چگونه حبس را به جزای نقدی تبدیل کنیم؟

چگونه حبس را به جزای نقدی تبدیل کنیم؟  سوالی که امروزه نظر بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، این می باشد که آیا می توان نسبت به تبدیل حبس به جزای نقدی اقدام کرد؟

در این مورد می توان گفت که امروزه با توجه به قوانین حال حاضر، امکان تبدیل حبس به جزای نقدی تحت شرایط خاصی وجود دارد. لذا بعضی از افراد به دلیل شرایط حاکم، دچار جرم‌ هایی شده‌ اند که این جرم ها سنگین نمی باشند و افراد می توانند حبس خود را به جزای نقدی تبدیل نمایند در ادامه با توضیحات وکیل کیفری عدل جویان همراه باشید…

لذا در این متن قصد داریم تا نکات حقوقی در مورد تبدیل حبس به جزای نقدی را عنوان نماییم و افرادی که دچار این مشکلات هستند را راهنمایی کنیم.

چنانچه از دسته افرادی می باشید که مرتکب خلافی شده اید که می ‌توان آن را با جزای نقدی پوشش داد، متن ما را تا پایان همراهی کرده و نکات منحصر به فردی که در مورد آن وجود دارد را بخوانید. لذا قوانین این اجازه را به شما خواهند داد تا تحت شرایط خاص که در ادامه متن عنوات خواهد شد، بتوانید نسبت به تبدیل حبس به جزای نقدی اقدام نمایید.

حبس و جزای نقدی

بعضی ازافراد خواسته و یا ناخواسته مرتکب خطایی شده اند که ممکن است این خطا دارای آثار حقوقی و پیگیری‌ های قانونی باشند.

حال زمانی که جرم محرز شد، مضنون به دادگاه معرفی می شود. در اینجا دادگاه می تواند تصمیم بگیرد که فرد را با استفاده از قوانین حبس نمایند و یا در مقابل خطایی که انجام داده از آن جزای نقدی بستاند. در این مورد می توان گفت که وسعت جرمی که صورت گرفته و سابقه فرد خطا کننده در رای دادگاه تاثیرگذار است.

چگونه حبس را به جزای نقدی تبدیل کنیم؟

حال بعضی از اوقات رای دادگاه برای حبس افراد می باشد. در این مورد سوال پیش می آید که می توان حبس را با جزای نقدی عوض کرد؟

در بعضی از موارد می توان با تبدیل حبس به جزای نقدی از رفتن به زندان جلوگیری کرد. با توجه به نظر حقوقدانان شرایط خاصی برای تبدیل حبس به جزای نقدی وجود دارد. بسیاری از افراد مه جرمی متحمل شده اند تصور می کنند که با هر میزان جرم می توانند نسبت به تبدیل حبس به جزای نقدی اقدام نمایند. اما این مورد تنها بعضی از موارد ممکن خواهد بود.

چگونگی تبدیل حبس به جزای نقدی

در مورد جایگزین کردن حبس روش های مختلفی وجود دارد. لذا افراد می‌ توانند به جای کشیدن حبس به کار در مکان های مختلف اداری اقدام نمایند. در بعضی از اوقات حبس را می توان با پول خریداری کرد. توجه داشته باشید که در اصل قانون، حبس خریدنی نمی باشد و افرادی که خلافکار تلقی می گردند، نمی ‌توانند آن را بخرند.

اما در متن قانون وضع شده که در شرایط خاص، قاضی می تواند مجازات حبس را تبدیل نماید. در این شرایط حکمی که برای افراد صادر شده است، حتماً باید کمتر از سه ماه باشد.

در این شرایط قاضی خود موظف می شود که این حکم را به جزای نقدی تبدیل نماید. در سال 92 با وضع مصوبه جدید قانون مجازات اسلامی، این موضوع پیش ‌بینی شد که قاضی بتواند برای حبس های تعزیری کمتر از 6 ما که شاکی برای آن پرونده موجود نباشد و یا شاکی رضایت خود را ثبت کرده باشد، این حبس تعزیری را به جزای نقدی تبدیل کرد.

دفتر وکالت عدل جویان

لذا در متن قانون آمده است که تنها تبدیل حبس های زیر ۶ ماه و یا ۳ ماه به جزای نقدی پذیرفته خواهند بود و در غیر این صورت محکوم علیه باید دوره حبس خود را تحمل نماید.

چگونه حبس را به جزای نقدی تبدیل کنیم؟

در کل می توان نتیجه گرفت که در متن قانون تبدیل حبس به جزای نقدی برای محکومان، در موارد محدودی صورت پذیرفته می شود.

لذا تمامی محکومان نباید به این موضوع امید داشته باشند که با انجام هر گونه عمل خلافی، آزاد خواهند شد و یا می ‌توانند با تبدیل حبس به جزای نقدی از زندان فرار کنند. در کل می ‌توان گفت که نظر قاضی پرونده در تبدیل حبس به جزای نقدی تاثیر گذار است. لذا افراد می ‌توانند با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر پرونده، از وکلای با سابقه استفاده کرده و از آن ‌ها برای تبدیل حبس به جزای نقدی کمک بخواهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *