مشاوره حقوقی مطالبه نفقه

مشاوره حقوقی مطالبه نفقه : ازدواج و نکاح برای هرکدام از طرفین مسئولیت هایی را ایجاد می کند.از جمله حقوق و وظایفی که بعد از نکاح ایجاد می شود،نفقه می باشد.

نفقه نسبت به مرد یک وظیفه و نسبت به زن یک حق می باشد؛ مرد می بایست درطول زندگی مشترک و تا زمانی که رابطه زوجیت برقرار باشد نفقه به زن پرداخت نماید،درمورد فرزندان نیز این وظیفه مردان است تا به عنوان پدر خانواده نفقه فرزندان را پرداخت نمایند حتی در صورت طلاق زن ومرد از یکدیگر و زندگی فرزند با مادرش باز این مرد است که باید نفقه فرزند را پرداخت نماید.

باید تعریفی از نفقه بیان داریم؛نفقه را می توان تمام نیازها و هزینه ها لازم ومتعارف برای زن تعریف کرد قانون در تعریف نفقه آن را همه ابزار ها و وسایل مورد نیاز اعم از لباس و خانه وداروهای مورنیاز زن و حتی لوازم آرایشی زن و….که زوجه به طور معمول به آنها احتیاج دارد بیان داشته است.

شروط پرداخت نفقه به زن

 یکی از حقوق زن که با وقوع عقد نکاح به آن تعلق می گیرد نفقه می باشد برای آنکه زن بتواند نفقه خود را مطالبه کند 2 شرط باید رعایت شود:

  1. تنها درنکاح دائم می باشد که مرد ملزم به پرداخت نفقه به زن می باشد،بنابراین زوجه در نکاح موقت حق دریافت نفقه را ندارد مگر آنکه درضمن عقد موقت شرطی مبنی بر دریافت نفقه در طول نکاح موقت شده باشد.
  2. زوجه می بایست از همسر خود در حد متعارف وعرف اطاعت نماید، یکی از شروط اصلی برای دریافت نفقه اعم از اینکه نکاح دائم باشد یا موقت،تمکین زن از مرد می باشد،منظور هر دو نوع تمکین اعم از تمکین عام و تمکین خاص می باشد.

مشاوره حقوقی مطالبه نفقه

مشاوره حقوقی مطالبه نفقه

پرداخت نفقه از وظایف مرد می باشد،علاوه بر نفقه زوجه،نفقه فرزندان و بعضاً نفقه اقارب نسبی نیز با مرد می باشد،منظور از خویشاوندان و اقارب نسبی کسانی هستند که رابطه خونی با مرد دارندهمانند پدر ومادر وخواهر که در بعضی از موارد مرد  باتوجه به شرایط مالی خود ملزم به پرداخت نفقه مادر یا پدر واقارب نسبی نیز می شود.

 نفقه در عقد موقت

نکته قابلذ توجه درمشاوره حقوقی مطالبه نفقه درعقد موقت، اصل بر عدم تعلق گرفتن نفقه بر زن درعقد موقت می باشد، در عقد موقت هیچ نفقه ای بر زن تعلق نمی گیرد وزن مستحق نفقه نخواهد بود ، مگر در یک مرود، آن هم زمانی است که زوجه  در ضمن عقد نکاح موقت شرط کرده باشد و ضمن عقد بیان داشته باشد که باید در طول مدت عقد موقت به وی نفقه پرداخت شود،در این صورت مرد ملزم به پرداخت نفقه به زوجه در طول صیغه موقت می شود.

مقدار نفقه زوجه

درقانون به شکل صریح به مقدار نفقه زن اشاره ای نشده و نرخی هم برای نفقه زن تعین نشده است.ما به مقدار ومیزان نفقه زوجه اشاره خواهیم کرد،مقدار ومیزان نفقه هر زن با توجه به سطح تحصیلات و وضعیت مالی وخانوادگی و منطقه ای که درآن زندگی می کرده و درمقایسه با زنان هم سطح وی تعین می شود، در صورتی که در زمینه  نفقه سوال یا مشکل حقوقی داشته باشید، می توانید باوکلای ما  در ارتباط باشید.

پرونده های مطالبه نفقه به بررسی و دقت بیشتری نیاز دارند،بنابریان توصیه می شود قبل از هر اقدام برای پیگیری پرونده مطالبه نفقه با وکیل دادگستری جلسه  حضوری داشته باشید تا به دقت پرونده تان مورد برسی قرار گیرد.  به دفتر وکالت ما  واقع در غرب تهران،صادقیه،فلکه دوم صادقیه،جنب رستوران پاییز،پلاک41 طبقه4مراجعه فرمایید.

ضمانت اجرای کیفری

انکته قابل توجه در مشاوره حقوقی مطالبه نفقه گر مردی نفقه همسرش را با اینکه استطاعت وتوانایی مالی برای پرداخت داشته باشد،نپردازد مجازات کیفری در انتظار او خواهد بود.مطابق متن صریح قانون چنانچه مردی توانایی مالی برای پرداخت نفقه زوجه را داشته باشد ولی نفقه زوجه را در طول زندگی مشترک پرداخت ننماید در صورت پیگیری کیفری زوجه   به 3تا 5ماه حبس محکوم می شود و حکم جلب وی صادر می گردد.

شاید یکی از عوامل عدم مراجعه مردم به وکیل دادگستری هزینه های مربوط به پیگیری پرونده توسط وکیل می باشد ،انجام خدمات حقوقی رایگان توسط گروه حقوقی عدل جویان یکی از اقدامات وکلای دل سوز  در راستای افزایش سطح آگاهی مردم از مسائل حقوقی می باشد.

اقدامات لازم

از جمله اقدامات لازم رجوع به وکلای متخصص و  ارسال اظهارنامه ای مبنی بر پرداخت نفقه برای شوهر خودمی باشد  سپس مدارک لازم ازجمله تصویر مصدق سند ازدواج و کارت ملی ومدراک و شواهدی که نشان دهنده عدم پرداخت نفقه به شما می باشد را گرد آوری می کنید.

روند رسیدگی

برای دریافت نفقه خود از طریق حقوقی ابتداعاً باید به کمک وکیل خود دادخواستی را تنظیم وثبت نمایید، پس از تعیین وقت رسیدگی درزمان تشکیل دادگاه با وکیل خود در داگاه حضور یابید و مدارک مذکور در اقدامات لازم  را به قاضی محترم تقدیم نمایید در صورت اثبات عدم پراخت نفقه ،مرد ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد برای شکایت کیفری از مرد نیز می توانید شکوایه ای را  تنظیم نمایید تا زوج مورد تعقیب کیفری قررار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *