بهترین وکیل متخصص استرداد چک در تهران

وکیل استرداد چک با تجربه و حرفه ای : چک یکی از معروفترین و معتبرترین اسناد تجاری بین اشخاص محسوب می شود که در روابط کاری، معامله، تضمین ( مثلا تخلیه ملک، حسن انجام کار و…)، امانت مورد معامله و یا مبادله قرار می گیرد.

حال در برخی موارد متعهد، ضامن و یا پرداخت کننده سند تجاری (چک) به علتی خود را مستحق دریافت یا استرداد چک می داند و ادعا کند که دارنده سند تجاری چک باید به صادرکننده عودت داده شود و دارنده از استرداد لاشه چک خودداری می نماید صادرکننده یا پرداخت کننده چک می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی الزام مستنکف به استرداد لاشه چک را از مراجع قضایی خواستار شود.

وکیل استرداد چک در غرب تهران

وکیل استرداد چک : اسناد تجاری از امتیازات ویژه ای برخوردار هستند، ازجمله آنکه بلافاصله پس از ثبت دادخواست ، طلبکار بدون نیاز به شروع رسیدگی می تواند درخواست تامین خواسته و توقیف اموال بدهکار را داشته باشد. همچنین امکان وصول مبلغ چک از طریق اجرای ثبت نیز وجود دارد. یکی از اسناد تجاری ، چک می باشد. چک به نسبت سایر اسناد تجاری از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از چک به عنوان مهمترین و کاربردی ترین سند تجاری نام برده می شود.

وکیل استرداد چک

امروزه از چک به ۲ منظور استفاده می کنند:

  1. پرداخت بدهی و تسویه حساب
  2. صدور چک به عنوان ضمانت .

در صورتی که چک بابت پرداخت بدهی صادر شده باشد در این صورت دارنده چک حق وصول و نقد کردن چک را دارد اما چنانچه چک بابت ضانت صادر شده باشد دارنده چک حق وصول و نقد کردن چک را ندارد .

ممکن است افراد به عنوان ضمانت در انجام کار یا ضمانت در پرداخت بدهی یا انجام تعهدی چک را صادر کنند ، در چنین حالتی نظر به اینکه چک ضمانی است ، دارنده چک به هیچ وجه حق مراجعه به بانک و اخذ مبلغ مندرج در چک را ندارد .

اگر دارنده چک ، مبلغ چک را از بانک محال علیه مطالبه نماید ومبلغ را اخذ کند ؛ این عمل او جرم محسوب شده و مجازات کیفری برای آن در نظر گرفته شده است.

اصل بر عدم امانی بودن چک است

یکی از مهمترین مسائلی که در دعوی استرداد چک مطرح می شود آن ست که اصل بر امانی بودن چک است یا غیر امانی بودن چک؟

یعنی اصل را بر این بگذاریم که همه یا اکثریت چک ها برای ضمانت صادر می شوند یا برای پرداخت بدهی و توسیه حساب ؛ اصل بر غیرامانی بودن چک است ، اکثریت چک ها را برای پرداخت بدهی یا ….صادر می شوند، کمتر کسی چک را به منظور تقدیم ضمانت صادر می کند .

بنابراین اصل را باید در غیر امانی بودن چک بگذاریم مگر آنکه امانی بودن آن ثابت شود. صادرکننده چک که مدعی امانی بودن چک است می بایست از طریق مراجعه به وکیل چک ، امانی بودن چک را از طریق مدارک و استاد و یا شاهدان و… اثبات نماید .

نکته: زمانی که چکی به منظور ضمانت صادر می شود پس از آنکه موضوع مورد تعهد عملی شده یا برطرف شده است، دارنده چک امانی می بایست چک را به صادر کننده آن مسترد نماید، به چنین عملی استرداد چک گویند ؛ اما در صورتی که دارنده چک امانی از استرداد چک امتناع ورزد و وجه چک را وصول کند مجرم شناخته شده و مرتکب جرم خیانت درامانت شده است که مجازات کیفری در انتظار او خواهد بود.

عدم استرداد چک و خیانت در امانت

در بعضی از مواقع دارنده چک امانی با وجود آنکه صادر کننده چک امانی به تعهد خود عمل نموده ، دارنده چک از استرداد چک امانی امتناع می کند و چک امانی را با وجود علم به امانی بودن و عملی شدن تعهد به صادرکننده آن مسترد نمی کند یا آنرا به دیگری انتقال داده است ، در چنی حالتی فرد دارنده چک مر تکب جرم خیانت در امانت شده است که می بایست مجازات شود.

مجازات کیفری خیانت در امانت

فردی که با علم به امانی بودن چک آنرا به دیگری منتقل نموده یا وجه آنرا وصول نموده است در صورت شکایت کیفری ضمن الزام به اسرداد چک به حبس ۱تا ۳سال حبس محکوم خواهد شد.
امروزه فعالیت وکلا به صورت تخصصی شده ، وکلا باتوجه به تجربه و دانش حقوقی خود اغلب در یک یا دو زمینه یا حقوقی وکالت می کنند.

مرجع قضایی صالح برای دعوی استرداد چک

دعوی استردا چک نظر به میزان خواسته در دو مرجع شواری حل اختلاف و دادگاه عمومی و حقوقی رسیدگی می شود. اگر میزان خواسته تا۲۰میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف قابل پیگیری می باشد اما چنانچه میزان خواسته بیش از ۲۰میلیون تومان باشد دادگاه عمومی، مرجع قضایی صالح برای رسیدگی می باشد.

استردا لاشه چک

شروع دعوای استرداد لاشه چک مربوط به زمانی است که صادرکننده چک، وجه چک را پرداخت نماید یا تعهدی را که در قبال انجام آن چکی را صادر کرده بود، عملی سازد ولی دارنده چک از استرداد چک که در اصطلاح استرداد لاشه چک نامیده می شود، امتناع ورزد. در چنین مواقعی فرد صادر کننده چک می تواند برای استرداد لاشه چک یا جلوگیری از سو استفاده دارنده چک، به دادگاه رجوع کند. البته بهتر است که در گام نخست یک اظهارنامه به دارنده چک و کسی که می بایست چک را مسترد کند، ارسال شود.

شما عزیزان می توانید با شماره ۴۴۳۸۶۵۸۱-09120346341 تماس حاصل فرمایید و با تیم حقوقی ما در ارتباط باشید. علاوه بر این شما می توانید به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی با تماس و مراجعه به سایت عدل جویان از مشاوره حقوقی رایگان بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *