جرایم ضدعفت و اخلاق عمومی

جرایم ضدعفت و اخلاق عمومی : اعمالی که با عنوان جرایم ضد عفت واخلاق عمومی ازآنان یاد می شود، درواقع اعمالی هستند که عموم مردم آن ها را ناپسند و زشت قلمداد کرده و رفتارهایی غیرمتعارف و خلاف شرع وقانون می باشند.

البته جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی در شرایط و جوامع گوناگون متفاوت می باشد و دلیل آن هم متفاوت بودن قانون وعرف و اخلاق و رسوم آن ملل است. بنابراین ممکن است اعمالی که درایران در زمره جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی قلمداد شوند در سایر کشورها عملی مجاز و مطابق عرف آن جامعه باشد و یا بالعکس. بنابراین عمل ضد عفت و اخلاق عمومی را می توان اعمالی گفت که مخالف با قانون و عرف و شرع آن جامعه بوده که فرد مرتکب آن عمل شده.

جرایم ضدعفت و اخلاق عمومی

قانون موارد و اعمالی که با عنوان ضدعفت و اخلاق عمومی نام برده می شود را بیان کرده که طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی چنانچه مرد یا زنی رابطه نامشروع انجام دهند درحالی که فی مابین آن مرد و زن عقد نکاح منعقد نشده باشد، چنین عملی یک عمل ضد عفت و اخلاق عمومی خواهد بود. زیرا که جامعه و قانون و شرع رابطه نامشروع فی مابین زن و مردی که رابطه نکاح فی مابین آنها وجود ندارد را حرام و خلاف عرف جامعه می داند.

جرایم ضدعفت و اخلاق عمومی

همچنین روابط غیر از زنا همانند مضاجعه و یا تقبیل نیز چنانچه در ملاء عام انجام گیرد، در زمره اعمال ضدعفت و اخلاق عمومی می باشد.( تقبیل به معنای بوسیدن از روی شهوت و مضاجعه به معنای هم خوابی و روابط با یکدیگر بدون ایجاد دخول می باشد که مشمول اعمال ضد عفت و اخلاق عمومی می باشد.)

مجازت اعمال ضدعفت و اخلاق عمومی

چنانچه فردی مرتکب اعمال ضدعفت و اخلاق عمومی شود، یعنی روابط نامشروع غیر از زنا اعم از تقبیل و مضاجعه؛ وی محکوم به شلاق تا 99 ضربه شلاق خواهد شد و چنانچه فردی در اماکن عمومی عمل ضدعفت واخلاق عمومی مرتکب شود، افزون بر محکوم شدن تا 99 ضربه شلاق به حبس از10 روز تا 60 روز و یا محکوم به 74 ضربه شلاق خواهد شد.

اکراه درجرایم ضدعفت عمومی واخلاق عمومی

چنانچه فردی عملی را که خلاف و ضدعفت عمومی واخلاق عمومی می باشد را با اکراه انجام دهد، با اثبات مکره بودن خود و اثبات این نکته که چنین عمل ضد عفت عمومی را در حالت اکراه انجام داده، مجازاتی برای فرد مکره نخواهد بود و فرد اکراه کننده می بایست تعزیر شود.

ترغیب به انجام اعمال خلاف عفت و اخلاق عمومی

یک نکته کاربردی در مسئله جرایم ضدعفت و اخلاق عمومی که همه شما باید بدانید: چنانچه فردی مرکز فساد و فحشا را دایر کند به حبس تا 10 سال محکوم می شود و همچنین چنانچه فردی عموم مردم جامعه را از طریق فضای مجازی یا …. به فساد و فحشا تشویق کند یا موجبات این عمل را فراهم آورد به حبس تا 10 سال محکوم خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *