نحوه محاسبه نفقه زن

نحوه محاسبه نفقه زن : وقتی زن و مرد عقد می کنند و عقد آن ها دائم می باشد، نفقه یکی از وظایف مرد به شما می آید که باید به زن اهدا گردد. نفقه به دلیل انجام وظایف زن در روابط زناشویی به او پرداخت خواهد شد. اما مهم تر از آن، این است که بدانیم در چه شرایطی ممکن است نفقه به زن تعلق نگیرد و محدوده این تکلیف به شکل است. در ادامه مقاله نحوه محاسبه نفقه زن توضیحاتی در این باره ارائه کرده ایم با وکیل خانواده عدل جویان همراه باشید.

در چه شرایطی ممکن است نفقه به زن تعلق نگیرد؟

همانطور که توضیح داده شد، نفقه در واقع به علت انجام وظایف زن در روابط زناشویی به او تعلق خواهد گرفت، اما اگر زن بدون دلیل موجه از رابطه زناشویی با همسر خود امتناع کند و مانع از ارتباط زناشویی خود و همسرش شود.

طبق ماده ۱۱۰۸قانون مدنی نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. البته در ضمن مقاله نحوه محاسبه نفقه زن باید به این نکته توجه داشت که اگر زن به دلیل مشکلات جسمی و یا مبتلا بودن به یک بیماری خاص نتواند به روابط زناشویی خود و همسرش بپردازد. نفقه او از بین نخواهد رفت و او می تواند در چنین حالتی نفقه خود را دریافت نماید. مردی که همسرش به علت بیماری نمی تواند با او رابطه زناشویی داشته باشد بخواهد او را از دریافت نفقه منع کند، زن این امکان را خواهد داشت که با مراجعه به دادگاه، خواستار الزام همسرش به پرداخت نفقه شود. پس از تشکبل دادگاه و طرح نحوه محاسبه نفقه زن توسط قاضی و وکیل نفقه ، حقوق زن به وی پرداخت خواهد شد.

نفقه زن در واقع جز مطالباتی به حساب می آید که ممتاز هستند و چنانچه مرد ورشکسته شود نیز طبق قانون پرداخت نفقه واجب ترین پرداخت بدهی او خواهد بود و بر دیگر بدهکاری های او اولویت خواهد داشت. حتی اگر مرد فوت کند باز هم طلب نفقه از ارث به جا مانده از او امکانپذیر است و زن این حق را خواهد داشت که به مقدار نفقه خود از ارث به جا مانده همسرش بردارد. اما زنان ناشزه طبق قانون حق طلب نفقه خود را از ارث به جا مانده از مرد نخواهند داشت و به ان ها نفقه تعلق نخواهد گرفت.

نحوه محاسبه نفقه زن

ناشزه بودن زن به چه معناست؟

اگر زن بدون دلیل موجه از برقراری روابط زناشویی با شوهرش خود داری نماید و دلیل خاصی برای این کار نداشته باشد، ناشزه نامیده می شود و همانطور که در بالا توضیح داده شد به این زنان نفقه تعلق نخواهد گرفت. البته طبق دو موردی که در بالا بیان شده زن ناشزه محسوب نخواهد شد:

عدم تهیه مسکن توسط مرد

در نحوه محاسبه نفقه زن ، اگر مرد به هر دلیلی نتواند مسکن تهیه نماید و زن در خانه مرد سکونت نداشته باشد و زن به این دلیل نتواند رابطه زناشویی با همسرش داشته باشد، ناشزه محسوب نخواهد شد و می تواند نفقه را دریافت کند.

وجود بیماری خاص

اگر زن مبتلا به یک بیماری خاص باشد و این بیماری مانع از برقراری ارتباط زناشویی با‌همسرش شود بازهم ناشزه نیست و برای عدم برقراری رابطه دلیل موجه داشته است. فراهم اوردن مقدمات و لزومات برقرای رابطه جنسی از دیگر وظایف مرد می باشد.یکی از آن ها مسکن است که در بالا به آن اشاره شد، به عهده مرد خواهد بود و اگر مرد در تهیه لوازم و مقدمات رابطه زناشویی ناتوان باشد زن اجازه دارد که از برقراری رابطه با همسرش خود داری نماید و در واقع ناشزه نامیده نخواهد شد.

نحوه محاسبه نفقه زن

در قانون به طور مشخص میزان و مقدار معین نفقه زن تعیین نشده است بنابراین نمی توان گفت که نفقه زن در سال 99 برای مصال بیست میلیون تومان است . هرگز چنین چیزی وجود ندارد . حال سوال این است که پس بر چه معیار نفقه زن تعیین می شود؟

قانون مدنی تهیه تمامی لوازم مورد نیاز زن را بر عهده مرد قرار داده است ، مقدار و میزان نفقه زن به عواملی همچون میزان تحصیلات زن و همچنین خانواده ای که زن در آن بزگ شده یا شغل و مقام اجتماعی زن و در نهایت با توجه به دارمد و توانایی مالی مرد تعیین می شود. بدیهی است که نفقه یک زن پزشک که در خانواده نسبتا مرفه بزرگ شده و مقام و منزلت اجتماعی بالایی را دارد در کنار همه اینها از شوهرش در طول زندگی مشترک تمکین کرده است بسیار بیشتر از سایر بانوان است.

منطقه ای که زوجه در آن زندگی می کند نیز در میزان نفقه زن تاثیر گذار است طبیعتاً میزان نفقه زوجه ای که در سعادت آباد زندگی کرده و بزرگ شده است به نسبت بیشتر خواهد بود . بنابراین همه موارد مذکور بیانگر ان است که محاسبه نفقه زن تقریبی بوده و هرگز نمی توان با یک فرمول خاصی به نحوه محاسبه نفقه زن اشاره کرد برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان ، با ما تماس بگیرید.

در صورت عدم پرداخت نفقه زن حق طلاق خواهد داشت؟

همانطور که در مشاوره خقوقی مطالبه نفقه نیز بیان شد ، اگر مرد از پرداخت نفقه به همسر خود خودداری نماید و با اینکه مرد در دادگاه محکوم به پرداخت نفقه شده است به دلیل ناتوانی مالی نتواند نفقه را پرداخت کند، زن این امکان را دارد که به علت عدم پرداخت نفقه از دادگاه در خواست طلاق کند. دادگاه پس از برسی شرایط زن، شوهرش را اجبار به طلاق می کند و حکم طلاق را صادر می نماید.

البته این مورد در نحوه محاسبه نفقه زن  فقط شامل زنانی می شود که وظایف زناشویی خود را به طور کامل انجام داده اند و زنانی که نفقه به ان ها تعلق نمی گیرد نمی توانند برای عدم پرداخت نفقه طلاق بگیرند. اما اگر مرد با وجود شرایط مالی مطلبوب زن را به عدم انجام وظایفش در روابط زناشویی متهم کند و قصد پرداخت نکردن نفقه او را داشته باشد طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مجازات خواهد شد. مجازات مرد در این گونه موارد معمولا حبس تعزیری درجه شش خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *