مشاوره حقوقی خیانت در امانت

مشاوره حقوقی خیانت در امانت : یکی از مهمترین جرائم کیفری مطرح شده در دادسراها و دادگاههای ایران، جرم خیانت در امانت است که در برخی موارد تبعات بسیار سنگینی را برای متهم به دنبال دارد.

این جرم از سابقه تاریخی بسیار زیادی برخوردار بوده و در تمامی جوامع بشری و در طی قرون مختلف به وقوع پیوسته است.

توجه ویژه فقه و علوم شرعیه به جرم خیانت در امانت، سبب توجه ویژه قانونگذار نسبت به آن شده است.

خیانت در امانت چیست؟

خیانت در امانت به معنای سوء استفاده از اعتماد، فردی است که مال خود را برای مدتی معین به فرد دیگری که امین نامیده می شود سپرده است. این سوء استفاده از طرق مختلفی به وقوع می پیوندد.

مصادیق این جرم عبارتند از تصرف، تصاحب، استعمال و تلف مال با انجام اعمال متقلبانه و غیر قانونی و یا بدون مجوز از صاحب مال.
مراجعه به وکیل کیفری ، می تواند با تشخیص مصادیق جرم ارتکابی، کمک شایان توجهی در پیگیری صحیح پرونده بنماید. وکیل کیفری تیم حقوقی ما مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی از  طریق تماس با شماره 44386581 ارائه می دهد.

شرایط احراز جرم خیانت در امانت

به صرف تنظیم شکواییه، نمی توان کسی را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد. این امر ممکن است تبعات جدی از قبیل ادعای حیثیت از جانب فرد مقابل در صورت عدم اثبات جرم را داشته باشد.یکی از دلایل مهم مراجعه به وکیل  نیز جلوگیری از اعاده حیثیت طرف مقابل می باشد. جهت احراز این جرم،وقوع شروط ذیل ضروری بوده که عبارتند از:

  1. موضوع جرم؛ باید مال و یا وسیله تحصیل مال باشد؛ منظور از موضوع جرم، مالیست که به امانت سپرده شده است
  2. مال مورد نظر باید طی یک فرایند قانونی معتبر و قابل استناد به امین سپرده شده باشد، از جمله اسناد قانونی، شهود معتبر و مواردی از این دست که بتوان جهت طرح شکواییه به آن ها استناد نمود
  3. امین در نگهداری مال سهل انگاری کرده و یا از عودت آن به صاحب مال خودداری نماید
  4. رابطه مشخص و مشهود بین عمل مجرم و ضرر صاحب مال وجود داشته باشد

متأسفانه عدم توجه عموم جامعه به مورد دوم که همان عدم تنظیم سند معتبر قانونی جهت امر امانت است، سبب شده تا بسیاری از افراد، نتوانند به حقوق خود در این زمینه دست یابند. با این وجود وکیل دادگستری با تجربه کافی در خصوص چنین پرونده هایی می تواند راههای قانونی اثبات این جرم را شناسایی نماید.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی سریع ترین و کاربردی ترین راه برای اخذ اطلاعات حقوقی کاردبردی درباره مسئله یا پرونده حقوقی خود می باشد.

برای ارتباط با وکلای متخصص و نخبه و متعهد ما می توانید با شماره 44386581 تماس بگیرد و به شکل کاملا رایگان اطلاعات حقوقی کسب نمایید.

مراحل طرح شکایت کیفری در خصوص جرم خیانت در امانت

جهت پیگیری جرم خیانت در امانت، طی مراحل ذیل ضروری می باشد. این مراحل عبارتند از:

  1. ثبت و ارسال اظهار نامه ای در دفتر خدمات الکترونیک قضایی توسط شاکی مبنی بر بازگرداندن مالامانی تا مهلت مقرر شده به صاحب مال توسط امین.
  2. ثبت شکواییه ای با عنوان – خیانت در امانت – در دفتر خدمات الکترونیک قضایی که حاوی تمامی اطلاعات مشخص در زمینه جرم ارتکاب یافته باشد
  3. ارسال پرونده به دادسرای محل وقوع جرم و انجام تحقیقات مربوطه و تکمیل پرونده توسط بازپرس و ضابطین دادگستری
  4. ارجاع پرونده به دادگاه مربوط به حوزه جرم ارتکابی و رسیدگی نهایی

همانگونه که پیداست، مرجع صالح رسیدگی به جرم خیانت در امانت محل وقوع جرم می باشد. مراجعه به وکیل متخصص کیفری ، به ویژه در گام های اولیه یعنی تنظیم شکواییه و جمع آوری ادله قانونی قابل استناد و در کل، به جریان افتادن پرونده بسیار کمک کننده باشد.

مشاوره حقوقی خیانت درامانت

مشاوره حقوقی حضوری خدمتی ارزنده از طرف مجموعه گروه وکلای دل سوز ما بوده با توجه به این امر که دعاوی حقوقی و کیفری دارای پیچیدگی های بسیار بوده و یک دلیل کوچک می تواند سرنوشت پرونده را تغییر دهد مراجعه به وکیل دادگستری و استمداد از او در پیگیری مشکلات حقوقی می تواند سبب تسریع در رسیدگی پرونده شود.

مشاوره حقوقی خیانت در امانت

مجازات جرم خیانت در امانت

با توجه به ماده 674 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم خیانت در امانت شش ماه تا چهار سال حبس می باشد. نکاتی که در خصوص این جرم قابل توجه هستند، این است که این مجازات نه قابل گذشت است و نه قابل تعلیق است .

این امر شدت عمل قانونگذار در برخورد با جرم ارتکابی را نشان می دهد. مجازات جرم خیانت در امانت برای جرائمی که در حکم خیانت در امانت هستند نیز اجرا شده و قانونگذار تفاوتی میان آن ها قائل نشده است. همچنین دادگاه می تواند مجرم را برای مدتی مشخص، به عنوان تتمیم حکم تعزیری و یا بازدارنده به محرومیت از برخی حقوق اجتماعی که در ماده 19 قانون مجازات اسلامی آمده است و یا اقامت اجباری و یا عدم اقامت در منطقه ای مشخص محکوم نماید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *