جرایم رایانه ای علیه خانواده

جرایم رایانه ای علیه خانواده : امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه های اجتماعی و ایجاد شدن فضای مجازی راه ارتباط فی مابین افراد بسیار سهل وآسان شده است. بعضی از افراد از این پیشرفت حاصل شده استفاده های نادرست کرده و آن را به فضای مخرب که ممکن است اساس خانواده را از بین ببرد، تبدیل کرده است.

در واقع فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ماهوارها امروزه تبدیل به جولان گاه افراد سودجو و مخرب شده تا جرایمی را علیه خانواده انجام داده و خانواده های ایرانی را با یکدیگر درگیر سازند.

برخی از اعمال و جرایم رایانه ای که علیه خانواده در فضای مجازی و ماهواره اتفاق می افتد، عبارت است از:

انتشار و تکثیر تصاویر مبتذل که منجر به ایجاد تنش های روانی و حتی در بعضی از موارد منجر به از هم پاشیدن خانواده می شود و یا انجام قوادی رایانه ای و تشویق مردم به ایجاد رابطه نامشروع خارج از ازدواج با یکدیگر که همه این موارد آثار روانی و اجتماعی داشته و می تواند خانواده ها را ازهم بپاشد و جامعه رابه فساد و بی بند و باری سوق دهد.

تمامی این اعمال از قبیل پخش و انتشار فیلم های مبتذل و پورن و یا تشویق به ایجاد رابطه های نامشروع تحت عنوان جرایم رایانه ای علیه خانواده قرار می گیرد. جرایم رایانه ای علیه خانواده دارای ضمانت اجرا می باشد. یعنی اگر فردی به انتشار فیلم های مبتذل بپردازد یا به ترغیب مردم به ایجاد رابطه نامشروع بپردازد به مجازات مندرج در قانون محکوم خواهد شد.

انواع جرایم رایانه ای علیه خانواده

ازجمله جرایم رایانه ای علیه خانواده می توان به قوادی رایانه ای یا پخش و تکثیر تصاویر و فیلم های زشت و مستهجن در ماهواره ها یا درفضای مجازی اشاره کرد یا تشویق کردن مردها و زن ها به ایجاد رابطه نامشروع با یکدیگر به واسطه ایجاد گروه های تلگرامی و یا اینستاگرامی و یا فیلم گرفتن از محل هایی که مخصوص بانوان بوده و انتشار آن ها در فضای مجازی اشاره کرد که همگی در زمره جرایم علیه خانواده می باشد.

جرایم رایانه ای علیه خانواده

منتشر کردن عکس و فیلم های مستهجن

امروزه نظر به پیشرفت و گسترش فضای مجازی برخی ازافراد سود جو با ایجاد شبکه ها و کانال های مخصوص به پخش و تکثیر شکل ها و فیلم های مستهجن و برهنگی زن ومرد می پردازند که این عمل موجب افزایش بی بند و باری در جامعه و گسترش روابط نامشروع می شود. در واقع نوعی جرم علیه خانواده می باشد که می تواند بنیان خانوده را از هم بپاشد.

مجازات پخش عکس ها و فیلم های مستهجن

چنانچه فردی از روش های مختلف در فضای مجازی اقدام به تکثیر و پخش فیلم ها وعکس های مستهجن نماید و یا از این طریق معامله تجاری انجام دهد، محکوم به حبس از 91 روز تا 2 سال و همچنین محکوم به پرداخت جزای نقدی تا 4 میلیون تومان خواهد شد .

جرایم رایانه ای علیه خانواده

قوادی یک نوع اقدام غیرقانونی و نامشروع می باشد که درآن فردی زن و یا مرد را تشویق به انجام لواط یا زنا می کند و آنها را برای انجام عمل لواط و یا زنا به هم می رساند. چنانچه این عمل وی منجر به ایجاد رابطه خارج از شرع و قانون شود، فردی که عمل قوادی را انجام داده محکوم به 75 ضربه شلاق می شود و چنانچه عمل فرد منجر به آشنایی و رسیدن دو طرف به هم شود ولی به رابطه و نزدیکی بین زن و مرد منجر نشود و رابطه نامشروع انجام نشود، فرد عاملی که سبب آشناییت و رسیدن آن زن و مرد را فراهم آورده به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تحمل 34 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مجازات قوادی رایانه ای

چنانچه فردی از طریق فضای مجازی اقدام به ایجاد آشنایی بین دو نفراعم از زن و مرد با یکدیگر به منظور ایجاد روابط نامشروع کند ، اگر این عمل وی به رابطه نامشروع منجر شود، به 75 ضربه شلاق و همچنین به حبس از 5 سال تا 10 سال محکوم خواهد شد و اگر این عمل قوادی وی به رابطه نامشروع منجر نشود، بازهم وی محکوم به حبس از6 ماه تا 2 سال خواهد شد.

انتشارعکس های خانوادگی درفضای مجازی

چنانچه فردی عکس ها و فیلم های خانوادگی خود و یا دیگران را بدون اخذ اجازه از آنها در فضای مجازی پخش و منتشر کند، این عمل وی جرم بوده و مجازات مختلفی برای آن درنظر گرفته شده که به هرکدام می پردازیم:

  •  اگر فردی عکس ها و فیلم های خصوصی خود و دیگران را دراختیار داشته باشد و از این طریق آنها را مورد تهدید و فشار قرار دهد و از این طریق وی را وادار به ایجاد رابطه نامشروع نماید؛ این فرد عامل، به جرم زنای به عنف و اعدام محکوم خواهد شد.
  • چنانچه فردی ازمجالس مخصوص زنان و یا محل هایی که اختصاص به بانوان دارد همانند استخر و…فیلم وعکس تهیه کند و آن را در فضای مجازی منتشر کند به حبس تعزیری 2 سال تا 5 سال محکوم شده و همچنین به 50 ضربه شلاق تعزیری نیز محکوم می شود و چنانچه صدا و یا تصاویر خانواده خود و یا دیگری را بدون رضایت و اجازه ی وی ضبط کند و به دست افراد دیگری برساند به حبس از91 روز تا 2 سال محکوم خواهد شد. همچنین به پرداخت 500 هزارتومان تا 4 میلیون تومان محکوم خواهد شد.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرایم رایانه ای علیه خانواده

چنانچه جرمی که انجام شده مربوط به پخش فیلم وعکس زشت و مستهجن باشد و یا فیلم وعکس خانوادگی را بدون اجازه منتشر کرده باشد مرجع قضایی صالح دادسرای ارشاد ودادگاه انقلاب می باشد. ولی چنانچه جرم رایانه ای مرتکب شده علیه خانواده منجر به جرایم منافی با عفت شود با توجه به نوع جرم و مجازات آن دادگاه کیفری یک یا دو مرجع قضایی صالح برای رسیدگی می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *