نحوه مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

نحوه مطالبه مهریه پس از فوت شوهر : بسیاری از مردم تصور می کنند که امکان مطالبه مهریه پس از فوت شوهر وجود ندارد و بسیاری از زنان با توجه به عدم اطلاع از موازین حقوقی مهریه، هیچ گاه مهریه خود را پس از فوت شوهر خود مطالبه ننموده اند.
ما در این مقاله به این مسئله حقوقی پرداخته و نحوه مطالبه مهریه پس از فوت شوهر را شرح خواهیم داد با وکیل مهریه عدل جویان همراه باشید..

ماهیت مهریه

مهریه یکی از دیون مالی است که مرد به مجرد عقد نکاح موظف به پرداخت آن می گردد.
دیون مالی تا زمانیکه تسویه نگردند مشغول ذمه بوده و حتی صدور حکم اعسار نیز نمی تواند توجیه کننده عدم پرداخت آن تا به ابد باشد. برای جلوگیری از تضییع حقوق دائن، قوانین مکتوب اسلامی و تدوینی ایران، دیون به جای مانده از متوفی را به وراث وی منتقل می کند و آن ها را موظف به پرداخت دین متوفی می داند.
مهریه نیز بخشی از حقوق مالی زوجه بوده و در صورتی که زوج در زمان حیات، مبادرت به پرداخت آن ننموده باشد، حق زن مبنی بر مطالبه و دریافت آن از بین نرفته و از طریق قانون ارث به وراث متوفی منتقل می گردد. این امر از ماهیت مالی مهریه نشات می گیرد.

نحوه مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

وکیل خانم تیم حقوقی ما حرفه ای ترین و بهترین وکیل تهران برای مطالبه و اخذ مهریه پس ار فوت شوهر می باشد و با توجه به سابقه طولانی در دعاوی حقوقی و خانواده می تواند پرونده شما را در کمترین زمان و با نتیجه دلخواه به پایان برساند .
برای ارتبط با وکیل خانم گروه حقوقی عدل جویان با شماره 44386581-021 تماس بگیرد و ضمن اخذ مشاوره حقوقی تلفنی از مشاوره حقوقی رایگان وکیل خانم بهره مند شوید. فرصت را ازدست ندهید .

پرداخت مهریه توسط وراث در قانون ارث

پرداخت مهریه در قانون ارث دارای شرایط خاصی می باشد. زوجه از ارث شوهر خود سهم چندانی نداشته و زوج می تواند تنها از طریق وصیت یک سوم از اموال خود، حقوق مالی وی را افزایش دهد.

با این حال پرداخت مهریه بعد از فوت متوفی، مقدم بر پرداخت سهم الارث وراث می باشد و تا زمانیکه حقوق زوجه نسبت به مهریه ادا نگردد، حقوق هیچ کدام از طلبکاران متوفی و وراث وی پرداخت نخواهد شد.
با این حال بسیاری از زنان جامعه ما با حقوق خود آشنایی نداشته و پس از فوت همسر خود، حقوق خود را نادیده می گیرند.

نحوه مطالبه مهریه پس از فوت شوهرمهریه

در چه صورت پرداخت مهریه بر عهده وراث قرار می گیرد؟

پرداخت مهریه توسط وراث نیز قواعد خاص خود را دارد. در این خصوص باید دقت نمود که انتقال ارث، شامل انتقال تمام اموال مثبت و منفی متوفی است.
منظور از اموال مثبت و منفی، اموال منقول وغیر منقول و دیون و بدهی های متوفی است. فردی مشمول ارث قرار می گیرد که علاوه بر دارایی مثبت متوفی، دارایی منفی وی را نیز پذیرفته باشد.
بنابراین نمی توان فردی را تصور نمود که به صورت کاملا قانونی از ارث بهره ببرد بی آنکه توجهی به دیون متوفی و طلبکاران وی داشته باشد.

دادخواست مطالبه مهریه

زوجه بعد از فوت زوج باید دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه را به مراجع ذی صلاح ارائه نماید. این مرجع می تواند دادگاه حقوقی و یا دفترخانه ثبت ازدواج باشد.
بنابراین زوج باید به طرفیت وراث متوفی دادخواست خود را تنظیم نموده و مطالبه مهریه نماید. در دادخواست مربوطه باید صرفا نام وراثی که ترکه را پذیرفته اند قید گردد. زوجه باید به طرفیت تمام آن ها دادخواست را تنظیم نموده و مهریه را از تمام آن ها مطالبه نماید.

مطالبه مهریه پس از تقسیم ارث

بسیاری از زنان تصور می کنند پس از تقسیم ارث میان وراث متوفی، دیگر نمی توانند درخواست مطالبه مهریه نمایند. این تصور یک تصور کاملا اشتباه بوده و هیچ گونه پایه حقوقی ندارد.
زوجه حتی پس از سه سال از فوت شوهر خود و عدم مطالبه مهریه، باز هم می تواند مطالبه مهریه نماید و حقوق خود را مبنی بر دریافت مهریه مطالبه کند بی آنکه مجبور باشد میزان مهریه را کاهش دهد و یا اینکه مبلغ خاصی را به جز هزینه های دادرسی پرداخت نماید.

تمامی وراثی که ماترک متوفی را در سالیان پیش و قبل از درخواست مهریه پذیرفته اند، موظف به پرداخت مهریه مطالبه شده خواهند بود و در صورت عدم پرداخت آن، مشمول محکومیت قضایی قرار خواهند گرفت و اموالشان توقیف می گردد در این رابطه قبل از انجام هر اقدامی با وکیل خانواده مشاوره کنید.

در این خصوص هم هیچ فرقی بین اینکه اموال متوفی در زمان مطالبه مهریه، به صورت عینی وجود داشته باشند و یا اینکه از بین رفته باشند و یا در انتقالات حقوقی در مالکیت فرد دیگری قرار گرفته باشند وجود ندارد و وراث پذیرنده ارث، موظف به پرداخت مهریه با توجه به سهم الارث خود خواهند بود.

مهریه زن پس از فوت شوهر در ازدواج موقت

همانگونه که می دانید در ازدواج موقت، اصل بر عدم توارث زوج و زوجه از یکدیگر است. با این حال مهریه از مهمترین ارکان ازدواج موقت بوده که بدون آن، عقد متعه اعتبار قانونی ندارد.
از آنجا که دین مربوط به پرداخت مهریه به همسر موقت در زمان حیات متوفی به وجود آمده است، زوجه می تواند برای دریافت مهریه قانونی خود و به طرفیت وراث متوفی، دادخواست حقوقی مطالبه مهریه دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *