گردد در دعایوی ملکی و کیفری به دلیل حساسیت بالا قبل از هر اقدامی از وکیل کیفری یا وکیل ملکی مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

نکات مهم

دعوی رفع مزاحمت و ممانعت از حق با دعوی رفع تصرف عدوانی متفاوت می باشد.

  • جرائم مزاحمت و ممانعت از حق، خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع می گردند و مقام قضایی باید دستور متوقف شدن عملیات را تا زمان تعیین تکلیف قضایی و در بدو کار بنماید.
  • تعداد متهمان در پرونده تاثیر داشته و اگر سه نفر و یا بیشتر باشند، قراین قوی بر ارتکاب جرم موجود خواهد بود.
  • امکان تبدیل مجازات حبس به جریمه نقدی وجود دارد.
  • زور و تهدید و استفاده از سلاح در جرائم مذکور از عوامل مشدده جرم بوده و مجازات حبس را از یک تا شش سال افزایش خواهد داد.
  • ارتکاب جرائم مذکور در شب، متهم را به حداکثر مجازات مشخص شده در قانون مجازات اسلامی محکوم می نماید.

 

با توجه به تخصصی بودن جرائم مذکور، پیشنهاد می گردد جهت شناسایی راه های قانونی احقاق حقوق خود از مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری  غافل نگردید.

مشاوره حقوقی غرب تهران

 هرکدام از شما عزیزان که نیاز به مشاوره حقوقی حضوری داشته باشد می تواند به دفتر وکالت ما به نشانی صادقیه، فلکه دوم صادقیه ،خیابان صادقیه جنوبی ، جنب رستوران پاییز پلاک41 طبقه 4 مراجعه نمایید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *