استرداد لاشه چک ، پس ندادن چک

استرداد لاشه چک : چک یک سند عادی می باشد که امروزه کاربرد زیادی دارد و افراد بسیاری در انجام امور مالی و انجام اعمال حقوقی خود از چک استفاده می کنند.در نتیجه ممکن است بین صادر کننده چک و دارنده چک بعد از صدور چک اختلاف ایجاد شود ومنجر به دعوای حقوقی شود .

یکی از دعاوی حقوقی مربوط به چک، استرداد لاشه چک می باشد. در این مقاله نکاتی طلای و شگفت انگیزی در باره چک مطرح خواهیم کرد . در ادامه برای توضیحات بیشتر ، با وکیل چک گروه حقوقی عدل جویان همراه باشید..

شروع دعوای استرداد لاشه چک

چک ممکن است به دلایل بسیاری صادر شده باشد از جمله دلایل صدور چک می توان به پرداخت بدهی از طریق صدور چک اشاره کرد. همچنین ممکن است فردی چکی را به عنوان ضمانت در قبال انجام عملی یا انجام تعهدی برای فرد متعهدله صادر کرده باشد.

اما شروع دعوای  مربوط به زمانی است که صادرکننده چک، وجه چک را پرداخت نماید یا تعهدی را که در قبال انجام آن چکی را صادر کرده بود، عملی سازد ولی دارنده چک از استرداد چک که در اصطلاح استرداد لاشه چک نامیده می شود، امتناع ورزد.

در چنین مواقعی فرد صادر کننده چک می تواند برای  جلوگیری از سو استفاده دارنده چک، به دادگاه رجوع کند. البته بهتر است که در گام نخست یک اظهارنامه به دارنده چک و کسی که می بایست چک را مسترد کند، ارسال شود.44386581-021 پل ارتباطی با بهترین وکیل چک تهران است.

استرداد لاشه چک

چه زمانی دعوای استردادلاشه چک را مطرح کنیم؟

دعوای استردادلاشه چک من جمله دعاوی است که باید از همان ابتدا قدم ها را محک برداشت در غیر این صورت تمام زحمات شما برای پیگیری پرونده به باد رفته و در پرونده شکست خواهید خورد. استرداد لاشه چک از دعاوی است که طرف مقابل می تواند با اظهار بی اطلاعی نسبت به آن تمام هزینه های شما رای رسیدگی به پرونده را به باد دهد . پس چیکار کنیم؟ قبل از اینکه دادخواست استردادلاشه چک را تنظیم و ثبت کنید حتما به سراغ وکیل استرداد لاشه چک رفته و به کمک وی اظهارنامه استردالاشه چک را تنظیم و ثبت نمایید . اضهارنامه استردادلاشه چک طرف مقابل را خلع سلاح می کند. شما از طریق اظهارنامه لاشه چک به طرف مقابل اطلاع می دهد که باید در مدت مقرر چک صادر شده را به شما بازگرداند در غیر این صورت قعطاً در دادگاه محکوم خواهد شد و باید تمام هزینه های رسیدگی را نیز پرداخت نماید.

پس یک نکته فوق العاده کاربردی بیان شد و آن ارسال اظهارنامه استردادلاشه چک به دارنده چک می باشد .در این صورت شما قطعاً پیروز داداگه خواهید شد. برای دیدن  نمونه اظهار نامه استردالاشه چک به انتهای این مقاله مراجعه کنید . اگر خواستید می توانید به صورت رایگان دانلود کنید.44386581-021

هزینه و قیمت رسیدگی به استردادلاشه چک چقدر است؟

یک اختلاف آشکار وجود دارد، بعضی از افراد بر این باورند که در دعوای استردادلاشه چک بایدمطابق با مبلغی که چک صادر شده  هزینه رسیدگی هم تعیین شود یعنی هرچه قیمت چک و مبلغ ذکر شده در آن بالاتر باشد هزینه رسیدگی به دعوی استردادلاشه چک نیز افزایش پیدا می کند یعنی یک جورهایی ان را یک دعوالی مالی می دانند که باید به میزان خواسته مال هزینه ای را هم پرداخت کنند  در مقابل برخی ان را یک دعوای غیر مالی  گمان می کنند که باید تنها هزینه ورود دعوا به دادگاه که در حدود 200 تا 300هزارتومان( این قیمت متغیر می باشد)اخذ شود. همانطور که بیان کردیم در این مسئله اختلاف وجود دارد.

ارتکاب جرم در صورت عدم استرداد لاشه چک

چنان چه فردی چکی را که به عنوان ضمانت از صادرکننده آن اخذ کرده و در اختیاردارد، به فرد دیگری انتقال دهد و یا به هرنحوی از چک صادر شده به عنوان ضمانت سو استفاده کند.

عمل وی جرم محسوب شده وعنوان مجرمانه خیانت در امانت به وی منتسب می شود و باید درنظر داشت که در صورت اثبات عدم استرداد لاشه چک و سو استفاده دارنده چک از آن و اثبات خیانت درامانت دارنده چک وی محکوم به حبس از یک سال تا سه سال خواهد شد.

یک رکن اساسی در اثبات خیانت در امانت در مورد استرداد لاشه چک وجود سو نیت دارنده چک می باشد.

یک مثال خوب برای خیانت درامانت :

به طور مثال زمانی که دارنده چک پس از پرداخت وجه چک و یا انجام تعهدی که چک در قبال آن صادر شده بود با علم به پرداخت شدن وجه چک یا انجام شدن تعهد آن چک صادر شده را برگشت می زند. این امر نشان دهنده و اماره ای بر سو نیت دارنده چک می باشد.

چنان چه موارد مذکور اثبات و محرز شود، صادرکننده چک می بایست برای شکایت از دارنده چک با عنوان خیانت در امانت در دادسرا اقامه دعوی کند، به دنبال آن داسرای مربوطه بررسی های لازمه را انجام داده و کیفرخواست را صادر کرده و سپس دادگاه کیفری است که ادامه بررسی و پیگیری پرونده را بر عهده می گیرد .

وصول چک توسط شخص ثالث

اگر فرد دارنده چک، آن چکی را که برای ضمانت صادر شده است را به دیگری منتقل کند، شخص ثالث حق وصول و دریافت مبلغ چک را دارد و نمی توان به بهانه آن که آن چک به عنوان امانت یا … صادر شده است از پرداخت وجه چک جلوگیری کرد. اما در این میان می توان از دارنده چک که از چک سو استفاده کرده، به عنوان خیانت درامانت شکایت کرد.

دادگاه صالح برای مطالبه وجه چک

مهمترین نکته در مراحل شکایت از صادر کننده چک این است که برای شکایت در دعای چک و وصول چک کجا باید برویم؟ دادگاه صالح به منظور رسیدگی ، شورای حل اختلاف می باشد یا دادگاه عمومی و حقوقی. چنانچه میزان و مبلغ چک بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادگاه عمومی و حقوقی موظف به رسیدگی خواهد بود. اما چنانچه مبلغ چک کمتر از 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف مرجع قضایی صالح برای رسیدگی می باشد.

استرداد لاشه چک

روند رسیدگی

فردی که خواهان در این دعوا می باشد، باید توسط وکیل استرداد چک  سریع ترین راه را برای مطالبه وجه چک  انتخاب کند؛  بنابراین، دادخواستی را باید در دفاتر خدمات قضایی تنظیم نماید، بعد از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه، مدعی می بایست تمامی مدارک و بینه خود را برای اثبات حق خود و اثبات امانی بودن چک به دادگاه تقدیم نماید.

همچنین مدعی می بایست پرداخت وجه چک و یا انجام تعهدی که چک به عنوان ضمانت آن صادرشده بود و عدم استرداد لاشه چک را اثبات کند. سپس دادگاه پس از بررسی و تحقیقات لازمه و اثبات امانی بودن چک  دستور به استرداد لاشه چک می دهد.

نمونه اظهار نامه استردادلاشه چک

بسمه تعالی
برگ اظهارنامه

تاریخ ……………
شماره …………..
پیوست ………….

سلام علیکم،
سرکار خانم یا جناب آقای…..
احتراماً به استحضار شما می رسانم با استناد به ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی این اظهار نامه را به شما ابلاغ می نمایم:
اینجانب یک فقره چک به شماره …… بر عهده بانک ….. شعبه …… به مبلغ …….. ریال بابت انجام تعهدی برای شما صادر کرده ام تا در تایخ 20 دی ماه مبلغ …… ریال به شما پرداخت نمایم نظر به اینکه بنده در تاریخ مقرر تعهد خویش را عملی نموده ام شما هنوز یک فقره چک بنده را مسترد ننموده اید با توجه به این نکته که 10 روز از مدت انجام تعهد بنده گذشته است اما شما همچنان چک را به بنده بازنگردانده اید . از طریق این اظهارنامه به شما ابلاغ می کنم که در طی 72 ساعت لاشه چک را به بنده مسترد نمایید.پس از ابلاغ این اظهار نامه و در صورت بی اعتنایی شما ادعای مبنی بر عدم اطلاع از این مسئله پذیرفته نخواهد شد و اقدامات حقوقی و قضایی به منظور استرداد چک انجام خواهد گرفت.
با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء – تاریخ

 

 

9 پاسخ
    • مهرداد عبداللهی
      مهرداد عبداللهی گفته:

      سلام. ممنون که اشاره کردین . حتما در به روز رسانی جدید این مطلب نسخه pdf را هم اضافه خواهیم کرد . ممنون از توجه شما کاربر گرامی .

      پاسخ
  1. ایراندوست
    ایراندوست گفته:

    سلام
    درصورتی که چک به امانت گذاشته شده
    مبلغ.تاریخ .شمارچک و حساب .و بانک محال علیه را ندانیم مرجع رسیدگی شوراست.ویا دادگاه حقوقی.ممنون از پاسخ

    پاسخ
    • گروه وکلای عدل جویان
      گروه وکلای عدل جویان گفته:

      باید به مبلغ مندرج در چک توجه کرد. اگر مبلغ چک بیش از 20میلیون تومان باشد، دادگاه صالح به رسیدگی میباشد و در غیراینصورت شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد کرد.

      پاسخ
  2. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام. خسته نباشید.
    قرارداد اجاره مسکن با فردی نوشته ام. یکی از آشنایان ایشان چکهای پرداخت اجاره را صادر کرده است. این قرارداد در حال فسخ می باشد. چکهای صادر شده باید به طرف قرارداد برگردانده شود یا به صاحب چک؟ آیا می توان (یا باید) لاشه چک را برگرداند مثلا امضا چک را پاره کرد یا باید چک به صورت سالم برگردانده شود؟

    پاسخ
    • گروه وکلای عدل جویان
      گروه وکلای عدل جویان گفته:

      یکی از خصوصیات چک، وصف تجریدی بودن آن است. بدین معنا که علت اخذ چک به هر دلیلی باشد، اهمیت ندارد. علت میخواهد عقد اجاره باشد یا عقد بیع باشد. علی ایحال بدانید و آگاه باشید که چک نیز خود یک نوع قرارداد است. پس در نتیجه چک را از کسی که گرفته اید به خود آن صاحبش برگردانید تا فردا روزی مدعی نشود که چک را به من نداده اید و از شما چک را مطالبه کند؛ زیرا در وجه شماست و چک به طرف قرارداد اجاره هیچ ارتباطی ندارد.

      پاسخ
  3. علی
    علی گفته:

    با عرض سلام
    من توی یه کار خونه نگهبان بودم 50 میلون از من چک گرفتن برای ضمانت انجام کار قرارا دام که تموم شد بعد از دوماه رفتم برای تصویه گفتن که شما اصلا چک ندادی درصورتی که من چک داده بودم رسید هم بهم ندادن موقع تحویل چک حالا چطوری میتونم چک رو پس بگیرم ؟ ایا کارفرما می تونه از چک سو استفاده کنه؟باید چکارکنم؟

    پاسخ
  4. فرید
    فرید گفته:

    سلام اگر بعد از حکم دادگاه مبنی بر استرداد لاشه چک برگشتی باز هم خوانده چک را نداد چکار یاید بکنیم؟

    پاسخ
  5. میرحمید صالحیان
    میرحمید صالحیان گفته:

    با سلام

    اگر خوانده لاشه چک را حتی پس از حکم دادگاه به خواهان تحویل ندهد تکلیف چیست؟ خواهان می تواند از همان دادگاه صادرکننده نسبت به ابطال چک و سوءاثر آن اقدام نماید یا نه؟ لطفا روش های قانونی را اعلام فرمائید تا اقدام نمایم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *