طلاق توافقی , مشاوره رایگان طلاق توافقی به صورت تلفنی

طلاق توافقی , مشاوره رایگان طلاق توافقی به صورت تلفنی : طلاق توافقی اصطلاحی است که به معنی توافق زوجین در جدا شدن از یکدیگر می باشد و در واقع طرفین توافق نموده به جای طرح دادخواست حقوقی برعلیه یکدیگر بیرون از دادگاه با هم به توافقی برسند و در ادامه مرد جهت مطلقه نمودن زوجه اقدام کند و زوجه نیز با ایشان در دادگاه حاضر شود و مراتب توافق صورت گرفته را اعلام نمایند.

دادگاه مطابق آنچه توافق طرفین است، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید. اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه بوده و طرفین در این فرجه قانونی می بایست نسبت به جاری نمودن صیغه طلاق اقدام نمایند.

مطابق قانون صیغه طلاق در دفاتر رسمی طلاق صورت گرفته و مراتب نیز در سند مربوطه منعکس می گردد و بدیهی است رعایت شرایط شرعی جاری نمودن صیغه طلاق نیز بر عهده سر دفتر اسناد رسمی طلاق خواهد بود.

 

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

در دعوای طلاق توافقی زوجین و یا وکلای ایشان به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و در ابتدا اقدام به ثبت دادخواست می نمایند که با توجه به محل سکونت آنها دادخواست به یکی از دادگاهای خانواده صالح به رسیدگی ارجاع می گردد. پس از تعیین شعبه زوجین می بایست به دادگاه مراجعه نموده و بررسی نمایند، آیا شعبه مربوطه با تعیین وقت نسبت به صدور رای اقدام می نماید و یا خارج از موعد نیز اقدامات بایسته در این خصوص را به انجام می رساند و به فرض رسیدن موعد اقدام زوجه می بایست با گواهی صادره از شعبه به آزمایشگاه مراجعه نماید و بارداری و عدم بارداری بررسی می شود.

درادامه مشاوره حقوقی طلاق توافقی ، زوجین به مرکز مشاوره خانواده معرفی می شود که در صورت امکان اصلاح و برقراری صلح و سازش اقدامات در این خصوص صورت می گیرد و در صورت عدم امکان نحوه طلاق و حقوق مالی زوجه از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، جهیزیه و … و مسائل دیگر مانند حضانت فرزند و میزان بذل مهریه به صورت کامل در صورتجلسه ای درج می گردد.

زوجین با صورتجلسه مذکور، مجدد به شعبه مراجعه و در این مرحله دادگاه با برقراری جلسه رسیدگی اقدام به صدور رای می نمایند.

رای در این خصوص به طرفین ابلاغ می شود و زوجین با اسقاط حق تجدید نظر و اسقاط حق فرجام خواهی خود می توانند همان روز نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام نمایند و در غیر اینصورت 43 روز تا قطعیت دادنامه زمان خواهد برد.

اقدامات لازم جهت جاری نمودن صیغه طلاق

 آخرین مرحله بررسی نحوه جاری نمودن صیغه طلاق و اتمام رابطه زوجیت می باشد.

همانطورکه بیان شد بعد از صدور رای زوجین و یا وکلای ایشان ضمن اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی موجبات اجرای رای را فراهم می آورند و دفتر دادگاه نیز گواهی صادر می نماید که رای صادره قطعی و قابل اجرا می باشد و بدین ترتیب زوجین می توانند به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت جاری نمودن صیغه طلاق

دادنامه قطعیت یافته و گواهی شده شعبه ، اصل سند نکاح ، شناسنامه و کارت ملی زوجین و گواهی عدم بارداری از آزمایشگاه مربوطه

باید توجه داشت جاری نمودن صیغه طلاق مطابق شرع نیازمند شرایطی می باشد. از جمله: طهر، غیر مواقعه بودن زوجه و هم چنین حضور 2 شاهد جهت جاری نمودن صیغه طلاق

مراحل اقدام در طلاق توافقی

در ابتدا می بایست به گروه وکلای عدل جویان مراجعه نمایید و ضمن دریافت مشاوره حقوقی ، راهکارهای اولیه در جهت برقراری صلح و سازش ارائه می شود.

چرا که اولویت در هر مورد اصلاح ذات البین می باشد. ممکن است با چند جلسه کوتاه مشاوره خانواده مشکلات فی مابین زوجین برطرف شود. آنچه مطابق شرع و قانون است، ارجاع زوجین به داوری و حل اختلافات از طریق میانجیگری می باشد.

درخواست میانجیگری

در صورت عدم برقراری صلح و سازش و یا در مواردی که سوء رفتار به حدی بوده بیم آسیب جسمی و یا روحی شدید می باشد.

با اعطای وکالت به گروه وکلای عدل جویان اقدامات اولیه مربوط به ثبت دادخواست صورت می پذیرد. بدیهی است در صورت موافقت دادگاه پرونده خارج از نوبت رسیدگی می شود و در این صورت در مدت کوتاهی گواهی عدم امکان سازش اخذ خواهد شد و با اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی با قطعیت دادنامه صیغه طلاق قابل اجرا خواهد بود.

مشاوره حقوقی طلاق توافقی: طلاق در لغت به معنای رها کردن ، متارکه و جدایی است . به طور کلی طلاق در نظام حقوقی به معنای انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص از سوی مرد یا نماینده اوست . از این عنوان حقوقی در دین اسلام به عنوان مکروه ترین حلال یاد میشود . در جامعه امروزی به دلایل گوناگون اعم از ازدواج در سنین پایین ، عدم شناخت طرفین قبل از ازدواج ، دخالت و اهمیت نظر دیگران ، تفاوت سطح خانوادگی ، سطحی نگری ، عدم تحمل مشکلات در زندگی زناشویی و مجادله های پی در پی و… طلاق رخ میدهد .

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

متاسفانه در سال های اخیر آمار طلاق در کشور ما روبه افزایش است به گونه ای که از هر ده ازدواج ، سه ازدواج به شکست و در نهایت طلاق ختم می شوند.

مشاوره طلاق توافقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را به شما می دهد، در کمترین فرصت، سودمندترین و مفید ترین اطلاعات حقوقی و کیفری وخانواده و..را به دست آورید.

ازجمله خدمات گروه حقوقی ماخدمات حقوقی تلفنی می باشد .

طلاق بائن و رجعی

در نظام حقوقی ما طلاق به طور کلی بر دو نوع است :

1- طلاق باین

2- طلاق رجعی

که در طلاق باین شوهر امکان بازگشت به زندگی زناشویی در مدت عده را ندارد اما در طلاق رجعی خلاف این امر واقع است و مرد میتواند قبل از منقضی شدن عده زن به او رجوع کرده و اثر طلاق را از بین ببرد .

طلاق نهادی است که قانون گذار در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 برای زوجین قائل شده است که از محاسن این نوع طلاق میتوان به کوتاه تر شدن زمان رسیدگی قضایی و همچنین تعیین تکلیف توافقات زوجین در امور مالی و غیر مالی پیش از طلاق اشاره کرد .با این وجود در قانون مدنی و فقه اسلامی سخنی از طلاق توافقی به میان نیامده است و به طلاق خلع و مبارات بسنده شده است (خلع در لغت به معنای بیرون کردن است و عبارت است از اینکه زوجه به دلیل کراهتی که نسبت به زوج دارد حاضر است مالی را به زوج ببخشد تا او را طلاق دهد که خواه این مال کمتر ، بیشتر یا درست به اندازه مهر زوجه است و مبارات در لغت به معنای بیزار شدن از یکدیگر است و در اصطلاح حقوقی نوعی طلاق است که در آن طرفین از یکدیگر کراهت دارند و مال دریافتی از زوجه نمیتواند بیشتر از مقدار مهر او باشد . ) اما به طور کلی حقوقدانان و فقها درباره ماهیت طلاق توافقی به وحدت عقیده نرسیده اند .

عده ای آنرا در قالب طلاق خلع دانسته و عده ای دیگر بر این باورند که این نوع طلاق به مثابه نوعی قرارداد است .

می توان گفت چنانچه درخواست طلاق از سوی زوج صورت گرفته باشد ، دادگاه صالح (دادگاه خانواده محل اقامت خوانده یا محل سکونت زوجه ) بعد از بررسی های لازم به صدور گواهی عدم امکان سازش مبادرت می ورزد و در صورتی که این امر از سوی زوجه صورت گرفته باشد دادگاه به صدور حکم الزام زوج به طلاق پرداخته و یا به بررسی وکالت در طلاق از سوی زوجه می پردازد.

مشاوره حقوقی رایگان طلاق توافقی

گروه حقوقیما  در پی بهره مند شدن همه مردم ایران از سراسر کشور از مشاوره حقوقی  رایگان  ،سایت  را طراحی نموده است تا شما عزیزان به وب سایت مراجعه کنید و مسئله یا مشکل حقوقی خود را با وکیل و کارشناسان حقوقی  در میان بگذارید.

کارشناسان و وکلای ما در اسرع وقت به سوالات مطرح شده  توسط شما پاسخ خواهندداد،

تمامی خدمات رایگان است.

اقدامات لازم

 زوج یا زوجه خواسته خود را در برگ چاپی که داد خواست نامیده می شود ذکر می نماید و در دفاتر خدمات قضایی ثبت می نمایند،

دادگاه پس از پذیرش دادخواست ، زوجین را برای سازش به مرکز مشاوره خانواده ارجاع میدهد .

 اصولا دخالت مرکز مشاوره الزامی است . مشاور ، مسائلی را مبنی بر توافقات مالی و غیر مالی اعم از جهیزیه ، نفقه ، حضانت فرزندان و مهریه با زوجین مطرح کرده و آن ها را مکتوب نموده و به امضاءزوجین میرساند .
بر اساس ماده 1169 قانون مدنی “برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی میکنند مادر تا سن 7 سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است .

نفقه در  طلاق توافقی

بر اساس ماده 1199 قانون مدنی نفقه اولاد بر عهده پدر است حتی اگر نگهداری و حضانت فرزند با مادر باشد مگر بر اساس توافق طرفین ، مادر در ازای حضانت از فرزند نفقه او را برعهده بگیرد و در طلاق توافقی باید این مطلب به صورت کتبی به امضاء طرفین برسد .

 هریک از پدر و مادر حق ملاقات فرزند خود را خواهند داشت که تعیین زمان و مکان آن طبق نظر زوجین است و چنانچه در مورد حضانت ، نفقه وملاقات فرزندان زوجین به توافق نرسیده باشند گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه صادر نخواهد شد و بدیهی است که این گواهی رای دادگاه به حساب نخواهد آمد.

چون ویژگی ها ی لازم برای تعریف یک رای قضایی را ندارد ،، می توان موارد دیگری را نیز بیان کرد که فقدان آن باعث عدم صدور این گواهی میشود . از جمله این موارد عدم تعیین تکلیف در مورد جهیزیه ایست که زوجه با خود به منزل مشترک آورده و مالک آن استو باید این مالکیت را به طریقی اثبات کند . یکی از راه های اثبات ، سیاهه جهیزیه است که به امضاء خانواده زوجین و حتی خود زوج میرسدو چنانچه سیاهه جهیزیه موجود نباشد فاکتور های خریدی که به نام خریدار جهیزیه (خانواده زوجه) صادر شده است میتواند مثبت ادعای مالکیت زوجه بر جهیزیه باشد .

داوری در طلاق توافقی

باید بیان داشت که داوری تعریف شده است که در قانون اصلاحیه مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371، نقش مرکز مشاوره خانواده امروزی را ایفا می کرد و شیوه و روند کار به این صورت بود که هریک از زوجین باید شخصی را از میان بستگان خود به عنوان داور انتخاب کرده تا این داوران حداقل به مدت دو جلسه به بررسی مسائل و مشکلات زوجین بپردازند و تلاش خود را جهت ایجاد سازش بین زوجین به عمل آورند

ویژگی داوران در طلاق توافقی

این اشخاص باید دارای شرایط ذیل می بودند :

  1. تاهل
  2. دارا بودن حداقل 40 سال سن
  3. مسلمان بودن

چنانچه زوجین نمی توانستند چنین فردی راانتخاب کنند دادگاه خود به انتخاب داور اقدام می کرد .

این امر به واسطه قانون حمایت خانواده مصوب 1391 نسخ و مرکز مشاوره خانواده جای آن را گرفت .

 بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه زوجین میتوانند از تاریخ صدور گواهی به مدت سه ماه از تاریخ صدور گواهی به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را ثبت کنند در غیر این صورت گواهی از درجه اعتبار ساقط میگردد .

همچنین سردفتر طلاق مکلف به اخذ گواهی عدم بارداری از زوجه میباشد تا بتواند طلاق را به شکل رسمی به ثبت برساند و جواب آزمایش مبنی بر این که زوجه باردار است یا نه ارتباطی به اصل طلاق ندارد و این امراز این رو گنجانده شده است که مطمئن شوند در هنگام جدایی و طلاق زوجه حملی داشته است یا خیر .

بر طبق قانون مدنی اشکالی وجود ندارد که در هنگام طلاق زوجه باردار باشد فقط پایان عده او پایان وضع حمل می باشد.

روند رسیدگی

باید  بیان داشت که چنانچه زن یا مردی درخواست طلاق توافی داشته باشند می توانند با مراجعه به گروه حقوقی ما  دادخواست خود را مبنی بر طلاق توافقی ثبت نمایندو در صورت عدم امکان صلح وسازش دادگاه اقدام به صدرو گواهی عدم امکان سازش می کند.

مشاوره حقوقی حضوری خدمتی ارزنده بود با توجه به این امر که دعاوی حقوقی و کیفری دارای پیچیدگی های بسیار بوده و یک دلیل کوچک می تواند سرنوشت پرونده را تغییر دهد .

آدرس عدل جویان بر روی نقشه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *