خیانت در امانت

خیانت در امانت چیست؟ در قانون تعزیرات اسلامی برای جرم خیانت در امانت مجازات سنگین در نظر گرفته شده است. در قانون مجازات اسلامی آمده است که خیانت در امانت نه تنها جرم به حساب می آید و مجازاتی در پی دارد، بلکه اگر به شخص شاکی خسارتی وارد شده باشد، متهم موظف است خسارت او را نیز پرداخت نماید. برای توضیحات بیشتر در ادامه با وکیل کیفری عدل جویان همراه باشید..

طبق ماده ۶۷۴ و ۶۷۳قانون مجازات اسلامی . خیانت در امانت در واقع جرمی است که مجرم طی  آن به امانتی که در اختیار او گذاشته شده ضرری وارد کند یا معامله فروش مال غیر انجام می دهد و یا خسارتی را به آن وارد سازد که این در واقع یک جرم عمدی محسوب شده و تمام مرتکبین به این جرم مجازات می شوند.

یک مثال واقعی

چندی پیش یکی از موکلین برای پیگیری پرونده حقوقی خود به دفتر وکالت عدل جویان مراجعه کرد. ایشان چک سفید امضایی را به فردی که به او اعتماد دارد می سپارد، اما فرد به  او خیانت کرده و چک را به بانک می برد تا نقد شود. در این صورت شخص می تواند با کمک وکیل حقوقی ثابت نماید که این چک در واقع امانت بوده، از دادگاه بخواهد که فرد را به دلیل خیانت در امانت  به سزای عملش برساند و مجازات کند.

چگونه می توان جرم خیانت در امانت را اثبات نمود؟

همانطور که در مشاوره حقوقی خیانت در امانت نیز توضیح داده شد اگر شخص شاکی بتواند در دادگاه ثابت نماید که به امانت‌ او خیانت شده است، دادگاه فرد مجرم را مجازات خواهد کرد. اما اثبات کردن این جرم عمل آسانی نیست و شرایطی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

خیانت در امانت

سؤنیت مجرم

اگر فرد مجرم با انجام این جرم  قصد ضرر رساندن به مال فرد را داشته باشد و بخواهد متصرفین آن مال را دچار خساراتی کند، فرد شاکی  باید با ارائه این موارد به دادگاه اثبات کند که فرد مرتکب جرم  شده است.

مصرف معین

اگر فرد شاکی بتواند به دادگاه ثابت کند مالی را که به شخص متهم سپرده است در واقع قرار بوده به مصرف معین برسد و به عنوان امانت به او واگذار شده است، اما به مصرف معین نرسیده دادگاه فرد مجرم را مجازات خواهد کرد.

مفقود شدن مال

اگر مالی که فرد به امانت گذاشته به هر دلیلی مفقود شود، مثلا پولی را نزد کسی به امانت گذاشته و فرد پول را خرج کند، فرد شاکی می تواند با اثبات این مورد به دادگاه، رای دادگاه را بگیرد و فرد مجرم را مجازات کند.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟

همانطور که بیان کردیم خیانت در امانت یک جرم عمدی به حساب می آید و تمام مرتکبین این جرم به شدت توسط دستگاه قضا مجازات خواهند شد‌. مجازات افرادی که مرتکب این جرم شده اند معمولا شش تا سه سال حبس خواهد بود که میزان آن با توجه به میران جرم فرد مشخص خواهد شد. در صورتی که به دادگاه اثبات شود فرد به امانت خیانت کرده است، دادگاه شخص را موظف می کند که تمام خسارات وارد شده به فرد را بپردازد.

مال در چه صورتی امانت محسوب می شود؟

در صورتی که فرد برای اثبات وقوع جرم  به دادگاه مراجعه نماید، میبایستی ثابت کند که مال امانت بوده است. اثبات این مورد در دادگاه بسیار مهم بوده و در صورتی که فرد نتواند این مورد  را به دادگاه اثبات نماید در واقع اثبات جرم نیز میسر نخواهد بود.

مال به امانت گذاشته شده باید از اموال تحت حمایت قانون باشد و  فرد شکایت کننده در واقع باید مالک شرعی و قانونی مال باشد تا بتواند علیه مجرم شکایت نماید. در صورتی که شخص شکایت کننده مال را از راه های نامشروع مثل دزدی و سرقت به دست آورده باشد، این امکان را نخواهد داشت که در دادگاه از فرد مجرم شکایت نماید. این به این دلیل است که مال های نامشروع که به امانت گذاشته می شوند اگر مفقود شود و یا ضرری ببیند، طبق نظر قانون جرم خیانت در امانت رخ نداده است. اما در صورتی که فرد بتواند ثابت کند که مال امانت بوده و از راه قانونی و شرعی به دست آمده است، این امکان را خواهد داشت که در دادگاه از فرد مجرم شکایت نماید.

روند رسیدگی

پس از مراجعه به وکیل کیفری و بیان نمودن تمامی جزئیات ، شکوائیه ای در این زمینه باید تنطیم شود پس از تشکیل دادگاه مدعی خیانت باید امانی بودن استاد یا وجه پول یا اموال را اثبات نماید برای اثبات آن نیز می توان از شهادت شهود یا اگر امانت نامه ای نوشته ای شده از آن استفاده کرد پس از اثبات امانی بودن حال نوبت به اثبات سو استفاده از مال می شود ، در صورت اثبات سو استفاده قرار کیفری که مناسب حال متشاکی باشد تعیین می شود پس از برسی پرونده توسط دادیار کیفر خواست صادر و به دادگاه کیفری 2 منقل می گردد سپس رای نهایی صادر می گردد. رای صادره نیز زی 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *