وکیل استرداد جهیزیه غرب تهران

وکیل متخصص در امور استرداد جهیزیه : باید بدانید که جهاز یا جهیزیه در قانون ما تعریفی ندارد و هر آنچه که هست در عرف جامعه می باشد به عبارتی جهیزیه یکسری اموال منقول برای استفاده در زندگی مشترک است که از طرف زوجه به منزل زوج آورده می شود که براساس رسم دیرینه مردم و باتوجه به عرف آن منطقه می باشد که عرف هرمنطقه با توجه به شهر یا قوم غالباً متفاوت است. بطور مثال در قسمتی از شهر اسدآباد همدان تهیه جهیزیه بطور کامل برعهده زوج می باشد.

باید بدانید که در قانون مدنی کشور ما هیچ اشاره به تهیه جهیزیه نشده است به این دلیل که زوجه هیچ تکلیف قانونی و شرعی جهت تهیه و آوردن جهاز به منزل زوج یا شوهر ندارد و این امر مهم را باید دانست که تهیه وسایل ضروری و لازم برای یک زندگی مشترک برعهده زوج می باشد اما با توجه به اینکه آوردن وسایل زندگی در کشور ما توسط زوجه یک امر شایع و مرسوم می باشد بنابراین باعث اختلافات متعددی در دادگاه خانواده محسوب می شود که در ادامه به تحلیل آن پرداخته می شود.
نکته مهم : آوردن وسایل زندگی مشترک توسط زوجه به منزل مشترک به منزله واگذاری آن به زوج نیست و زوج صرفا حق استفاده از آن را دارد که این امر نشانگر آن است که زوجه تکلیفی برای آوردن جهیزیه ندارد و اگر هم آورده است هر زمانی که بخواهد می تواند آن را مسترد نماید و زوج نمی تواند مانع آن شود زیرا وسایل در دست زوج امانت می باشد یا به عبارتی ید زوج امانی می باشد.

سوال کاربردی: مسترد کردن جهیزیه قبل از اینکه زوجه طلاق بگیرد چگونه است؟

با توجه به مطالبی که قبلا ذکر شد ید زوج امانی است و تملک زوجه بر اموال خود مالکانه می باشد و هر زمان که اراده نماید می تواند اقدام به بردن وسایل خود نماید و زوج حق جلوگیری را ندارد و این اقدام از سوی زوجه بطور کاملا واضح بیانگر تمایل به جدایی و طلاق از طرف زوجه می باشد.

وکیل استرداد جهیزیه

نکته مهم و کاربردی :

وکیل استرداد جهیزیه : در زندگی مشترک وسایل و جهیزیه که زوجه آورده است به هر علتی از بین برود یا مستهلک گردد زوج هیچ گونه مسئولیتی جهت جایگزین نمودن یا پرداخت مبلغ آن ندارد و زوجه وسایلی را می تواند مسترد نماید که در آن زمان در منزل باقی مانده است بنابراین در صورتی که بعد از چندین سال زندگی مشترک وسایل یا جهیزیه زوجه از بین برود یا تخریب یا مستهلک گردد زوجه بخواهد جهیزیه خود را مسترد نماید فقط می تواند آنچه از وسایل که باقی مانده است را مسترد نماید.

استرداد جهیزیه با سیاهه تهیه شده در بدو ازدواج

فهرست و لیست کردن اقلام جهیزیه رسمی دیرینه در مراسمات قبل از زندگی مشترک است که توصیه می شود اگر قصد تهیه سیاهه جهیزیه دارید لیستی کامل از وسایل و جهاز تهیه نمایید و پس از انتقال وسابل در منزل زوج زیر لیست از زوج و شهود امضا گرفته شود.

نکات کاربردی توسط وکیل استرداد جهیزیه

  • با توجه به مطالب قبل در زمان لیست کردن اقلام جزئیات وسایل باید بطور کامل بیان گردد بطور مثال ماشین لباسشویی از کدام برند و کارخانه می باشد و دارای چه مشخصاتی می باشد.
  • برای طرح دادخواست استرداد جهیزیه توسط زوجه باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمود که با توجه به میزان خواسته در شورای حل اختلاف یا دادگاه ارجاع می گردد.
  • یکی از نکات مهم و کاربردی در زمان لیست کردن جهیزیه با توجه به رسومات در برخی مناطق کشور چند قلم از وسایل سنگین به عهده زوج قرار می گیرد و عملا آن اقلام نیز در لیست سیاهه زوجه آورده می شود که در زمان استرداد جهیزیه اگر زوج مدارک و مستندات کافی داشته باشد و و ثابت نماید که آن اقلام متعلق به وی می باشد زوجه دیگر نمی تواند انها را نیز جزء اقلام خود مسترد نماید.
  • حث مهم ذکر طلا در لیست سیاهه که به عنوان قسمتی از جهیزیه آورده می شود دارای ایراد و اشکال اساسی است و از نظر عرفی و قانونی جهیزیه که توسط زوجه آورده می شود و در ید زوج بصورت امانی می باشد و زوج می تواند از آن استفاده نماید که از این منظر ذکر طلا در لیست جهیزیه موضوعیت ندارد زیرا طلا در تصرف کامل زوجه می باشد و زوج دخل و تصرفی در آن ندارد که به عنوان جهیزیه قرار داده شود بنابراین طلاهای زوجه در تصرف او و متعلق به اوست. در مواردی هم دیده شده که زوجه در دادخواست خود استرداد طلا با توجه به سیاهه را تقدیم محاکم می نماید که با توجه به توضیحات فوق به فرض اینکه طلاها را به همراه خود آورده است، به هر حال در تصرف خود او بوده است و در طی روزمره های خود استفاده نموده است مگر اینکه ادعا کند در مدت زمان زندگی مشترک از اموال زوجه برداشته است که در این صورت هم در زمینه دادخواست استرداد جهیزیه نمی گنجد و بایستی با اثبات نوع تصرف شکایت حقوقی یا کیفری نماید.
    لازم به یادآوری می باشد که ذکر طلا در سیاهه جهیزیه به نوعی و با توجه به نظر برخی حقوقدانان ذکر طلا ذکر شان و منزلت زوجه می باشد.
  • جهت تاکید و یادآوری مسئولیت زوج در حفظ و استفاده از جهیزیه بسته به نوع تصرف و استعمال متفاوت است که در مواد 674 قانون مجازات اسلامی و 617 قانون مدنی بطور ضمنی با تفسیر می توان تشخیص داد ولی در جمع بندی می توان گفت زوج بدون سوءنیت و قصد مجرمانه جهیزیه ای که در ید او می باشد امانی است و تنها حق استفاده متعارف را دارد.

استردا جهیزیه بدون اذن و اجازه زوج

با توجه به مطالب تخصصی که توسط وکیل استرداد جهیزیه ذکر گردید زوجه مالک قانونی اقلام جهیزیه می باشد و هر زمان که بخواهد می تواند آن را مسترد نماید و نیازی به اذن و اجازه از زوج نمی باشد ولی باید به این نکته مهم توجه کرد که در زمان خارج نمودن جهیزیه باید دقیقا همان اقلام در لیست جهیزیه خارج شود و بدون اجازه زوج وسایل خارج از لیست از منزل مشترک بیرون برده نشود.

با توجه به تجربیات گروه وکلای عدل جویان و استفاده از وکیل متخصص خانواده اکیداً توصیه می گردد در زمان بردن وسایل از منزل مشترک بدون مجوز قانونی از مراجع قضایی بهتر است در حضور چند نفر از همسایگان به عنوان شاهد این کار صورت گیرد زیرا تقریبا در اکثر شکایت های زوج از زوجه مبنی بر سرقت در مورد وسایل منزل به علت فقدان عنصر معنوی جرم یا سوءنیت دعوا به نتیجه دلخواه زوج منتهی نمی گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *