مهروموم ترکه,مدارک لازم برای مهروموم ترکه

مهروموم ترکه: هر شخص بعد از مرگ اموالی از وی به جای می ماند که به مجموعه این اموال ترکه گویند، که بعد از فوت شخص متوفی مطابق قانون به وراث و یا قسمتی از آن ممکن است طی وصیت نامه به موصی له انتقال یابد. اما برای انتقال ماترک به وراث باید اصول و قواعدی رعایت شود و مراحلی سپری شود.

مهروموم ترکه به معنای محافظت و نگهداری کردن و مراقبت از تلف شدن و یا تصرف در اموال تا زمان تعیین تکلیف آن می باشد. در واقع منظور آن است که هیچ کس اعم از وراث یا طلبکاران حتی موصی له حق هیچ گونه تصرفی اعم از فروش و رهن و…. در اموال و ترکه متوفی را ندارد تا زمانی که اموال و ترکه متوفی تعیین و تکلیف شود و رفع مهروموم ترکه انجام گیرد.

مدارک لازم برای مهروموم ترکه:

مدارک لازمه برایمهروموم ترکه باید توسط افرادی که حق درخواست مهروموم ترکه را دارند تهیه و در ضمن درخواست مهروموم ترکه به قاضی تقدیم شود. یک نکته ریز اما به شدت کاربردی که شما را از تلاش بیهوده باز می دارد اینکه هر کسی حق درخواست مهروموم ترکه را ندارد و فقط افراد خاصی می توانند مهروموم ترکه را مطالبه کنند در ادامه به این افراد اشاره می کنیم. اما این افراد باید مدارک لازم جهت مهروموم ترکه را داشته باشند این مدارک عبارتند از :

  1. ارائه دهنده مدرکی که نشان دهنده رابطه نسبی بین شما و متوفی باشد
  2. اگر طلبکار متوفی هستید شما هم جزوه افرادی هستید که می توانید درخواست دهید اما قبل از آن باید مدرکی که اثبات کننده طلب شما باشد را جکع آوری کرده و به همراه دادخواست مهروموم ترکه ارسال کنید. منظور چک یا سفته یا هر سند عادی است که نشان دهنده بدهکاری متوفی به شما باشد.
  3. کارت ملی و شناسنامه و مدرکی که اثبات کننده فوت باشد
  4. اگر متوفی وصیت مالی برای  کسی انجام داده او می تواند با ارائه وصیت نامه و اثباات وصیت انجام شده و مدارک شناسایی خود نمونه دادخواست مهروموم ترکه را پرکرده و از ااین طریق به اموال وصیت شده به نفع خود دست پیدا کند.

 

هدف از مهر و موم ترکه

مهروموم ترکه به منظور جلوگیری از تصرف وراث و یا اشخاص ثالث دیگر در ترکه انجام می شود تا ترکه متوفی در اثر استفاده و تصرف وراث و اشخاص دیگر در طول و یا حین رسیدگی تلف نشود.

کسانی که حق درخواست مهر و موم ترکه را دارند

درخواست مهر و موم ترکه تنها از افراد خاص که قانون صراحتا نامبرده پذیرفته می‌شود. افرادی که حق درخواست مهر و موم ترکه را دارند عبارتند از:

  1. همه وراث متوفی و یا نماینده قانونی آنها
  2. طلبکاران متوفی هم حق درخواست مهروموم ترکه را دارند تا از این طریق از تلف شدن ترکه و رسیدن به طلب خود اطمینان حاصل کنند. البته باید بیان داشت که طلبکاران زمانی می‌توانند درخواست مهر و موم ترکه را نمایند که برای طلب خود سند رسمی داشته باشند و یا اینکه حکم قطعی از دادگاه اخذ کرده باشند و در نهایت طلبکاران صرفا فقط می‌توانند به میزان و مقدار طلب خود اموال متوفی را مهرو موم کنند
  3. موصی له هم می‌تواند درخواست مهر و موم ترکه دهد، البته باید توجه داشت که موصی له زمانی می تواند درخواست مهروموم ترکه را تقاضا نمایند که وصیتی که به نفع وی شده وصیتی به غیرازمشاع باشد. یعنی موصی به فقط برای موصی له وصیت شده باشد نه اینکه فردی دیگر هم در آن مال شریک باشد.
  4. کسی که شخص متوفی آن را به وصایت منصوب کرده باشد، حق درخواست مهرو موم ترکه را دارد.

مهر و موم توسط دادگاه بخش

در برخی از موارد نیازی به درخواست وراث یا موصی له یا وصی و… نیست و خود دادگاه بخش اقدام  می نماید. در موارد ذیل دادگاه بخش آخرین اقامتگاه متوفی بعد از آگاهی از فوت شخص مهر و موم ترکه را انجام می دهد.

  • چنانچه فردی در مهمانخانه یا یک خانه استیجاری باشد و هیچکس سراغ شخص متوفی نیامده باشد. دادگاه بخش خودش مستقلا اقدام به مهر و موم ترکه متوفی می‌کند
  • اگر در نزد شخص متوفی یکی از اموال دولتی و عمومی به امانت گذاشته شده باشد بعد از فوت این شخص دادگاه در چنین حالتی ملزم به مهر و موم ترکه می باشد.

مهر و موم ترکه

البته باید بیان کرد که مهرو موم ترکه توسط دادگاه بخش و با کمک وکیل مهروموم ترکه تنها در مورد اموال دولتی و عمومی متوفی می باشد که در نزد متوفی است و افرادی که مطابق قانون حق درخواست مهروموم ترکه را دارند، می‌توانند نسبت به مابقی اموال چنین شخصی اقدام نمایند و باید توجه داشت که در همه موارد مذکور مالکان آنها یعنی مالک خانه استیجاری و …. باید فوت شخص را به دادگاه اطلاع دهد. اگر در بین وراث متوفی شخصی محجور وجود داشته باشد که این شخص محجور قیم یا ولی نداشته باشد. دادرس که وظیفه مهرموم و تحریر ترکه را برعهده دارد باید وجود محجور در بین وراث و عدم وجود قیم برای این شخص محجور را به دادستان اطلاع دهد تا دادستان اقدام به نصب قیم یا ولی برای فرد محجور که جزو وراث می‌باشند نماید.

صورت مجلس

در هنگام مهرو موم باید صورت مجلسی تنظیم شود که دراین صورت مجلس مواردی ذکرمی شود از جمله این موارد عبارتند از

  1. نام و مشخصات مباشر مهروموم
  2. نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذی نفع که در موقع مهرو موم ترکه وجود و حضور داشتند
  3. معین کردن مکانی که مهرو موم ترکه درآنجا انجام می شود که می تواند اتاق باشد و …
  4. دراین صورت مجلس اقدام به وصف و توصیف اموال می شود.
  5. تاریخ دقیق ماه و سال و ساعت و روزی که اقدام به مهرو موم ترکه شده ثبت می شود

کسانی که با متوفی در یک محل زندگی می‌کردند یا اموالی از متوفی در تصرف آنها بوده باید اظهار نامه کتبی تهیه شود و امضا نمایند و به صراحت بیان کنند که تمام اموال متوفی به همین مقدار و میزان بوده و آنان چیزی از اموال متوفی را مخفی و پنهان نکردند و باید اظهار نمایند که در نظر آنان تمام اموال متوفی همین مقدار بوده و ازاینکه سایر افراد مالی از اموال متوفی را مخفی کرده‌اند و یا برده اند هیچ اطلاعی ندارند. بعد از تنظیم صورت مجلس مباشر وهمچنین تمام افراد ذیحق باید آن صورت مجلس را امضا نمایند و اگر از امضای آن امتناع ورزند یا شرایطی پیش آید که نتوانند آن را امضا کنند، مباشر باید در صورت مجلس این امر را به دادستان گزارش دهد .

روند رسیدگی

باید دادخواستی را به عنوان مهروموم ترکه در دفاتر خدمات قضایی تنظیم نماید و دلایل و مدارک لازم از جمله گواهی انحصار وراثت و گواهی فوت متوفی و شناسنامه و کارت ملی جهت احراز هویت و … را تحویل دادگاه نمایند. سپس دادگاه باید بررسی های لازم را انجام داده و بعد از احراز هویت و صلاحیت افراد برای درخواست مهر و موم ترکه اقدام به صدورحکم مهروموم ترکه نماید. سپس دادرس به حکم قاضی اقدام می نماید.

مهرو موم ترکه همراه با مهر رسمی می باشد. باید بیان داشت که مهر و موم ترکه ممکن است توسط دادگاه بخش و بدون درخواست وراث و افراد ذی حق انجام گیرد. این عمل در دو صورت انجام خواهد گرفت : اول زمانی که شخصی در خانه استیجاری یا مهمانخانه و امثال آن فوت شده باشد و کسی برای حفظ اموال او حاضر نشود و دوم در مورد ای است که اموال دولتی یا عمومی در نزد متوفی به امانت گذاشته شده باشد. در موارد مذکور دادگاه بخش بدون درخواست وراث و افراد ذی نفع اقدام می نماید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *