قرار منع تعقیب

قرار منع تعقیب از جمله قرار هایی می باشد که در دادسرا ها صادر می شود.همانطور که همه ما می دانیم قرار تعقیب به این دلیل صادر می شود که فرد مجرم بوده و مرتکب خطایی شده است، اما قرار منع تعقیب در واقع قرار بازداشت فرد را باطل می کند و این قرار به دو دلیل زیر صادر می شود:

 جرم نبودن عمل متهم

اگر به دادگاه ثابت شود که عمل انجام شده توسط مجرم جرم به حساب نمی آید و در واقع او مرتکب هیچ جرمی نشده است، قرار تعقیب در دادسرا منع شده و تحقیقات ختم خواهد شد. قرار فقط در صورتی صادر می شود که دادگاه در حین تحقیقات متوجه شود عمل جرم نیست و قرار بازداشت موقت را باطل نماید، در غیر این صورت قرار منع تعقیب صادر نخواهد شد ، در ادامه با توضیحات وکیل کیفری عدل جویان همراه باشید…

نبود دلایل کافی برای اثبات جرم متهم به دادسرا و دادگاه

شخصی که از مجرم در دادسرا شکایت می کند و خواستار صدور قرار بازداشت موقت او می شود، موظف است برای شکایت خود دلایلی و مدارکی را به داسرا ارائه نماید تا دادسرا قرار بازداشت را صادر کند. اما اگر فرد شاکی نتواند دلایل و مدارک کافی را جهت اثبات جرم به دادگاه ارائه نماید، قرار منع تعقیب صادر شده و متهم مجرم شناخته نمی شود.

آیا پس از صادر شدن قرار منع تعقیب، باز هم می توان حکم تعقیب و بازداشت فرد را صادر نمود؟

صادر شدن قرار منع تعقیب به این معناست که فرد مجرم نبوده و مرتکب جرمی نشده است، به همین دلیل باطل نمودن این قرار و صادر کردن قرار بازداشت مجدد ساده نیست و شکایت باید شرایط کافی را دارا باشد تا حکم بازداشت مجدد صادر شود.  در ماده ۲۷۸قانون آیین دادرسی آمده است که اگر قرار از سوی دادسرا صادر شود، دیگر نمی توان فرد مجرم را دوباره به همان جرم متهم نمود و قرار بازداشت را صار کرد،اما اگر نظر دادستان بر این باشد که فرد باید مورد تعقیب مجدد قرار گیرد و دلایل جدیدی برای تعقیب او در دادگاه وجود داشته باشد  دادستان می تواند یک بار دیگر نیز قرار بازداشت را صادر کند و متهم را تحت تعقیب مجدد قرار دهد.

قرار منع تعقیب

آیا امکان اعتراض به قرار منع تعقیب وجود دارد؟ نحوه اعتراض به این قرار چگونه خواهد بود؟

در جواب این سوال که آیا قرار قابل اعتراض است باید بگوییم که بله این قرار از جمله قرار هایی است که قابل اعتراض می باشد و در ماده ۲۷۰قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که اگر فرد شکایت کننده از منع قرار تعقیب رضایت نداشته باشد می تواند اعتراض خود را به دادگاه ارجاع نماید. مدت زمان ارجاع اعتراض شکایت کننده به دادسرا برای افراد مقیم کشور و خارج از کشور متغیر خواهد بود. افرادی که در خارج از کشور مقیم هستند می توانند تا مدت یک ماه پس از صدور قرار  اعتراض خود را اعلام نمایند. اما افرادی که در کشور مقیم هستند میبایستی ده روز پس از صدور قرار  اعتراض خود را به دادگاه ارائه نمایند.

در ماده ۲۷۴ قانون آیین دادرسی آمده است که اگر فرد شاکی اعتراض خود را به دادگاه ارجاع نماید، بازپرس موظف است اعتراض اورا برسی کرده و تمام جوانب اعتراض اورا بسنجد.اگر اعتراض فرد موجه باشد دادگاه قرار را لغو خواهد کرد اما اگر اعتراض او دلیل موجهی نداشته باشد دادگاه اعلام می کند که رای غیر قابل تغییر می باشد.

در صورتی که فرد شاکی بتواند دلایلی مثل دلایل زیر را به دادگاه ارائه نماید، دادگاه قرار  را لغو خواهد کرد:

  • اگر فرد شاکی بتواند به دادگاه اثبات نماید که فرد به طور قطعی مجرم است و برای این ادعای خود مدرک قانونی داشته باشد دادگاه قرار بازداشت موقت را صادر می کند.
  • اگر فرد بتواند به دادگاه اثبات نماید که فرد مجرم دوباره همان جرم قبل را مرتکب شده است و مجرم است قرار لغو و قرار بازداشت موقت صادر می شود.
  • وجود شاکی های دیگر ، اگر فرد دارای شاکی های دیگری باشد که شکایت آن ها مبنی بر همان یک جرم باشد این امکان وجود دارد که قرار منع تعقیب به اعتراض شاکیان لغو شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *