سهم الارث زن از شوهر

مشاوره حقوقی سهم الارث زن از شوهر : زمانی که مرد خانواده فوت می کند در صورت داشتن فرزند، آنها از متوفی به نسبت سهم الارث خود سهم می برند و همسر وی نیز متعاقبا جز کسانی است که از همسر خود ارث می برد اما سهم بردن همسر متوفی با سایر اعضای خانواده متفاوت است یعنی به هنگامی که زن و شوهر فرزندی نداشته باشند، زن یک چهارم از اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول را از شوهر ارث می برد و مالک یک چهارم ترکه می شود و چنانچه فرزندی داشته باشند، زن مستحق یک هشتم منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول را از شوهر ارث می برد.

در این مقاله بطور مختصر و کلی برای شما مخاطب گرامی در مورد اینکه زن چه اموالی از دارایی مرد را به ارث می برد به تفصیل بیان خواهیم کرد. با عدل جویان همراه باشید….

سهم الارث زن از شوهر

اموالی که زن از شوهر ارث می برد

اگر زوجه فرزندی از شوهر داشته باشد به میزان یک هشتم از اموال و دارایی منقول مرد اعم از ماشین و موتور و… ارث می برد. همچنین زن از اموال غیر منقول مرد نیز اعم از خانه و زمین و… ارث می برد اما در مورد اموال غیر منقول زن، قیمت این اموال را به ارث می برد نه خود عین و اموال را.

بنابراین شایان توجه است که زن هم از اموال منقول و هم از اموال غیرمنقول ارث می برد و چنانچه زنی فرزندی از شوهر فوت شده نداشته باشد یک چهارم از اموال منقول وغیرمنقول متوفی را صاحب می شود.

ارث در ازدواج موقت

زنی که در ازدواج موقت مرد دیگری می باشد در صورتی که مرد فوت نماید، هیچ ارثی به وی نخواهد رسید. حتی اگر زن و مرد در ازدواج موقت شرط کنند که زوجه موقت از وی ارث می برد هرگز چنین شرطی تحقق پیدا نخواهد کرد و ارثی به زن نخواهد رسید.

سهم الارث زن از شوهر

اگر زنی که از شوهرش طلاق گرفته طلاق وی از نوع طلاق رجعی باشد و زن در عده طلاق رجعی باشد، زن به مانند زوجه و همسر مرد از وی ارث می برد. اما چنانچه زمان عده طلاق رجعی به سرآمده باشد یا زن طلاق بائن گرفته باشد، زن به هیچ وجه از شوهر ارث نمی برد.

طلاق به واسطه مریضی مرد

اگر مرد به مریضی ای دچار شود که ادامه زندگی با این مرد برای زن دشوار باشد و زن با استناد به عسر و حرج و اثبات عسر و حرج از این مرد طلاق بگیرد، چنانچه بعد از طلاق به مدت یک سال، شوهر سابق به سبب و علت همان بیماری فوت کند، زنی که از وی به سبب این بیماری طلاق گرفته بود؛ این زن از شوهر سابق خود ارث می برد.

مدارک لازم

  1. کپی عقدنامه دائمی زن
  2. کپی شناسنامه ورثه
  3. گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی
  4. گواهی فوت متوفی
  5. فرم استشهادیه که بیانگر محصور بودن وراث به اشخاص نام برده.

روند رسیدگی

زن به عنوان یکی از وراث شوهر می تواند در دفاتر خدمات قضایی دادخواستی مبنی بر گواهی انحصار وراثت را تنظیم نماید.

پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه و تحویل مدارک لازمه و مذکور دربالا، قاضی دادگاه دستور می دهد تا یک نوبت آگهی در روزنامه منتشر شود تا چنانچه فردی نسبت به ترکه متوفی ذینفع می باشد، اعلام کند.

پس از گذشت مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی چنانچه اعتراضی وجود نداشته باشد، سهم الارث وراث  متوفی معین می شود و قاضی سهم الارث زن از شوهر را نسبت به ترکه از اموال منقول و غیر منقول شوهر به زن تقدیم خواهد کرد.Bottom of Form

بهترین وکلا و مشاوران در امور سهم ارث

گروه حقوقی عدل جویان در راستای بهره مند شدن مردم از خدمات حقوقی از طریق مختلف امکان برقرای ارتباط با وکلا و مشاوران حقوقی متخصص را فراهم آورده است. شما عزیزان برای ارتباط با وکیل متخصص در امور ارث، سهم الارث، گواهی انحصار وراثت، تحریر ترکه، مهروموم ترکه، مالیات بر ارث و امثالهم می توانید به دفتر وکالت واقع درغرب تهران، صادقیه ، خیابان شهدای صادقیه جنوبی، ، پلاک۴۱ طبقه۴ مراجعه فرمایید.

همچنین شما عزیزان می توانید با شماره ۴۴۳۸۶۵۸۱- 09120346341 تماس حاصل فرمایید و با وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در ارتباط باشید. علاوه بر این شما می توانید به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی به سایت عدل جویان مراجعه کنید و در قسمت ( پرسش سوال حقوقی ) سوال خود را مطرح سازید تا وکلا و مشاوران حقوقی متخصص ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *