هزینه حضانت از فرزند با چه کسی است؟

هزینه حضانت و نگهداری از فرزند با چه کسی است؟  قوانین مربوط به حضانت فرزند مشترک پس از متارکه و یا طلاق، از مهمترین مباحثی است که مورد توجه ویژه قانونگذار واقع شده است و در سالیان اخیر نیز به صورت بسیار جدی تر و با روندی روبه افزایش، مبتلابه جامعه ما بوده است.

در این نوشتار علاوه بر ارائه یک توضیح مختصر و مفید در باب حضانت، شرایط حضانت و علل سلب آن، به توضیح تفصیلی این سوال که – هزینه حضانت و نگهداری از فرزند با چه کسی است؟ – خواهیم پرداخت.

حضانت چیست؟

حضانت در لغت به معنای پرورش و نگهداری است. در علم حقوق به معنای نگهداری یکی از والدین و یا جد پدری یک فرزند صغیر از وی بوده، به نحوی که تمام امور معنوی وی را در بر بگیرد.

حضانت فرزند پس از بروز طلاق و یا متارکه میان والدین به وجود می آید و در صورتی که توافقی خاص در این زمینه انجام نگردد، بر طبق قوانین مدنی مربوط به حضانت اطفال و در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار می گیرد.

قانون از عنوان حضانت با یک ترکیب دو سویه نام برده است. به این معنا که آن را هم تلکیف و هم حق والدین دانسته است. بنابراین والدین می توانند برای حق خود مبنی بر حضانت طرح دعوی نمایند و هم اینکه علیه دیگری و تکلیف وی بر حضانت، در دادگاه کیفری طرح شکایت کنند.

قوانین مربوط به شرایط حضانت

قانون مدنی در خصوص حضانت کودکان، قواعد کلی را بیان داشته و اجرای قوانین مربوطه را مشروط به مصلحت طفل نموده است. با این حال دقت نمایید که قواعد ذیل، به هیچ وجه جنبه اجباری نداشته و دادگاه در خصوص اجرای آن ها بسیار انعطاف پذیر است لذا قبل از هر اقدامی با وکیل حضانت در این رابطه مشاوره بگیرید . این قواعد عبارتند از:

  • طفل اعم از دختر و پسر، تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر قرار دارند و مرد حق سلب این قاعده را در خصوص مادر بدون استناد قانونی ندارد.
  • طفل اعم از دختر و یا پسر پس از ورود به سن هفت سالگی تحت حضانت پدر قرار می گیرند.
  • حضانت پدر بر اطفال خود تا سن نه سالگی طفل دختر و تا سن پانزده سالگی طفل پسر ادامه دارد.
  • پس از ورود کودکان به سن بلوغ، ادامه زندگی آن ها نزد مادر و یا پدر و یا فرد دیگری – که بر طبق قانون و شرع پذیرفته گردد – منوط به تصمیم فرزند بوده و وی می تواند به صورت کاملا مستقل در این زمینه اظهار نظر نماید.

هزینه حضانت از فرزند با چه کسی است؟

شرایط سلب حضانت از والدین

قانون مدنی شرایطی را جهت سلب حضانت والدین بر شمرده است که در صورت بروز هر کدام از این شرایط، حق حضانت از فرد مورد نظر سلب و حضانت به عنوان یک تکلیف بر عهده دیگری واگذار می گردد.

این شرایط در خصوص مادر عبارتند از:

  • ابتلا به جنون در مدت حضانت طفل
  • ازدواج مجدد اعم از موقت و یا دائم

شرایط اختصاصی سلب حضانت فرزند از پدر تنها شامل جنون وی می گردد اطلاعات تکمیلی در مشاوره حقوقی حضانت فرزند .  با این حال ماده 1173 قانون مدنی شرایط عمومی سلب حضانت از مادر و پدر را بدین گونه بیان داشته است:

– اگر بر اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر کدام از والدین، که حضانت فرزندان بر عهده اوست، صحت اخلاقی و یا سلامت جسمانی کودک به خطر بیفتد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که به مصلحت طفل بداند، اتخاذ نماید.

مصادیق مربوط به عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین عبارت است :

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

وکیل خانواده ، مشاوره حقوقی رایگان

مهمترین مسئله در دعاوی خانواده استفاده از وکیل متخصص خانواده می باشد . مسائل و جزیات بسیاری در پرونده های خانواده وجود دراد که  در صورت عدم اطلاع از انها و عدم اقدام لازم در زمان لازم در باره آن ها می تواند روند رسیدگی به پرونده خانواده را تغییر داده و شما را از نتیجه دلخواه دور کند.

در دعاوی دخانوادگی چه چیزی مهمتر از فرزند و آینده او می باشد ، طرفین طلاق می بایست بهترین و درست ترین تصمیم را برای آینده فرزند و مسئله حضانت و نگهداری وی داشته باشند .

هزینه های مربوط به نگهدار ی و  حضانت فرزند گاهی مسئله مورد اختلاف می باشد اما قانون آنرا وظیفه و مسئولیت مرد دانسته که برای آن  ضمانت اجرای هم جزایی و هم مدنی در نظر گرفته است.

در چنین مسائلی با این درجه از اهمیت ریسک معنای نداشته و مراجعه به وکیل خانواده و دریافت مشاوره حقوقی رایگان از وکلای عدل جویان برای تعیین آینده فرزند  الزامی می باشد.

هزینه حضانت از فرزند با چه کسی است؟

در صورتی که طلاق توافقی  فی مابین زوجین شکل بگیرد ، والدین می توانند در خصوص هزینه های مربوط به نگهداری از فرزند خود توافق نمایند. با این حال اگر توافقی در این خصوص صورت نگرفته باشد، قانون پدر را موظف به پرداخت هزینه های مربوط به نگهداری فرزند می نماید.

در صورتی که مادر به علت نگهداری از فرزند خود نتواند مشغول به کار شود و درآمد اقتصادی داشته باشد، پدر موظف به پرداخت نفقه مادر در حد متعارف نیز خواهد بود.

در صورتی که پدر به هر علتی اعم از فوت و یا عجز از توان مالی، قادر به پرداخت هزینه های حضانت فرزند خود نباشد، جد پدری  با رعایت اقرب فالاقرب موظف به پرداخت هزینه های مربوطه می باشند.

در صورتی که جد پدری در قید حیات نباشد و یا به هر علتی قادر به پرداخت هزینه حضانت نباشد، مادر موظف به پرداخت نفقه کودک خود تا رسیدن به سن رشد خواهد بود.

کارشناس تعیین نفقه و تعدیل آن

در خصوص میزان نفقه قابل پرداخت به کودک، کارشناس نفقه در دادگاه موظف به بررسی شرایط کودک و تعیین میزان نفقه مورد نیاز وی می باشد. با این حال فردی که حضانت فرزند را پذیرفته است می تواند در هر زمانی که مسائل اقتصادی جامعه و یا شرایط سنی کودک اقتضا نمود،از طریق وکیل نفقه درخواست تعدیل نفقه نماید و دادگاه در این زمینه بررسی لازم را به عمل آورده و حکم مطلوب را صادر خواهد نمود.

لازم به ذکر است که نفقه  قابل پرداخت به کودک شامل نفقه گذشته نمی شود و در صورت امتناع فرد در خصوص پرداخت نفقه، تنها می توان وی را محکوم به پرداخت نفقه حال نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *