مشاوره حقوقی قتل

مشاوره حقوقی قتل : قتل شدیدترین نوع جنایت علیه نفس یک انسان زنده است و بشریت از ابتدای خلقت تا کنون با این پدیده شوم و نابهنجار مواجه بوده است.
در صورت وقوع قتل به ویژه اگر قتل عمد باشد، افراد بسیاری با مسائل مختلف اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و روانی مواجه شده و خویشاوندان قاتل و مقتول، هر یک به نحوی تحت تاثیرات منفی این عمل قرار می گیرند.
قتل تنها جنایتی است که قربانی هرگز و به صورت مطلق توان احقاق حق خویش را نداشته و این حق به وارثان قانونی وی از نوع نسبی ( اولیا دم ) انتقال میابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با وکیل قتل همراه باشید..

قتل در قانون مجازات اسلامی

کتاب سوم قانون مجازات اسلامی در خصوص قتل و انواع آن به ذکر مجازات و ادله اثبات آن پرداخته است. با توجه به قانون مجازات اسلامی و در یک دسته بندی کلی، می توان قتل را شامل موارد ذیل دانست:

  • قتل عمد و مستوجب قصاص نفس
  • قتل شبه عمد و مستوجب دیه و همچنین زندان و یا جزای نقدی
  • قتل خطای محض و مستوجب دیه

قتل شبه عمد و خطای محض در کتب حقوقی به عنوان قتل غیر عمد شناخته می شوند و هرگز عمل غیر عمد را نمی توان مستوجب قصاص نفس و یا قصاص عضو دانست. جهت وقوع فعل مجرمانه باید علاوه بر جرم انگاری فعل و یا ترک فعل مذکور، ارکان مادی و معنوی آن جرم نیز وجود داشته باشد.
همانگونه که فوقا ذکر کردیم این جرم در سه نوع قابلیت ارتکاب داشته و سه مورد نیز جرم انگاری شده اند. اما توجه به ارکان مادی و معنوی جرم ارتکاب می تواند عمدی و یا غیرعمدی بودن جرم را به اثبات برساند. در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی انواع مختلف قتل عمد و غیر عمد و مشاوره حقوقی قتل می پردازیم.

مشاوره حقوقی قتل

قتل عمد و مستوجب قصاص

با توجه به ماده 206 قانون مجازات اسلامی، عمل ارتکابی در موارد ذیل به عنوان قتل عمد شناخته می شود:

  • مواردی که قاتل با انجام کاری قصد کشتن شخص معین یا فرد و یا افراد معینی از یک جمع را داشته باشد خواه آن کار نوعا کشنده باشد و یا نباشد ولی در عمل سبب قتل گردد.
  • مواردی که قاتل عمدا کاری را انجام دهد که کشنده باشد هر چند قصد قتل نداشته باشد.
  • مواردی که قاتل قصد کشتن ندارد و فعلی که انجام می دهد نوعا کشنده نیست اما نسبت به طرف به علت بیماری و یا پیری و یا ناتوانی و یا کودکی و امثال آن ها نوعا کشنده باشد و قاتل نیز به آن آگاه باشد.

مجازات قتل عمد از نوع مجازات حدی بوده و شرع، قصاص نفس را در صورت درخواست وارثان نسبی برای قاتل مقرر نموده است. دقت نمایید اگر وارثان متعدد باشند، در صورتی که تنها یکی از وراث درخواست قصاص نفس داشته باشد، قصاص انجام می گردد.
با توجه به حرمت توافقات اشخاص بالغ و عاقل و همچنین حرمت جان انسان ها، در صورتی که قاتل و اولیا دم مقتول به بخشش جانی در قبال دیه و یا هر مال دیگری و یا به نحو دیگر از انحا توافق نمایند، قانون این توافق را محترم شمرده و به آن ترتیب اثر می دهد. با این حال قاتل باید حداقل سه و حداکثر ده سال حبس را متحمل گردد. مدت زمان پرداخت دیه اعم از دیه قتل عمد و غیر عمد، دو سال است.

قتل شبه عمد

هر گاه قتلی بدون قصد و در نتیجه بی مبالاتی، بی مهارتی، سهل انگاری، غفلت و … حادث گردد، قتل شبه عمد بوده و بارزترین مصداق آن، تصادفات رانندگی منجر به فوت است.
با توجه به غیر عمدی بودن فعل ارتکابی، مجازات این نوع قتل را قصاص ندانسته و قاتل به پرداخت دیه به اولیا دم مقتول محکوم شده است. قاضی می تواند با توجه به موقعیت قاتل و نحوه فعل ارتکابی وی را به حبس تعزیری ( حداقل شش ماه و حداکثر سه سال و با قابلیت تبدیل به جزای نقدی غیر از دیه ) نیز محکوم نماید.

سقط جنین نیز در شرایطی قتل شبه حمد محسوب شده و دیه و حبس دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد دراین مورد به مقاله سقط جنین و مجازات آن مراجعه کنید .

قتل خطای محض

قتل در موارد ذیل به عنوان قتل خطای محض شناخته شده و مجازات آن نیز به مراتب کمتر از موارد فوق است و تنها ضمانت اجرای آن نیز پرداخت دیه است.

  • در صورتی که قاتل در زمان قتل در حالت مستی، بیهوشی، خواب آلودگی و امثال آن ها باشد.
  • قتلی که توسط صغیر و یا مجنون انجام گردد.
  • در صورتی که قاتل نه قصد رفتار مجرمانه داشته باشد و نه قصد حصول نتیجه منجر به قتل را نسبت به شخص و یا اشخاص خاصی از اعمال خود داشته باشد.

مشاوره حقوقی قتل

در صورتی که برای شما و یا یکی از نزدیکان و بستگان شما، مسئله ی به نام قتل رخ داده است می توانید پیش از هر گونه اقدام جهت دفاع و یا احقاق حق یک مشاوره کاملا تخصصی و متبحرانه را از مشاوره حقوقی قتل دریافت نمایید.
قتل از جمله جرائمی است که هرگز در یک مقاله چند صفحه ای نمی توان تمامی جوانب آن را تشریح نمود و به یک نتیجه کاملا قطعی و مشخص نسبت به آن دست یافت.
وکیل کیفری گروه حقوقی عدل جویان با اشراف کامل بر قوانین حقوقی و جزایی این امر می تواند دیدگاه مناسبی را برای شما نیز ایجاد نموده و مفهوم تخصصی قوانین مربوطه را با زبان عامیانه بازگو نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *