مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی

مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی : یکی از اعمال قبیحانه مرسوم در ده های اخیر که البته الان آمار ان کاسته شده است ، مبادرت به مزاحمت تلفنی و ایجاد اختلال در زندگی روزمره برخی از افراد بود. در آن زمان مردم به قوانین مکتوب در این زمینه آگاهی چندانی نداشته و همین امر سبب ترغیب بیش از پیش افراد خاطی جهت افزایش دامنه آزار و اذیت های خود می شد.

به علت گسترش عرصه ارتباطات مخابراتی تا روستاها و شهرهای دور دست، قانونگذار نه تنها شدت عمل خود را در برخورد با مزاحمین تلفنی بالاتر برد بلکه اطلاع رسانی در این زمینه را بسیار گسترش داد که باعث شد میزان مبادرت به مزاحمت تلفنی کاهش چشمگیری داشته باشد.

دعاوی مطرح شده در این زمینه سبب مراجعه به حقوق دانان و اخذ مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی گشته است.

اگر با تلفن یا سیمکارت شخص ثالث مزاحم شود چگونه از او شکایت کنیم؟

یکی از جالب ترین نکات در مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی این  مسئله است که پس از ثبت شکایت در صورتی که هیچ نشانه ای از فرد مزاحم نداشته باشید مجبوراً باید قسمت مربوط به متشاکی یعنی کسی که علیه وی شکایت انجام می شود خالی بماند پس از ثبت شکایت دادگاه شماره سیمکارت را به مخابرات ارسال می کند تا این خط مورد برسی قرار بگیرد و پیامک ها و تماس ها آن خط برسی شود در صورت اثبات ادعای مزاحمت، فرد مزاحم توسط دستور دادگاه احظار می وشد و باید در مهلت تعیینی از سوی دادگاه در مرجع قضایی حاضر شود در غیر این صورت حکم جلب وی صادر می شود . حال فرد ادعا می کند که این خط را واگذار کرده و اصلا از آن استفاده نمی کند در این حالت باید خط ردیابی شود که با دستور قاضی این عمل انجام شده و شخص مزاحم دستگیر می شود.

امکان شکایت از شخصی که سیمکارت را گرفته و سو استفاده کرده:

پس از مشخص شدن فرد مزاحم ، شخی که خط سیم کارت را فروخته یا واگذار کرده می تواند بابت سو استفاده از آن خط و ایجاد مزاحمت برای دیگران که سبب دستگیری  فرد فروشنده یا حتی بازداشت وی شکایت کند . و از فرد مزاحم جبران خسارت را مطالبه نماید که در این صورت به تعداد شاکیان اضافه شده و پرونده کیفری سنگینی برای فرد ایجاد می شود.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

یکی از راحت ترین راه های ارتباط با وکیل و کسب اطلاعات حقوقی ارتباط با وکیل دادگستری به صورت آنلاین می باشد. کسب مشاوره حقوقی آنلاین سبب صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شود.

مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی

مصادیق مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی و مجازات آن  می تواند به اشکال مختلفی رخ دهد. عمده ترین انواع مزاحمت های تلفنی در قالب اعمال ذیل بوده اند:

  • سوت کشیدن
  • سکوت کردن و مشغول نمودن خطوط مخابراتی بدون دلیل موجه
  • فوت کردن
  • فحاشی و بیان نمودن الفاظ رکیک
  • تهمت زدن و ابراز افترا به مخاطب و یا بستگان وی
  • ابراز خبرهای کذب شوک آور که تأثیر نابهنجاری بر روحیه مخاطب و خانواده وی داشته باشد

باید دقت نمود که موارد فوق الذکر حصری نبوده و ممکن است هر گونه عمل دیگری توسط مزاحم تلفنی صورت بگیرد.

مجازات مزاحمت تلفنی

دو نوع مجازات برای مزاحمت تلفنی مقرر شده است. یکی اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات و دیگری حبس از یک تا شش ماه. رضایت شاکی خصوصی میزان محکومیت را کاهش داده اما سبب لغو آن نمی گردد اما ممکن است بسته به نظر دادگاه به حالت تعلیق درآید.

بایددقت نمود که مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی صرفا برای اشخاص حقیقی اتفاق نمی افتد دربرخی مواقعا شخاص برای بیمارستانها، مراکزدرمانی، آتشنشانی ها، رستورانها، هتلها ، پلیس 110 ، بانکها وحتی مخابرات، مزاحمت تلفنی ایجادنموده که مشمول مجازات سنگینتری نیزمیگردند.

نکته مهم در مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی در خصوص افزایش میزان مجازات باید به تأثیر جرم ارتکابی در زندگی شاکی نیز توجه نمود. به عنوان مثال اگر شخصی به واسطه آشنایی با ضعف جسمانی و روحی یک نفر، به صورت کذب و کاملا عمدی خبر مرگ یکی از دوستان، آشنایان و یا یکی از اعضای خانواده اورا بدهد و منجر به ایست قلبی مخاطب و در نهایت مرگ او گردد، مرتکب قتل عمد شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. مراجعه به وکیل متخصص کیفری  جهت دریافت خسارات ناشی از مزاحمت تلفنی، میی تواند اقدامی هوششمندانه باری جبران خسارت باشد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی

شاکی جهت جلوگیری از تضییع بیش از پیش حقوق خود توسط مزاحم تلفنی، می تواند شکایت خود را در دو مرجع پیگیری نماید. اول از طریق مخابرات و دیگری از طریق تنظیم شکواییه در دادسرای محل وقوع جرم. جهت تنظیم شکواییه مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و همچنین مستندات قانونی معتبر همچون آخرین قبض پرداختی تلفن لازم است. با توجه به اینکه این جرم در بستر دنیای ارتباطات رخ می دهد، اصولا اسناد قانونی اثبات کننده آن موجود بوده و صرفا نیاز به حکم دادگاه دارد. مشاوره تلفنی ، توسط وکیل متخصص کیفری  راه های جمع آوری بیشترین ادله قانونی علیه مجرم را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

8 نکته اساسی در خصوص جرم مزاحمت تلفنی

  1. در صورت تنظیم شکایت با عنوان – مزاحمت تلفنی – دادگاه دستور پرینت تمام تماس های دریافتی در یک دوره زمانی مشخص را به مخابرات خواهد داد.
  2. دادگاه پرینت تماس های دریافتی صادره از مخابرات را در اختیار شاکی قرار نمی دهد و خود رأسا به بررسی آن می پردازد.
  3. مزاحمت تلفنی باید به صورت مستمر اتفاق افتاده باشد و تماس های کوتاه در فواصل زمانی طولانی، مشمول مزاحمت تلفنی نمی گردد.
  4. مزاحمت تلفنی می تواند از طریق پیامک، تلگرام، واتس اپ، وایبر و … رخ دهد.
  5. باید در مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی بیان داشت که مزاحمت تلفنی از جرائم عمومی و غیر قابل گذشت است که با رضایت شاکی منتفی نمی گردد.
  6. اگر از سیم کارت فردی دیگر برای مزاحمت تلفنی استفاده گردد، دارنده قانونی سیم کارت که سیم کارت به نام او صادر شده است مسئولیت قضایی یافته مگر اینکه ثابت نماید سیم کارت او در دست دیگری بوده است.
  7. اگر توهین، تهمت، افترا، الفاظ رکیک و زشتی از جانب مزاحم ابراز شده باشد، شاکی می تواند ادعای حیثیت کند و با ارتباط با کارشناس حقوقی جزایی و اخذ مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی پرونده خود را به راهتی پیگیری نماید .
  8. در برخی موارد تهمت وارد شده، جرم دیگری را ایجاد می نماید که در شدیدترین حالت ممکن، مرتکب را مشمول قذف و هشتاد ضربه شلاق می نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *