وکیل کاهش سرمایه %باتجربه%

وکیل متخصص کاهش سرمایه : نکته مهم و کاربردی که باید به آن توجه کرد بحث کاهش سرمایه شرکت تجاری که یکی از اجزای تغییرات شرکت می باشد که حائز اهمیت بالای نیز است.
همانطور که در مقاله افزایش سرمایه شرکت توضیح داده شد که با افزایش سرمایه چه اتفاقات مفید یا مضر برای شرکت رخ می دهد با کاهش سرمایه نیز ممکن است در برهه زمانی مختلف مفید یا مضر یا حتی ضروری باشد که برای انجام همچین تغییراتی بهتر است که اطلاعات کامل داشت که از مشکلات و عواقب احتمالی در امان باشید.

روش های کاهش سرمایه شرکت

در شرایط کنونی کشور و تاثیر آن بر اقتصاد همواره بر سیستم اقتصادی اشخاص مختلف تاثیرگذار است و شرکت ها با توجه به شرایطی که پیش رو دارند در مواردی اقدام به کاهش سرمایه می کنند.
روش های کاهش سرمایه در شرکت ها به دو صورت اختیاری و اجباری صورت می گیرد بنابراین با توجه به شرایط شرکت ها ممکن است یکی از دو روش اعمال و اجرا گردد.

۱- روش اختیاری کاهش سرمایه شرکت

با توجه به ماده 198 لایحه اصلاحی قانون تجارت که اجازه کاهش سرمایه اختیاری را داده است در این روش سهام درآن و شرکاء شرکت بیش از اندازه مورد نیاز شرکت سرمایه وارد شرکت کرده اند که به وسیله این روش می توانند بصورت اختیاری کاهش سرمایه بدهند که هر شریک و سهام داری به اندازه سهمی که وارد شرکت کرده است می تواند در کاهش سرمایه نقش داشته باشد.

سوال کاربردی اینکه خرید سهام توسط خود سهامداران یا شرکا شرکت مجاز می باشد یا خیر؟

مطابق ماده 198 لایحه اصلاحی قانون تجارت خرید سهام توسط خود شرکت را ممنوع اعلام می کند زیرا این عمل باعث کاهش سرمایه شرکت بطور نامحسوس و پنهانی می شود اما ماده 28 استثنائی بر ماده 198 زده است مبنی بر اینکه شرکتهای سهامی عام که در بورس سهام دارند یا شرکتهای سهامی عام که در خارج از بورس در بازار فعالیت دارند این اجازه داده شده که تا سقف 10 درصد از سهام خود راتحت اسمی به نام سهام خزانه خریداری و نگهداری نمایند که شرکت تا زمانیکه همچنین سهامی را دارد حق رای نخواهد داشت.

نکته: در مورد سایر شرکت های تجاری و همچنین شرکت سهامی خاص موارد ممنوعیت در ماده 198 قانون تجارت باید رعایت گردد.

طریق کاهش سرمایه به روش اختیاری

با توجه به مطالب مذکور کاهش سرمایه به روش اختیاری باید از طریق کاهش مبلغ اسمی سهام شرکت انجام گردد که با این کار سهام قبلی باطل می گردد که سهام جدید با ارزش اسمی کمتر ایجاد می گردد که این سهام میان سهام داران نسبت به سهم شان تقسیم می گردد.

مرحله به مرحله روش کاهش اختیاری سرمایه:

جهت کاهش سرمایه به روش اختیاری مراحل عملی زیر باید گذرانده شود:

  1. اعضای هیات مدیره تقاضای خود را مبنی بر کاهش اختیاری سرمایه را باید اعلام نمایند.
  2. بعد از درخواست هیات مدیره تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده الزامی است.
  3. در جلسه مجمع بازرسان منتخب شرکت باید گزارش خود را ارائه نمایند.
  4. در جلسه مجمع کاهش سرمایه تصویب می گردد.
  5. بعد از تصویب مجمع این تغییرات باید به اداره ثبت شرکت ها اعلام گردد
  6. تغییرات مصوب باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود.

لازم به ذکر است زمانی هیات مدیره می تواند درخواست کاهش سرمایه اختیاری را به مجمع بدهد که توجیح قانونی داشته باشد و همچنین گزارش مکتوب و مستدلی نیز نسبت به عملکرد شرکت ارائه نماید.

 

۲- روش اجباری کاهش سرمایه شرکت

در این روش هیات مدیره باید زمانی که حداقل نصفی از سرمایه اسمی شرکت بعلت ضرر و زیان های وارده از بین رفته باشد جهت کاهش سرمایه یا انحلال آن درخواست می دهند که مجمع عمومی فوق العاده باید تشکیل گردد که در نهایت در این مجمع انحلال یا کاهش سرمایه شرکت بصورت اجباری تصویب می گردد که اگر هیات مدیره مجمع را جهت کاهش تشکیل ندهند یا مجمع نتواند با توجه به مقررات مربوطه تشکیل شود هر ذینفعی می تواند از طریق مراجعه به دادگاه درخواست انحلال را بدهد.

جهت کاهش سرمایه اجباری از طریق روش های ذیل استفاده می گردد:

الف) طرق اول روش کاهش اجباری

برای اینکه مجبور به کاهش سرمایه نگردید قبل از اینکه اساسنامه صادر بشود باید سرمایه را از موسسین اخذ کرد زیرا اگر سرمایه ثبت شده در اساسنامه در تاریخ مقرر اخذ و پرداخت نگردد هیات مدیره باید جهت کاهش اجباری سرمایه از طریق دادگاه اقدام نماید و سرمایه جدید را در اساسنامه به ثبت برساند.

ب) طرق دوم روش کاهش اجباری

زمانی است که شرکت در مدت زمان فعالیت خود متضرر شده است به نحوی که نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته است که در مواقعه با این حالت باید مطابق ماده 141 لایحه اصلاحی قانون تجارت جهت کاهش اجباری سرمایه عمل نمود که در غیر اینصورت باعث انحلال شرکت می گردد.

مرحله به مرحله کاهش سرمایه اجباری

  1. کاهش مبلغ اسمی سهام یا کاهش تعداد سهام شرکت
  2. نشر کاهش اجباری سهام در روزنامه رسمی
  3. تهیه یک نسخه از صورتجلسه قدیم و جدید و آگهی روزنامه رسمی که باید تحویل دادگاه شود
  4. بعد از بررسی و تفحص در دادگاه کاهش سرمایه صورت می گیرد.

نکته: این روش را شرکت ها معمولا در زمانی که مجبور به انحلال هستند و یا در زمان اعلام ورشکستگی استفاده می نمایند.

وکیل کاهش سرمایه

با توجه به حساسیت کاهش سرمایه در بقا یا انحلال شرکت و نیز با توجه به حقوق سهام داران و حصه شرکا، همراه داشتن وکیل متخصص برای فرایند کاهش سرمایه امری واجب و ضروری می باشد. گروه وکلای عدلجویان متشکل از وکلای مجرب و مستعد، آماده ارائه کلیه خدمات لازم در خصوص کاهش سرمایه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *