اخذ مهریه بعد از فوت شوهر

اخذ مهریه بعد از فوت شوهر : اخذ مهریه بعد از فوت شوهر چگونه خواهد بود؟ یا تکلیف مهریه بعد از فوت شوهر چیست؟اگر شوهر فوت کند زن این اجازه را خواهد داشت که مطالبه مهریه خودرا به طور کامل از اموالش بردارد و می تواند‌ هرگونه تصرفی در مهریه خود داشته باشد.

طبق قوانین و همانطور که همه ما مطلع هستیم در واقع زن بعد از عقد وارث تمام مهریه خود خواهد بود و در صورتی می توان مرد را از پرداخت مهریه معاف کرد که در بین زوج نزدیکی صورت نگرفته باشد، مثلا اگر در دوران عقد طلاق صورت بگیرد زن حق ندارد تمام مهریه خود را طلب کند و دادگاه فقط نصف مهریه را برای او در نظر می‌گیرد در ادامه با وکیل مهریه عدل جویان همراه باشید.

آیا بعد از فوت به زن مهریه تعلق می گیرد؟

شاید برای شما سوال باشد که اگر زن و مرد در آستانه جدایی باشند و مرد فوت کند و مالش به وارث برسد، آنوقت آیا بعد از فوت به زن مهریه تعلق می گیرد؟ که در جواب این پرسش باید بگوییم که اگر شوهر زن فوت کند و ارث او به وارثش اهدا گردد زن می تواند به دادگاه رفته و مهریه خود را از وارث شوهرش طلب کند.

طبق قوانین دادگاه این اجازه را به زن خواهد داد که مهریه خود را از وارث همسرش طلب کند و در صورت وجود چنین شرایطی زن می تواند تمام مهریه را از وارث شوهرش دریافت کند و این در صورتی است که مرد و زن چه نزدیکی داشته باشند و چه  باشند ربطی به  اخذ مهریه بعد از فوت شوهر از وارث نخواهد داشت و تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

اخذ مهریه بعد از فوت شوهر

5نکته به شدت کاربردی رایگان

  1. اگر از مرد هیچ ترکه و مالی نمانده باشد ، هچ کس حتی فرزندان و پدر شوهر  هیچ مسئولیتی نسبت به پرداخت مهریه زن ندارند ، پس این طرز فکر که اگر شوهر فوت کند می توان مهریه را از پدر شوهر مطالبه کرد کاملا غلط است.
  2. اگر مرد پس از مرگ چندین طلبکار داشته باشد در حالی که دارایی وی اصلا به اندازه بدهکاریش نباشد هر کدام از طلبکاران که سریع تر و زودتر اقدام حقوقی برای گرفتن طلب خود شروع کرده باشند پرداخت طلب وی در اولویت خواهد بود.
  3. ممکن است وراث شوهر بلافاصه بخواهند تقسیم ارث کنند پس در اولین قدم نسبت به توقیف اموال شوهر اقدام کنید.
  4. در باره اخذ مهریه بعد از فوت شوهر در نظر داشته باشید که می توانید در کنار مهریه ، نفقه و حتی اجرت المثل را هم پس از مرگ شوهر اخذ کنید.
  5. پس از فوت شوهر حتما سریعا نسبت به بازگرداندن و استرداد جهیزیه خود اقدام کنید زیرا که ممکن است توسط وراث تلف یا نابود شوند.

اگر شوهری که فوت کرده هیچ مالی را نداشه باشد می توان مهریه را از وارث طلب کرد؟

در مواردی مشاهده شده که زن و مرد از هم جداشده و مرد فوت کرده است و مالی ندارد که وارثش برسد، به همین دلیل زن از وارث طلب مهر کرده است که در صورت وجود چنین شرایطی باید به شما بگوییم که اگر مردی فوت کند و ارثی از خود به جای نگذارد و ارث او بسیار کم باشد زن این اجازه را ندارد که مهر را از وارثین طلب کند و در واقع طبق قوانین وارثین هیچ گونه مسئولیتی در قبال مهر زن نخواهند داشت.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

اخذ مهریه بعد از فوت شوهر

در صورتی که مرد فوت کند و ارث باقی مانده از او کفاف مهریه زن را بدهد اما طلبکاری هم در این میان وجود داشته باشد، شرایط به این شکل خواهد بود که اگر مرد فوت کند و از او یک باب آپارتمان سیصد میلیون تومانی به عنوان ارث باقی مانده باشد، و در این میان فرد طلبکاری هم وجود داشته باشد که‌مبلغ دویست میلیون چک از فرد داشته باشد و بتواند زودتر از زن برای توقیف مهریه اقدام کند دادگاه این اجازه را به او خواهد داد که تمام طلب خود را از ارث به جا مانده بردارد و در واقع اولویت با او خواهد بود. اما اگر زن بتواند زودتر از طلبکاران برای اخذ مهریه بعد از فوت شوهر  اقدام کند، اولویت با او خواهد بود و این امکان را خواهد داشت که تمام مهریه خود را از مال همسرش بردارد.

اگر زن و طلبکار هردو برای وصول طلب خود اقدام کنند دادگاه اولویت را به  زوجه خواهد داد  .اگر شوهر فوت کند،در صورتی که مهریه زن به صورت وجه نقد تعیین شده باشد طبق قوانین به نرخ روز مساحبه خواهد شد ولی اگر مهریه سکه باشد بدون توجه به قیمت سکه زن این امکان را خواهد  داشت که عین مهریه خودرا طلب کند. برای ارتباط با وکیل دادگستری می توانید با شماره44386581-021 تمای حاصل فرمایید.

تفاوت مهریه زن قبل و بعد از فوت همسر

در مقاله اخذ مهریه بعد از فوت شوهر اگر زنی قبل از فوت همسر خود قصد طلب مهریه از همسر را داشته باشد ولی قصدش طلاق و جدایی نباشد، دادگاه این امکان را به او خواهد داد که تمام مهر خودرا طلب کند اما اگر زن و مرد طلاق بگیرند و مرد فوت کند مهریه زن نصف خواهد شد، زیرا کار به جدایی کشیده شده است. در صورتی‌که مرد در زمان حیاط خود به همسرش تمام مهریه را پرداخت کرده باشد و سپس کارشان به طلاق برسد و مرد نیز فوت کند، وارث مرد این اجازه را خواهند داشت که از همسر مرد نصف مهریه را طلب کرده و بگیرند. همچنین دادگاه نیز در صورت جدایی نصف مهریه زن را از او گرفته و نصف دیگر را به او خواهد داد.

مهریه در صورت عدم نزدیکی:

یک نکته که بسیار فوق العاده در مقاله اخذ مهریه بعد از فوت شوهر بسیار دراین باره پرسش می شود که اگر زن و مردی با هم نزدیکی نداشته باشند  و قبل از راطبه زناشویی مرد فوت کند چه میزان مهریه به زن تعلق می گیرد ؟ زن مالک نصف مهریه می شود یا تمام مهریه؟

در پاسخ باید بیان داشت که نصف شدن مهریه  زن تنها در حالتی است که طلاق قبل از رابطه جنسی اواقع شود اما چنانچه قبل از رابطه زناشویی مرد فوت کند ، زن صاحب تمام مهریه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *