مشاوره حقوقی منع اشتغال زن

مشاوره حقوقی منع اشتغال زن :امروزه دختران و خانوم ها هم در کنار مردان کار می کنند و بسیاری از مناصب دولتی و غیر دولتی را هم خانم ها در دست دارند.

در جامعه ما نیز دختران امروزی علاقه بسیاری به کار کردن و اشتغال در سطح جامعه دارند که خواسته و مطالبه به حقی هم می باشد، اما قانون و شرع به زنان شاغل این هشدار را می دهد که مبادا اشتغال زن به خانواده آسیب رساند و اشتغال در خارج از خانه کانون گرم خانواده را منحل سازد.

اغلب مرد های ایرانی نمی توانند اشتغال همسرشان را بپذیرند و با اشتغال همسرشان در خارج از خانه به مخالفت می پردازند.

در مشاوره حقوقی منع اشتغال همسر لازم به ذکر می باشد که عرف جامعه ما نیز در حال حاضر اشتغال زن خانه دارد را به عنوان یک امر خارج از عرف می داند ، به همین دلیل مردان جامعه ما انتظار دارند ، بانوان همیشه در خانه به کار های خانه مشغول شوند.

این انتظار در جامعه امروزی دیگر مورد قبول نیست. به هر حال فعالیت و اشتغال زن در خارج از خانه اثراث و نتایجی بر روی جسم و روح او خواهد گذاشت از جمله خستگی و بی حوصلگی بعد از کار که ممکن است به کانون خانواده ضرر رساند و موجب منحل شدن خانواده شود.

در قانون و شرع ما منحل شدن و ازهم پاچیدگی خانواده بدترین اتفاق است.

ما باید در مشاوره حقوقی منع اشتغال همسر بیان داریم که اسلام و شرع و قانون مخالف اشتغال زنان نمی باشد بلکه در پی آن است که اشتغال زن به کانون خانواده آسیبی نرساند به همین منظور محدودیت هایی را برای اشتغال زن در نظرگفته است که درادامه مشاوره حقوقی منع اشتغال زن به آن خواهیم پرداخت.

اشتغال همسر و تمکین از شوهر

همانطورکه در مشاوره حقوقی الزام به تمکین بیان کردیم، یکی از وظایف زوجه اطاعت کردن از شوهر خود می باشد و از موارد اطاعت زوجه از زوج اطاعت زوجه در مسئله اشتغال می باشد.

مردها طبق قانون می توانند زوجه را از اشتغال منع کنند،اما ما باید  بیان داریم که قدرت مرد در منع از اشتغال زن مطلق نمی باشد، بلکه محدود بوده، قانون تنها در موارد محدودی، زن را از اشتغال منع کرده که جلوتر  بیان خواهیم داشت.

بنابراین اختیار مرد در منع اشتغال زن مطلق نبوده و قانون فرصت و زمینه ای را برای سوءاستفاده مرد از این قدرت قرار نداده است.
اما در صورتی که مرد از طریق قانونی و قضایی و با دلایل منطقی مانع اشتغال زن خود شود زوجه باید از شوهر خود در این زمینه اطاعت و تمکین نماید.

مشاوره حقوقی منع اشتغال زن

ارتباط با ما به صورت رایگان

یکی از راه های کسب اطلاعات در زمینه منع اشتغال زن تماس با گروه حقوقی عدل جویان و ارتباط تلفنی با  وکلای ما می باشد.  با شماره 44386581 تماس بگیرید.

ضمانت اجرای عدم تمکین از شوهر در مسئله اشتغال زن

اگر زنی از طرف دادگاه منع از اشتغال شود در صورتی که نسبت به حکم دادگاه بی اعتنا باشد و به کار و شغل خود ادامه دهد زوج یا شوهر  وی می تواند از دادگاه تقاضای صدور حکم عدم تمکین نماید.

نکته مهم  آن است که درصورت صدور حکم عدم تمکین زن، دیگر هیچ نفقه ای به زن تعلق نخواهد گرفت، علاوه براین زوج می تواند با ناشزه خواندن همسرخود و صدور حکم عدم تمکین  اجازه ازدواج مجدد با داشتن همسر را از دادگاه اخذ نماید.

همچنین در صورتی که حکم عدم تمکین زن صادر شود زوجه دیگر حقی نسبت به مسئله تنصیف دارای نخواهد داشت.

تنصیف دارایی،عمل حقوقی بسیار مهم و تاثیرگذارازلحاظ مالی برای بانوان می باشد که به آن می پردازیم.

موارد منع اشتغال زن

طبق قانون مرد ها در شرایط و مواردی می توانند از اشتغال همسر جلوگیری کنند ازجمله، در مواقعی است که زن وی به شغلی یا حرفه ای اشتغال داشته باشد که این شغل وی با شخصیت خانوادگی شوهر در تضاد باشد .

به طور نمونه : مرد دکتر دندانپزشکی باشد و زن وی اصرار به اشتغال در فروشندگی در کنار خیابان نماید این شغل زن با شخصیت شوهرش که دکتر باشد در تضاد است. از دیگر مواردی که مرد می تواند زن را از اشتغال محروم کند در مواردی است که شغل زن ساعت کاری زیادی داشته باشد و زن دیگر فرصتی برای گذران وقت با خانواده و فرزندان را نداشته باشد.

همچنین از دیگر موارد منع اشتغال زن زمانی می باشد که زن به شغل های غیر قانونی اشتغال داشته باشد مانند خرید وفروش مواد یا رمال گری و فال گیری مشغول شود در این صورت مرد می تواند به راحتی مانع اشتغال همسر شود.

موافقت شوهر با اشتغال در ضمن سند نکاح

یکی از پرکاربرد ترین مسائل در اشتغال زن ، رضایت شوهر به اشتغال و کار کردن همسر، در ضمن سند نکاح و مخافت با اشتغال و کار کردن همسرش بعد از نکاح       می باشد.

مسئله به این صورت می باشد که شوهر در هنگام واقع شدن نکاح و در ضمن سند نکاح بیان می دارد که مشکلی با اشتغال همسر ندارد و موافقت خود را با اشتغال همسر در ضمن سند نکاح بیان می دارد اما بعد از واقع شدن نکاح و گذشتن مدتی از نکاح با اشتغال همسرش مخالفت می کند.

حال این پرسش ایجاد می شود ، در صورتی که مرد موافقت خود را ضمن سند نکاح با اشتغال زن اعلام می کند آیا بعد از ازدواج می تواند از اذن واجازه خود رجوع کند؟

قانون در این رابطه بیان می دارد حتی اگر مرد موافقت خود را با اشتغال همسرش در ضمن سند نکاح بیان دارد می تواند بعد از آن و در طول زندگی مشترک از اجازه و اذن خود رجوع کند و با دلایل منطقی و اثبات مواردی که  بیان داشتیم مانع اشتغال همسرش شود.

روند رسیدگی

اگر مردی با توجه به نوع شغل و شرایط شغلی زن بخواهد همسرش را از اشتغال منع کند باید به کمک وکلای متخصص ما دادخوستی را تنظیم و ثبت نمایند.

 در جلسه دادگاه با کمک وکیل خود از طریق تهیه و جمع آوری مدارک و دلایل منطقی و قانونی که  بیان داشتیم از جمله اشتغال به کارغیر قانونی یا اشتغال به شغلی که متضاد با شخصیت مرد می باشد  ، دادگاه را به صدور حکم منع اشتغال همسر وادار کند.

در این حالت دادگاه حکم بر منع اشتغال همسر صادر می کند و زوجه در صورت بی اعتنائی به حکم دادگاه ناشزه محسوب شده که عواقب و آثار آنرا در مشاوره حقوقی الزام به تمکین زن بیان داشتیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *