نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش

مشاور حقوقی گواهی عدم امکان سازش زمانی می رسد که زن و مردی اختلافاتشان آنچنان زیاد و غیرقابل حل می شود که مجبور به جدایی می شوند و پس از طی کردن مراحل ابتدایی برای جاری ساختن صیغه طلاق به درخواست مرد و یا به درخواست زوجه، باید گواهی عدم امکان سازش از دادگاه اخذ شود.

وکیل خانواده : گواهی عدم امکان سازش اماره ای بر اختلاف کثیر طرفین است، به گونه ای که دیگر ادامه زندگی با وضع موجود برای طرفین امکان پذیر نمی باشد. زمانی گواهی می شود که هیچ چاره ای و راهی برای حل مشکل طرفین به غیر از جدایی و طلاق وجود نداشته باشد.

گواهی عدم امکان سازش

موارد صدور گواهی عدم امکان سازش

در موارد زیر زوج و یا زوجه می توانند تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را نمایند ولی اتخاذ تصمیم نهایی و احراز آنها با دادگاه می‌باشد.:

  1. بدرفتاری یا سوء معاشرت هر یک از زوجین نسبت به یکدیگر
  2. مبتلا شدن مرد به مرض صعب العلاج که ادامه زندگی در این حالت برای طرف مقابل سخت و دشوار شود
  3. عدم اعتنا به دستور دادگاه در مورد منع اشتغال به کار و حرفه ای خاص
  4. عدم تمکین زن از شوهر
  5. استنکاف مرد از پرداخت نفقه زن
  6. به هنگامی که زوج همسر دیگری اختیار کند بدون رضایت همسر اول
  7. هر کدام از طرفین به محکومیت قطعی ۵ سال یا بیشتر محکوم شود
  8. غایب مفقودالاثر شدن هر کدام از طرفین
  9. اعتیاد هر کدام از طرفین به مواد مخدر. در صورت وجود هر یک از موارد مذکور طرف دیگر می تواند تقاضای طلاق نماید.

مدت اعتبار گواهی عدم سازش

اعتبار این گواهی برای تصمیم به ازدواج و طلاق ۳ ماه پس از ابلاغ گواهی می باشد، که طرفین پس از اخذ گواهی از دادگاه باید در مدت مذکور به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمایند و گواهی عدم امکان سازش را به دفتر ازدواج و طلاق تحویل دهند.

در صورت عدم تسلیم گواهی عدم سازش  در مدت مذکور،این گواهی از درجه اعتبار ساقط می شود و دیگر هیچ اعتباری نخواهد داشت.

ضمانت اجرا

بعد از وقوع طلاق، مرد می بایست تا یک ماه بعد از وقوع طلاق برای ثبت طلاق اقدام نماید. در صورتی که از ثبت طلاق در فرصت یک ماهه امتناع ورزد، جزای نقدی ۸ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون و یا حبس ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم می‌شود و چنانچه سردفتری بدون اخذ و رویت گواهی عدم امکان سازش اقدام به ثبت طلاق نماید؛ آن سردفتر به محرومیت از اشتغال به سردفتری ازدواج و طلاق محکوم می‌شود.

صدور گواهی عدم سازش برای افراد محجور

افراد محجور که دارای ولی و یا قیم می باشند از تصرف در اموال و انجام بعضی از امور حقوقی ممنوع شده اند که انجام آن امور با ولی یا قیم آها خواهد بود. اما در مورد صدور گواهی عدم امکان سازش ولی یا قیم وی نمی تواند اقدام به اخذ  این گواهی نماید .

در این مورد خود این افراد محجور ملزم به اخذ و درخواست گواهی عدم امکان سازش می باشند. در مورد سفیه نیز ولی یا قیم او حق درخواست و اخذ گواهی را ندارد. زیرا حجر سفیه مربوط به امور مالی است و طلاق یک عمل غیر مالی می باشد و خود این شخص سفیه باید اقدام به اخذ گواهی نماید.در مورد مجنون نظر به اینکه مجنون دائمی قوه درک و عقل را ندارد و خودش نمی تواند عمل حقوقی انجام دهد، بنابراین درخواست و اخذ گواهی  باید توسط ولی یا قیم انجام شود.

روند رسیدگی

شخصی که خواهان صدور گواهی عدم امکان سازش باشد، باید دادخواستی را  در یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی تنظیم نماید و مدارک لازم برای تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات قضایی سند ازدواج و شناسنامه می باشد. پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه، خواهان باید دلایل و بینه خود را برای صدور گواهی که باید جزو موارد مذکور در ماده ۸ قانون حما یت خانواده می باشد بیان کند.

گواهی عدم امکان سازش

پس از بیان بینه و دلایل خواهان، دادگاه قرار ارجاع به امر داوری را صادر می کند و به طرفین ابلاغ می کند. طرفین داوران اختصاصی خود را در مهلت معین شده به دادگاه معرفی کنند که این داوران می بایست شرایط خاصی را داشته باشند. از جمله اینکه این داوران باید حداقل ۴۰ سال داشته باشند و داور وظیفه دارد حداقل دو مرتبه در زمان تعیین شده از طرف دادگاه طرفین را به تشکیل جلسه دعوت کند و با آنها صحبت کند.

اگر توافقی حاصل نشد یکی از داوران یا هر دو آنها نظر می دهند. اگر صلح و سازش بین زوجین حاصل نشد، دادگاه در این صورت پس از بررسی‌های لازم حکم به طلاق زوجین صادر می کند. پس از آن مرد باید برای اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق رجوع کند و با به همراه داشتن گواهی در دفترخانه اقدام به جاری ساختن صیغه طلاق نماید و واقعه طلاق را به ثبت برساند.

گواهی عدم امکان سازش

پل ارتباطی با گروه وکلای عدل جویان

گروه حقوقی عدل جویان در راستای بهره مند شدن مردم از خدمات حقوقی از طریق مختلف امکان برقرای ارتباط با وکلا و مشاوران حقوقی را فراهم آورده است. شما عزیزان برای ارتباط با وکلا و مشاوران متخصص در امور حقوقی، خانواده، طلاق از طرف زوج یا زوجه، طلاق توافقی، طلاق غیابی، تمکین، گواهی عدم سازش و امثالهم می توانید به دفتر وکالت واقع درغرب تهران، صادقیه ، خیابان شهدای صادقیه جنوبی، جنب رستوران پاییز، پلاک۴۱ طبقه۴ مراجعه فرمایید.

همچنین شما عزیزان می توانید با شماره ۴۴۳۸۶۵۸۱- 09120346341 تماس حاصل فرمایید و با وکلا و مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید. علاوه بر این شما می توانید به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی به سایت عدل جویان مراجعه کنید و در قسمت ( پرسش سوال حقوقی ) سوال خود را مطرح سازید تا وکلا و مشاوران متخصص ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *