نحوه فسخ نکاح + مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی در نحوه فسخ نکاح :  در ابتدا باید توجه کرد که فسخ نکاح با طلاق متفاوت است، فسخ نکاح یکی از مواردی است که زوجین می توانند ازدواج را برهم زنند یعنی به دلایلی عقد نکاح موجب زیان غیرقابل جبرانی برای یکی از طرفین شده که برای رهایی از ازدواج صورت گرفته مجبور به فسخ نکاح می گردد، البته باید گفت که فسخ نکاح مثل طلاق دارای شرایط سخت و دشواری نیست و به نسبت به طلاق و محدودیتهای آن کمتر است.

قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان یکی از زوجین که در معرض عیوب با اهمیت غیر قابل جبران قرار نگیرند بطور صریح و معین از موارد فسخ نکاح در قانون مشخص کرده است. در این مقاله بطور کامل و دقیق در مورد فسخ نکاح و شرایط آن توسط وکیل خانواده توضیح داده می شود.

نحوه فسخ نکاح

ویژگی ها و مزیت‌های فسخ نکاح

  1. درفسخ نکاح نیازی به گواهی عدم امکان سازش نیست
  2. در فسخ نکاح برخلاف طلاق که نیازمند وجود شرایطی همچون در طهر غیرمواقعه بودن زن و … می باشد چنین شرایطی در فسخ نکاح لازم نیست.
  3. درفسخ نکاح چنان چه نکاح پیش از نزدیکی منحل شود، هیچ مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد مگر آنکه علت فسخ نکاح بیماری عنن باشد که نوعی بیماری مخصوص

مردان است که در صورت فسخ نکاح به دلیل وجود بیماری عنن، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود. در طلاق نیز چنان چه نزدیکی انجام نشده باشد زن مستحق نصف مهریه خواهد بود.

چه چیز‌های باعث فسخ نکاح می‌شود؟!

فسخ نکاح تنها در صورت وجود عواملی واقع خواهد شد: از جمله این عوامل می توان به عیب و تدلیس و تخلف از شرط اشاره کرد.

عیب

از موجبات فسخ نکاح می توان به وجود عیوبی در طرفین نکاح اشاره کرد. عیوبی که موجب حق فسخ نکاح می شوند در زنان و مردان متفاوت می باشند.

عیوب ویژه مردان

در صورت وجود این عیوب در مردان، زن حق فسخ نکاح را خواهد داشت ؛ خصاء و عنن و مقطوع بودن آلت تناسلی مرد

عیوب ویژه زنان

در صورت وجود این عیوب در زن، مرد حق فسخ نکاح را خواهد داشت؛ جذام و برص و زمین گیری و افضاء یعنی یکی شدن دو مجرای بول و حیض و نابینایی از هردو چشم.

تدلیس

باید در مقاله نحوه فسخ نکاح بیان داشت که تدلیس به معنای دروغ و فریب کاری می باشد. به این معنا که زوج یا زوجه ویژگی ها و خصوصیاتی را به خود نسبت دهند که آن ویژگی ها و خصوصیات در آن ها وجود ندارد و یا عیوبی که در خود دارد را پنهان کند. در این حالت چنان چه بعد از نکاح، طرف مقابل متوجه دروغ و فریبکاری طرف دیگر شود و به تدلیس و خدعه طرف مقابل پی ببرد، حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

تدلیس شخص ثالث

اگر فردی به غیر از زن و شوهر، همانند پدر یا مادر یا شخص ثالث دیگری که واسطه نکاح بوده یا در سرگیری نکاح تاثیر بسیار زیادی داشته است ویژگی و خصوصیاتی را بر زن یا مرد نسبت دهد که آن خصوصیات در آن فرد وجود نداشته باشد، چنان چه بعد از نکاح آشکار شود که شخص ثالث تدلیس کرده و خصوصیات و ویژگی هایی را به آن زن یا مرد نسبت داده که در آن وجود نداشته است این نکاح قابل فسخ خواهد بود.

سکوت درباره نقص

اگر طرفین نکاح، عیب یا نقصی داشته باشند ولی آن را بیان نکنند و یا در مورد آن عیوب یا بیماری سکوت کنند و اصلا حرفی به میان نیاورند در حالی که اگر این عیب مطرح می شد ازدواج واقع نمی شد، در چنین حالتی حق فسخ نکاح برای طرف مقابل به وجود می آید.

نحوه فسخ نکاح

در باره نحوه فسخ نکاح باید توجه داشت که در صورت وجود عیوب مذکور و تدلیس درنکاح و یا جنون طرفین نکاح و…. طرف مقابل باید بعد از آگاه شدن از عیب یا تدلیس درنکاح یا جنون طرف مقابل فورا نسبت به فسخ نکاح اقدام نماید زیرا که اختیار فسخ در نکاح فوری می باشد. چنان چه فردی که حق فسخ نکاح دارد فورا نسبت به فسخ نکاح اقدام ننماید حق فسخ وی از بین خواهد رفت. وکیل متخصص طلاق

روند رسیدگی

زن و یا مردی که خواهان فسخ نکاح می باشند می بایست دادخواستی را با عنوان فسخ نکاح در دفاتر خدمات قضایی تنطیم نمایند. پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه، خواهان فسخ نکاح باید دلایل و مستندات خود را برای فسخ نکاح به دادگاه تقدیم نماید. دادگاه پس از بررسی و تحقیقات لازم حکم را صادر می کند.

بهترین وکلا و مشاوران در امور فسخ نکاح

برای هر گونه اقدام حقوقی با مشاوران و وکلای خبره در زمینه فسخ نکاح مشورت کرده و از این گروه راهنمایی بگیرید. مشاوران و وکلای خبره عدل جویان از طریق شماره 0912346341- ۴۴۳۸۶۵۸۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *