نحوه مطالبه خسارت قراردادی

نحوه مطالبه خسارت قراردادی : مطالبه خسارت یکی از ابتدایی ترین حقوق افراد در مواجهه با مسائلی است که به سبب اعمال و رفتار دیگران به وقوع می پیوندد. اما شاید شما نیز به عنوان یک شهروند به درستی با مفهوم حقوقی آن و نحوه مطالبه خسارت آشنا نباشید.
بینش حقوقی صحیح و کاربردی در مواجهه با مسائل روزمره، یک نیاز کاملا منطقی و ضروری می باشد. مطالبه خسارت قراردادی یکی از انواع خسارات مطرح شده در دعاوی حقوقی است.
بنابراین بهتر است در ادامه با وکیل حقوقی گروه وکلای عدل جویان همراه باشید و اطلاعات حقوقی جامعی را در خصوص خسارت قراردادی و نحوه مطالبه آن دریافت نمایید.

خسارت قراردادی به چه معناست؟

خسارت به معنای هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعل و یا ترک فعل است. خسارت ناشی از قراداد نیز به ضرر و زیان وارده بر متعهد له در نتیجه عدم اجرای تعهد قراردادی در زمان مناسب می باشد.
این نوع خسارت در حقوق مدنی با عناوین حرفه ای تر از جمله التزام قراردادی نیز شناخته می شود.

این قرارداد ممکن است به صورت کاملا رسمی و در دفتر ثبت اسناد امضا شده باشد و یا حتی به صورت عادی، اعم از قرارداد کتبی و یا شفاهی باشد. با این حال اثبات قرارداد شفاهی در صورت بروز هر گونه خسارتی ناشی از عدم انجام تعهد، بسیار دشوار است.

شرایط مطالبه خسارت قراردادی

قانونگذار شرایط خاصی را برای مطالبه خسارت قراردادی تعیین نموده است. این شرایط عبارتند از:

  • وجود قرارداد کاملا معتبر فی ما بین طرفین
  • مشروع بودن جهت و موضوع مورد تعهد
  • محدوده زمانی مشخص جهت انجام تعهد و یا تعهدات مورد نظر
  • سرباز زدن متعهد علیه جهت انجام مفاد قرارداد بدون دلیل موجه اعم از قوه قاهره و یا صدور حکم اعسار در تعهدات مالی
  • درخواست متعهد له از متعهد علیه جهت انجام تعهدات مربوطه در زمان مورد نظر
  • عدم اعتنا به درخواست متعهد له

تمامی شرایط فوق، زمینه طرح دعوی علیه متعهد علیه را ایجاد نموده و به متعهد له اجازه می دهد با ارائه ادله معتبر و قانونی علیه فرد مقابل شکایت کند.

نحوه مطالبه خسارت قراردادی

عدم انجام تعهد در زمان مطلوب

در برخی از قراردادها، به حکم عرف و یا به حکم موارد مندرج در قرارداد، انجام یک تعهد صرفا در زمان خاصی مطلوب بوده و در صورت اجرای تعهد خارج از زمان مورد نظر، باز هم فرد مشمول خسارت قراردادی شده و موظف به پرداخت خسارت به متعهد له است.
ذکر زمان مورد نظر جهت انجام تعهد در اغلب قراردادهای رسمی و عادی به عمل می آید.

با این حال ممکن است در برخی از موارد و به علت سهل انگاری طرفین، زمان انجام تعهد مشخص نشده باشد.
در چنین مواردی قاضی پرونده مباردت به تعیین زمان عرفی و عقلی جهت انجام تعهد می نماید. بنابراین عدم ذکر زمان دقیق انجام تعهد نمی تواند، اسباب سهل انگاری متعهد علیه را فراهم نماید.

بیشتر بخوانید در : نحوه مطالبه خسارت ناشی از مسئولیت غیر قراردادی

محاسبه میزان خسارت

مبلغی که متعهد علیه به سبب عدم انجام تعهد، محکوم به پرداخت آن می گردد، مبتنی بر دو امر است.
ممکن است مبلغ خسارت ناشی از عدم انجام احتمالی تعهد در قرارداد اصلی تعیین شده باشد که به آن وجه التزام قراردادی می گویند.

تعیین وجه التزام در بسیاری از موارد طرفین را از مراجعه به مراجع حقوقی معاف می سازد.
با این حال در برخی از قراردادها مبلغی با عنوان وجه التزام قراردادی تعیین نمی گردد. در چنین مواردی اگر طرفین جهت مبلغ خسارت مصالحه نکنند، با مراجعه به دادگاه های حقوقی حل اختلاف می شوند.

آیین دادرسی رسیدگی به مطالبه خسارت قرادادی

در صورتی که قصد دریافت خسارت ناشی از عدم اجرای تعهدات قراردادی را دارید باید با عنوان نمودن یک موضوع صحیح در برگه درخواست، به صورت مطالبه خسارت قراردادی و یا در صورت لزوم با عنوان مطالبه وجه التزام و همچنین ذکر نام خواهان و خوانده و معرفی ادله معتبر به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و خواسته خود را به ثبت رسانید.

در خصوص مرجع صالح رسیدگی به دعوی، آیین دادرسی مدنی حسب مورد، دادگاه محل وقوع عقد و یا محل اقامت خوانده را صالح به رسیدگی می داند.
رای صادر شده در قالب – حکم – بوده و قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی است.

بنابراین اگر متعهدله ادله کافی را جهت اثبات فسخ قرارداد پیش از موعد اجرای تعهد داشته باشد و یا اینکه به طرق دیگری قادر به اثبات عدم متعهد بودن خود باشد و یا اینکه اثبات نماید تعهد را اجرا نموده ولی متعهد له انکار می کند، حکم دادگاه بدوی لغو و حکم برائت وی صادر خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *