حق تعیین مسکن

حق تعیین مسکن: حق تعیین مسکن به این معنا که محل زندگی طرفین در کجا باشد و با چه شرایطی از اختیارات مرد می باشد و اصولاً در قانون مدنی ما هم اختیار حق تعیین مسکن به مرد داده شده و باید زوجه در آن منزل و سکونت گاهی که شوهر ترتیب دیده است، سکونت کند.

البته که شوهر باید خانه ای را تعیین کند که متناسب با منزلت اجتماعی زن باشد و اگر زن نسبت به منزلی که زوج تعیین کرده رضایت نداشته باشد، با استناد به اینکه این منزل در حد منزلت اجتماعی وعرف خانوادگی زوجه نمی باشد، می تواند با طرح دعوا در دادگاه زوج را ملزم به اختیار کردن و گرفتن یک منزل در شأن و منزلت زوجه بکند و طبق قانون اختیار تعیین مسکن را می توان به زن نیز داد و تعیین مسکن حتماً نباید توسط مرد انجام گیرد.

به عبارتی این موضوع از جمله موارد امری قانون نمی باشد ، در صورتی که توافقی بین طرفین حاصل شود، زن می تواند به تعیین مسکن بپردازد. تعیین مسکن عین نفقه زن می‌باشد و عدم تعیین مسکن با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و عرف زندگی زوجه به مثابه عدم پرداخت نفقه می باشد و می تواند منجر به طلاق و حق فسخ برای زوجه شود.

مواردی که زن حق تعین  مسکن جداگانه و بدون حضور زوجه خود اختیار کند:

اگر بودن شوهر در آن محل و مسکن باعث ضرر به زوجه شود، فرقی نمی کند که باعث ضرر مالی شود یا بدنی یا ضرر شرافتی به طور مثال مرد با حضور خود در منزل اموال زن را به زور از او بگیرد یا او را کتک بزند در این مواقع زن می‌تواند به تعیین مسکن جداگانه بدون حضور همسر خود اقدام کند، البته باید ورود ضرر و زیان اثبات شود. صرف ادعا ، زوجه حق تعیین مسکن جداگانه بدون حضور همسر را نخواهد داشت. در واقع مرد هم می تواند در موارد مشابه در مسکن جداگانه ای از زن ، زندگی کند.

اختیار مطلق در حق تعیین مسکن

اگر زوجه حق تعیین مسکن را داشته باشد که محل زندگی را تعیین کند ، شامل شهر و محل اجتماعی زندگی می باشد این تعیین محل شامل تعیین خود منزل و سکونت گاه نیز می‌شود زیرا اختیاری که به زوجه داده شده است در اینجا به شکل مطلق می باشد ، پس تعیین منزل و سکونت گاه را هم شامل می شود.

اقدامات لازم

برای الزام زوج به تهیه مسکن باید در دفاتر خدمات قضایی در شهرهایی که این دفاتر وجود دارند و در شهرهایی که فاقد دفاتر خدمات قضایی هستند با مراجعه به دادگاه اقدام به تنظیم دادخواست تحت عنوان الزام زوج به تهیه مسکن نمود.
مدارک مورد نیاز برای طرح دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن:

سند ازدواج ، مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)-اثبات عدم تهیه مسکن  متناسب با شان ومنزلت زوجه  توسط زوج

روند رسیدگی

در صورتی که زوجه از سکونت در محلی که زوج تعیین کرده امتناع ورزد و دلیل محکمه پسندی نیز برای عدم سکونت در آن منزل نداشته باشد، این عمل همانند عدم تمکین زن می باشد و مرد می تواند با طرح دعوا علیه زوجه در دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ اخطاریه برای زوجه که خوانده می باشد و اثبات این نکته که زوجه در منزل تعیینی از سوی زوج که متعارف با منزلت اجتماعی و شرایط زندگی و عرف می باشد خودداری کرده زوجه را ملزم به سکونت در منزل تعیین شده از سوی زوج کند.

حق تعیین مسکن

همچنین در صورتی که زوج از تهیه و تعیین منزل امتناع ورزد زوجه می تواند با دادخواست به دادگاه مبنی بر الزام تهیه مسکن توسط زوج ، او را ملزم به تهیه مسکن نماید و عدم تهیه مسکن توسط زوج از مصادیق عدم پرداخت نفقه بوده و دادگاه زوج را به تهیه مسکن مناسب با شأن و منزلت اجتماعی و عرف خانوادگی زن و یا طلاق زن مختار می سازد و در مدت و مهلت تعیین شده از طرف دادگاه باید منزل را متناسب با منزلت و عرف اجتماعی زوجه تهیه کند . در غیر این صورت دادگاه زوج را اجبار به طلاق زوجه می نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *