وکیل مهریه ، 100% مسلط به قوانین جدید 1400

وکیل مهریه , بهترین وکیل متخصص مطالبه مهریه مطابق با قانون جدید 1400 در تهران : بیشترین دعاوی مطرح شده در دعاوی خانواده ، دعاوی مربوط به مهریه می باشد که مهمترین و با ارزش ترین حقوق زن در عقد نکاح می باشد. در حقیقت نکاح یک قراردادی است که ضمن مسئولیت برای طرفین ، حق و حقوقی را هم به دنبال دارد ، یکی از حقوق بسیار مهم و تکیه گاهی برای زن در عقد نکاح می باشد . قانون مدنی و قانون حمایت خانواده ارزش و اهتمام ویژه ای برای حقوق مالی  زوجه قائل شده است و آنرا جزوه دیون ممتاز قرار داده است به شکلی که چنانچه مرد چندین طلبکارداشته باشد ابتدای امر باید حق زوجه پرداخت شود بر  سایر دیون اولویت و تقدم دارد .

نکته قابل توجه لزوم وجود مهریه در عقد نکاح می باشد ، به هیچ وجه امکان ندارد که نکاح بدون آن باشد، بنابراین شرط مبنی بر اینکه هیچ مهریه ای به زن تعلق نگیرد باطل بوده ولی مبطل عقد نکاح نیست.

وکیل مطالبه مهریه

راه های مطالبه صداق یا مهریه

صداق جزوه مهمترین حقوق زوجه می باشد که بلافاصله پس از وقوع عقد زوجه مالک آن می شود و قبلا  می توانستند آن را از دو طریق از شوهر خود مطالبه نمایند:

  1. از طریق ادار‌ه‌ی اجرای ثبت
  2. از طریق مراجعه به محاکم قضایی

که در نوزدهم آبان سال 1399 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه طی یک بخشنامه جنجالی و پر از انتقاد به تمامی روسای دادگستری کشور نحوه رسیدگی به وصول و مطالبه مهریه را ابلاغ کرد که با توجه به این بخشنامه بر تمامی متقاضیان مهریه تکلیف و الزامی شد که جهت مطالبه مهریه یا همان به اجرا گذاشتن مهریه با توجه به اینکه عقدنامه ازدواج بعنوان یک سند رسمی و از مرجع رسمی صادر شده است و لازم الاجرا می باشد زوجه جهت به اجرا گذاشتن یا مطالبه مهریه ابتداً باید به دفترخانه ی که عقد جاری شده است مراجعه نماید که بعد از ثبت درخواست و صدور اجرائیه به اداره ثبت اسناد و املاک واحد مهریه ( در استان تهران اداره پنجم اجرای ثبت و اسناد رسمی واقع در خیابان قائم مقام فراهانی می باشد) مراجعه نمایند که بعد از شناسایی اموال و املاک و توقیف دارایی زوج در صورت وجود حق و حقوق زوجه بعنوان مهریه وصول گردد. در صورتی که در اداره ثبت اسناد و املاک زوجه به نتیجه نرسد یا زوج فاقد اموال معرفی شودبعد از گذشت 3 ماه از زمان صدور اجرائیه، یک گواهی صادر می شود مبنی بر اینکه زوج دارایی و اموال ندارد یا کفایت مقدار مهریه را نکرده است برای محاکم قضایی صادر می کند که بعد از آن با مراجعه به محاکم قضایی دادخواست مطالبه مهریه مطرح می نماید.

با توجه به بخشنامه جدیدی که مختصراً بیان شد نحوه مراجعه به هر یک از مراجع رسیدگی کننده به شرح ذیل می باشد:

1-  مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت

سریع ترین و مطمئن ترین روش وکلا از طریق اداره ی اجرای ثبت می باشد .در این روش موکل یا زوجه به متخصص  وکالت می دهد تا به دفتر ازدواج و طلاقی که عقد نکاح در آنجا ثبت شده مراجعه کند ، اجرائیه را اخذ نماید و سپس به اداره ی ثبت و اسناد ، دایره ی اجرا مراجعه نماید.

پس از پرداخت نیم عشر دولتی که درحقیقت هزینه رسیدگی به امور شما می باشد، ابلاغیه ای مبنی بر صدور اجرائیه به زوج ارسال می گردد تا زوج یا مرد از صدور اجرائیه و توقیف اموال خود آگاه شود . زوج می بایست ضمن ۱۰روز پس از صدوراجرائیه حق زوجه را پرداخت نماید یا به هر نحوی تکلیف مهریه زوجه را معین نماید، چنانچه ظرف مدت ۱۰روز از صدور ابلاغیه اقدامی انجام نگیرد ، دارایی و اموال منقول و غیر منقول مرد به شرطی که جزوه مستثنیات دین نباشد به فروش گذاشته خواهد شد.

۲- مطالبه مهریه از طریق محاکم قضایی

 در این روش وکیل خانواده بعد از دریافت گواهی از اداره ثبت و اسناد مربوطه مبنی بر معرفی به مراجع قضایی دادخواستی را تنظیم و ثبت می نماید و در ضمن دادخواست نظر به اینکه مطالبه مهریه مستند به سند رسمی می باشد ، درخواست تامین خواسته و توقیف اموال منقول و غیرمنقول مرد به میزان صداق زوجه خواهد داشت. چنانچه زوج یا مرد هیچ دارایی نداشته باشد یک چهارم حقوق وی توقیف خواهد شد.

تعدیل، تقسیط مهریه

در حال حاضر کمتر مردی پیدا می شود که بتواند تمام حقوق مالی ن زوجه را یکجا پرداخت نماید ، به همین دلیل قانون امکان تعدیل و تقسیط  را پیش بینی نموده است. در صورت تایید عدم توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه به صورت یکجا، قاضی دادگاه ، آنرا را قسط بندی کرده تا مرد در هر تاریخ معین مقداری  را به زوجه پرداخت نماید.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای

درصورتی که زوجه مهریه خود را از طریق محاکم دادگستری توسط حقوق دان متخصص درخواست نماید ، دادگاه محل اقامت خوانده دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده خواهد بود اما در دعاوی خانوادگی نظر به قانون حمایت خانواده ، زوجه می تواند در صورتی که مال منقوال اعم از سکه ، پول نقد، ماشین و…باشد در محل اقامت خود اقامه دعوا کند اما در صورتی که صداق مال غیر منقول باشد الزاماً باید در محل وقوع مال غیر منقول دعوای  اقامه گردد.

  در اصطلاح قانونی بر طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته باشد، می تواند به عنوان صداق توافق شود اعم از مال منقول و مال غیرمنقول وجه نقد، سکه بهار آزادی و حتی انجام عملی خاص که برای آن عرفا اجرتی است باشد.

مشاوره حقوقی مطالبه مهریه

 مواد ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۱ قانون مدنی ،، در اصطلاح بین حقوق دانان قانون مهریه گفته می شود. اما از آنجا که این قوانین به زبان ثقیل حقوقی نگارش یافته اند، کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه، انتخاب هوشمندانه تری می باشد.

در بسیاری از موارد، مراجعه افراد غیر متخصص به کتب حقوقی که به صورت تخصصی تألیف شده اند، نه تنها کمک کننده نیست بلکه می تواند سبب گمراهی فرد شود. بنابراین باید دقت نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *