تجدید نظر خواهی چیست

تجدید نظر خواهی چیست ؟ هر زمان که پرونده ای به دادگاه جهت برسی ارسال شود، دادگاه موظف است برای نتیجه دادن به آن یک حکم قطعی را صادر نماید، اما باید بدتنید که تمام حکم هایی که توسط دادگاه های سرتاسر کشور صادر می شوند قابل تغییر هستند و قاضی می تواند در اجرای حکم صاد شده خود تجدید نظر کند.

وقتی حکم صار می شود، دادگاه یک مدت کوتاه را در نظر می گیرد و طفین در این مدت کوتاه می بایستی اعتراض و یا موافقت خود را اعلام ممایند. چنانچه یکی از طرفین و یا هردوی آن ها حکم صار شده را به زیان خود ببیند و از حکم صار شده رضایت نداشته باشند، دادگاه به آن ها اجازه خواهد داد که طی تهیه دادخواستی از دادگاه بخواهند که حکم را تغعیر دهد.

چنانچه دادگاه درخواست تجدید نظر هرکدام از طرفین را دریافت کند، موظف است پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارسال کرده و از دادگاه تجدید نظر بخواهد که حکم را تغییر دهد. در واقع تجدید نظر خواهی به معنای این است که افراد بخواهند به رای صادر شده توسط دادگاه اعتراض کنند و از دادگاه بخواهند که رای صادر شده را یکبار دیگر مورد برسی قرار دهد. مهم تر از همه این است که طبق قانون تمام رای های صادر شده توسط دادگاه قابلیت تجدید نظر دارند و این امکان وجود دارد که در صورت وجود شرایط حکم را تغییر داد.

با ارائه چه دلایلی می توان از دادگاه درخواست تجدید نظر خواهی کرد؟

درخواست تجدید نظر خواهی از دادگاه نیز شرایط خاص خود را دارد و همه افراد نمی توانند به راحتی خواستار تغییر حکم دادگاه شوند. چند مورد از دلایل موجه درخواست تجدیدنظر خواهی را در ادامه بیان کرده ایم:

تجدید نظر خواهی چیست

با اعتبار نبودن مدارک

چنانچه مدارک و شواهدی که دادگاه بر اساس آن ها حکم صادر کرده است دارای اعتبار نباشند و فرد بتواند این موضوع را به دادگاه اثبات نماید، دادگاه موظف خواهد بود در خواست تجدید نظرخواهی را به دادگاه تجدیدنظر ارسال نماید.

رای مخالف قانون

چنانچه فرد اعتراض کننده در دادگاه ادعا نماید که رای یا نظر صار شده از طرف قاضی طبق قانون نیست، امکان تجدید نظر و تغییر رای وجود خواهد داشت.

دارای صلاحیت نبودن قاضی

چنانچه فرد معترض بتواتد به دادگاه اثبات نماید که قاضی دارای صلاحیت صدور حکم نیست، حکم برای برسی به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد و امکان تغییر آن بسیار زیاد است.

صدور حکم بدون توجه به زیان طرفین

اگر هرکدام از طرفین در دادگاه اعلام نمایند که حکم صادر شده به آن ها زیان می رساند و درخواست تجدید نظر خواهی را داشته باشند، دادگاه رلی را برای برسی بیشتر به دادگاه تجدید نظر خواهی ارسال خواهد نمود. در این مورد نیز امکان تجدید نظر و تغییر رای بسیار زیاد است.

مهلت تجدید نظر خواهی چقدر است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که طرفین دعوا همیشه فرصت ارائه درخواست تجدید نظر خواهی را نخواهند داست و طبق قانون می بایستی در زمان معین شده نسبت به دادخواست تجدید نظر خواهی اقدام نمایند. چنانچه طرفین نتوانند در مدت معین شده نسبت به این امر اقدام کنند، رای قطعی خوههد شد و دیگر امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت. حال شاید برایتان سوال شود که مهلت معین شده توسط قانون‌برای تجدید نظر خواهی چقدر است و افراد تا چه مدت برای اقدام به این کار فرصت خواهند داشت، که در ادامه به این پرسش شما پاسخ داده ایم.

مهلت افراد داخل کشور

افرادی که در داخل کشور ساکن هستند و می خواهند در خواست تجدیدنظر خواهی خود را به دادگاه مربوطه ارجاع نمایند، می بایستی درخواست خود را تا حداکثر بیست روز پس از صدور حکم مرجوع کنند. درغیر این صورت امکان تجدید نظر وجود نخواهد داشت.

مهلت افراد خارج از کشور

در ضمن مقاله  تجدید نظر خواهی چیست در باره مهلت این اقدام حقوقی مهم باید بیان داشت که مهلت برای افراد خارج از کشور کمی بیشتر از افراد داخل کشور است و این به دلیل دور بودن این افراد از دادگاه است. مهلت معین شده برای افراد خارج کشور حداکثر تا دوماه می باشد.

نکته مهم در تجدید نظر خواهی

نکته مهم در مقاله  تجدید نظر خواهی چیست ؛ آن است که  چنانچه مهلت تمام شود طبق طرایطی می توان بازهم برای تجدید نظر خوههی اقدام نمود. اگر فرد معترض بتواند به دادگاه اثبات کند که به دلیل بروز مشکلات مثل، بیماری بستگان و وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله نتوانسته برای تجدید نظر مراجعه کند، دادگاه به او مهلت دوباره خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *