اعتراض به تقسیم ارث

اعتراض به تقسیم ارث ،چرا به تقسیم ارث اعتراض می شود؟ تقسیم ارث پس از فوت افراد امری طبیعی ، ضروری و لازم است که طبق قوانین میبایستی حتما انجام گیرد، اما در این میان ممکن است خانواده ها نتوانند با کمک یکدیگر به توافق برسند و یکی از آن ها اعتراضی داشته باشد. اگر شخصی اعتراضی به تقسیم ارث داشته باشد طبق قوانین می تواند در دادگاه موضوع ارث را مطرح کند و از دادگاه بخواهد که طلب اورا وصول نماید. قوانین حقوقی کشور ما برای افرادی که به تقسیم ارث اعتراض دارند راه حل هایی را آماده کرده که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد  با وکیل انحصار وراثت عدل جویان همراه باشید.

آیا کسی این حق را دارد که وارث را از دریافت ارث محرم کند؟

لازم به ذکر است که طبق قوانین حقوقی کشور ما هیچ کدام از وارثین حق ندارند وارث دیگر را از دریافت ارث محروم نمایند. در صورتی که مورثه یا همان کسی که از او به وارثین ارث می سد وصیت کند که به یکی از وارثینش ارث داده نشود و یا اینکه تمام اموال خودرا به نام یکی از وارثین کند، طبق قانون وصیت او باطل بوده و نباید انجام شود. طبق قانون ۶۰۱قانون مدنی اگر مورثه  چنانچه فردی بخواهد از دادن ارث به تمام وارثینش اجتناب کند و یا ارث خودرا تنها به یک وارث بسپارد، در واقع تقسیم ارث او صحیح نیست و باطل خواهد شد.

اعتراض به تقسیم ارث چگونه است؟

امروزه به دلایل مختلف ممکن است وارثین از پرداخت ارث دیگر وارث ها اجتناب کنند ونخواهند که حق آن هارا پرداخت نمایند. اما در صورتی که چنینشرایطی به وجود بیاید هیچ جای نگرانی نیست و افراد می توانند از وارث مسئول شکایت کنند. درادامه این مقاله قصد داریم شمارا با روش صحیح اعتراض به تقسیم‌ارث آشنا نماییم، باما همراه باشید.

اقدامات لازم برای اعتراض به تقسیم ارث

فردی که  ارث او به طور کافی پرداخت نشده است و به پرداخت ارث خود اعتراض دارد میبایستی ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. سپس در مرحله اول باید به دادگاه اثبات کند که واقع وارث است. در مرحله دوم فرد باید به دادگاه مربوطه اثبات نماید که شخص فوت کرده است و در قید حیات نیست، همچنین اثبات اینکه واقعا فرد متوفی دارای مال و اموالی بوده نیز یکی از شروط لازم برای اعتراض به تقسیم ارث می باشد.

اعتراض به تقسیم ارث

سپس فرد باید دادخواستی را به منظور ابطال تقسیم ارث به دادگاه ارجاع نماید و از دادگاه بخواهد که طلب اورا وصول نماید.دادگاه نیز پس از برسی دلایل اعتراض شخص به تقسیم‌ ارث، در صورتی که دلایل او موجه باشد و ارث او به طور کامل پرداخت نشده باشد، تقسیم ارث را باطل خواهد نمود و از وارثین دیگر می خواهد که در دادگاه حضور یابند. در صورتی که به دادگاه اثبات شود ارث فرد پرداخت نشده، دادگاه از وارثین حاضر در دادگاه می خواهد که ارث اورا به طور کامل پرداخت نمایند.

اگر وارثین دیگر از پرداخت ارث در دادگاه به فرد اجتناب کنند، دادگاه چگونه عمل می کند؟

اگر دادگاه وارثین را به دادگاه فرا بخواهد و وارثین با وجود حضور در دادگاه از پرداخت ارث اجتناب و یا منکر وارث شوند، پرونده برای برسی های بهتر و دقیق تر به دادسرا ارجاع داده خواهد شد. در دادسرا بازپرس تمام پرونده شکایت را برسی می کند و ارث فرد را از اموال وارثی که به او پرداخت نکرده است کسر می نماید.

نکته مهم:

در صورتی که شما برای طلب ارث خود به دادگاه مراجعه نمایید، دادگاه تو روشن شدن کلی پرونده معمولا اموال وارثی که به شما ارث را پرداخت نکرده توقیف می کند تا پرونده کامل برسی شود. اما در صورتی که فرد شاکی و طلب کننده ارث نتواند به دادگاه ثابت کند که ارث او پرداخت نشده، دادگاه اموال وارث متهم شده را از توقیف در می آورد.

در چه صورتی به یکی از وراث کمتر ارث می رسد؟

در بعضی از موارد دیده شده که متوفی قبل از فوت خود تمام اموال خودرا به یکی از وارثین بخشیده و دیگر وارثین را از دریافت ارث محروم کرده است. شاید برایتان سوال سوال شود که در این صورت به وارثین دیگر هیچ ارثی نمی رسد؟ که در ادامه باید بگوییم خیر فرد متوفی طبق قانون نمی تواند تمام اموال خود را به یک نفر ببخشد و تنها مجاز به واگذر کردن یک سوم از اموال خود می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *