مشاوره حقوقی رابطه نامشروع غیر از زنا

مشاوره حقوقی رابطه نامشروع غیر از زنا : در جوامع با فرهنگ های مختلف بعضی اعمال یا رفتار از جمله اعمال یا رفتاری اند که نظم عمومی یا ارزش های اخلاقی آن که بر پایه فرهنگی آن مردمان تشکیل شده است، خدشه دار یا تحت تاثیر خود قرار می دهند.

این حساسیت ها تا جایی پیش می رود که قانون انجام آن ها را مورد جرم انگاری قرار داده و مرتکبین آن را مجرم می داند و آن ها را مستحق اعمال مجازات به حساب می آورد. از جمله موارد این جرایم و جرم انگاری ها ، برقراری رابطه نامشروع و انجام اعمال و رفتار های منافی با عفت عمومی توسط افراد در جامعه است.

مشاوره حقوقی رابطه نامشروع غیر از زنا

قانون این گونه جرایم از جمله رابطه نامشروع را  جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی تلقی می شمارد تا آنجا که  از چنان اهمیتی برای قانون گذار در درجه اول آن برای پیش گیری و در درجه دوم آن یعنی جرم انگاری آن برخوردار است که برای رسیدگی به این اعمال و جرایم و اعمال مجازات آن ها نیازی به وجود شاکی خصوصی نیست و بدون حضور شاکی خصوصی قابلیت اقامه دعوا در دادگاه های کیفری را خواهد داشت.

مصادیق رابطه نامشروع

هر جرمی برای اینکه محقق شود نیاز به شرایطی دارد که آن ها باید به وقوع بپیوندند. از جمله عوامل اصلی تحقق جرم برقراری رابطه نامشروع، احرازعدم وجود علقه یا رابطه زوجیت ما بین مرتکبین آن است.

مصادیق رابطه نامشروع را عرف حاکم تعیین می کند اما قانون گذار در این ماده به این عنصر بسنده نکرده و عمل منافی با عفت غیر از زنا اعم از تقبیل یا همان بوسیدن و مضاجعه را نیز در دایره جرم انگاری خود گنجانده است.

تقبیل و مضاجعه را به عنوان مثال در این قانون استفاده است و طبیعتا عمل منافی با عفت غیر از زنا مصادیقی دیگر از این موارد دارد که به تشخیص عرف همچون مصافحه و معانقه به آن ها تلقی می گردند.

در این میان شاید شبهه ای در تعیین مصداق بعضی اعمال و رفتار اجتماعی معمول میان افراد که به شکل روزمره انجام می شود به وجود آید که قابل اشاره است. بعضی اعمال همچون مکالمه، مکاتبه، خلوت کردن و ارتباطات غیر جسمی با توجه به نظریات رسمی مشورتی در قوه قضاییه از جمله موارد و مصادیق جرم پیش بینی شده در ماده ۶۳۷ نمی باشند. منظور این ماده از بعضی اعمال در جرایم منافی با عفت عمومی جرایم جنسی حدی می باشد که ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری آن را بیان کرده است.

تحقق جرم

طبق اصول کلی حقوق جزا و کیفرشناسی برای تحقق همه ی جرایم البته با توجه به انواع آن نیاز به تحقق عناصری چون عنصر مادی، معنوی و قانونی دارد. عنصر مادی این جرم که همان انجام عمل و رفتار مورد نظر است و عنصر قانونی آن هم همین ماده مورد بحث است که که جرم و مجازات ارتکاب این رفتار را تعیین کرده است.

مشاوره حقوقی رابطه نامشروع غیر از زنا

اما برای تحقق عنصر معنوی این جرم که از عناصر اصلی تحقق هر جرمی است این مورد را می توان اظهار داشت که عالما و عامدانه بودن انجام این کار که رابطه زوجیتی میان طرفین ارتکاب این جرم وجود ندارد و عمل آن ها منافی با عفت عمومی است را قلمداد کرد.

زور  و اجبار ، اکراه در رابطه نامشروع

نکته مهم اکراهی بودن یا نبودن انجام آن است که در نص ماده ۶۳۷ نیز ذکر شده است. به این معنی که اگر این رابطه یا عمل منافی با عفت عمومی میان افرادی به اکراه برقرار کرده و انجام داده است، فقط اکراه کننده است که مورد تعزیر قرار می گیرد.

مجازات کیفری

میزان مجازات ارتکاب این جرم را قانون تا ۹۹ ضربه شلاق معین کرده است.در ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات به جرم انگاری اعمالی که تظاهر به فعل حرام می شود پرداخته است.

تظاهر به فعل حرام می تواند مصادیقی چون اعمال منافی با عفت عمومی را نیز در بر بگیرد. نکته ای که در ماده قبل وجود داشت و باید  به آن توجه کرد  وجود رابطه زوجیت یا عدم آن از شرایط اصلی تحقق جرم بود.

اما در این ماده اشاره به این مورد ندارد و دایره ای وسیع تر برای جرم انگاری اعمال منافی با عفت عمومی و تظاهر به فعل حرام در ملا عام در نظر گرفته است.

به موجب این ماده هر کس در ملا عام و اماکن عمومی تظاهر به عمل حرام همچون حضور بدون حجاب شرعی برای بانوان در سطح شهر کند، علاوه بر کیفر بابت عمل انجام شده به حبس در زندان از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

قانونگذار در این ماده یک نقطه تفاوت قائل شده است و آن این است که اگر عملی انجام شود که آن عمل در ذات و نفس خود جرم نباشد ولی آن عمل منافی با عفت عمومی باشد مرتکب آن فقط به جزای عمل منافی با عفت عمومی یعنی ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس در زندان یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

اعدام

ماده فوق در مقام بیان به اعلام میزان مجازات افعال حرام در ملا عام پرداخته است و عمل حرامی که به عنوان مثال در توضیحات بالا اشاره شد صرفاً در مقام تمثیل بوده و این مورد طبق تبصره ای در ذیل این ماده به عنوان استثنا از دیگر افعال برای مجازات این عمل در نظر گرفته شده است.

با این عنوان که هر کس بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر شود به حبس در زندان از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا پرداخت ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می گردد.

اقدامات لازم

اقدامات لازم برای اثبات جرم رابطه نامشروع غیر از زنا ابتداعاً تنطیم شکواییه رابطه نامشروع غیر از زنا توسط وکیل دادگستری و تهیه مدارک  لازم ازجمله کارت ملی و شناسنامه و اسناد لازم برای اثبات ادعای خود مبنی بر وقوع جرم رابطه نامشروع غیر از زنا.

فرایند رسیدگی

طبق ماده ۱۹۹ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه صالح جرایم کیفری دادگاه محل وقوع جرم می باشد.

پس از شکایت شاکی از متهم، وی به دادسرا برای ارائه توضیحات احضار می شود. پس از آن و پس از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست توسط دادستان، ادامه این فرآیند در دادگاه ۲ کیفری مذکور و مربوطه ادامه پیدا خواهد کرد.

به موجب ماده ۶۵ قانون مجازات اسلامی مجازات حبس این جرم چون مجازات تعزیری درجه ۸ می باشد، قابلیت تبدیل به پرداخت جزای نقدی را دارد و در عین حال میتوانست در شوراهای حل اختلاف قابلیت رسیدگی داشته باشد اما چون این شوراها صلاحیت صدور احکام حبس یا شلاق را ندارند مجازات شلاق این جرم ۷۴ ضربه بوده و جزو میزان مجازات درجه ۸ نیست.

دادگاه های عمومی کیفری مرجع صالح رسیدگی به این دعاوی هستند. در صورت صدور رای در دادگاه کیفری بدوی مهلت بیست روزه برای اعتراض به این رای و بررسی آن در دادگاه تجدید نظر وجود خواهد داشت.

021-44386581

از کسب اطلاعات مفید  و کابردی دریغ نکنید و پیش از هر گونه  اقدامی با وکلای متخصص و با تجربه مجموعه عدل جویان از طریق شماره 44386581-021 تماس حاصل فرمایید.

تیم وکلای ما امکاناتی را فراهم آورده تا هر لحظه که به خدمات حقوقی و اطلاعات حقوقی نیاز پیدا کردید  بتوانید با مراجعه به وب سایت مجموعه از مشاوره حقوقی رایگان بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *