وکیل توهین ، شکایت بابت توهین

وکیل توهین : توهین یک فعل مثبت است که منجر به ایراد خدشه در شخصیت و حقوق معنوی اشخاص می گردد. حقوق انسان ها در اموال مادی خلاصه نمی شود و چه بسا حقوق معنوی بسیاری وجود دارد که ساختار کلی شان و منزلت انسان را تشکیل می دهند و در دنیای حقوق از حرمت و ارزش بیشتری در مقایسه با حقوق مادی برخوردارند.
قانونگذاران در تمام جهان و تمامی دوره های تاریخی اقدامات بازدارنده ای را جهت کاهش وقوع این جرم در اماکن عمومی و روابط شخصی و خصوصی تدارک دیده اند. وکیل توهین سمت شخصی است که از لحاظ قانونی و علمی تبحر لازم جهت دفاع از فردی که مورد تندخویی و بددهانی قرار گرفته است را دارد.44386581-021 پل ارتباطی با بهترین وکیل توهی در تهران است.

تفاوت توهین و افترا

توهین چیست ؟ جرم توهین در قانون مجازات اسلامی به خوبی از جرم تهمت و افترا تفکیک شده است. جرم توهین به تمامی الفاظ و اعمال رکیک و زننده ای گفته می شود که مستلزم قذف نباشد و توهین کننده برای ایراد ضربه به شخصیت فرد آن ها را بیان کرده و یا انجام دهد.

در جرم توهین برعکس افترا، مجرم فعل خلاف قانون و یا شرع اسلام را به دیگری نسبت نمی دهد. در واقع می توان این گونه استدلال نمود که اگر فاعل جرم و یا حرکت شنیعی را به دیگری نسبت دهد و نتواند آن را اثبات نماید، مرتکب تهمت و افترا شده است.

مجازات تهمت و توهین نیز از یکدیگر تفکیک شده است. مجازات افترا سنگین تر بوده و در برخی از موارد مشمول مجازات حد است اما جرم توهین یک جرم تعزیری بوده و حدود مجازات با توجه به نظر قاضی و در حدود قانون مشخص می گردد.

توهین در قانون مجازات اسلامی

جرم توهین در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی مورد اشاره واقع شده است. در این دو ماده قانونی بیشترین نمونه هایی که در جامعه مورد توهین واقع می شوند را پوشش داده و مجازات آن ها را بیان نموده است.

بر طبق ماده 608 ق.م.ا

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

همچنین بر طبق ماده 609 این قانون

هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی می شود.

وکیل توهین ، شکایت بابت توهین

جرم توهین در فضای مجازی

امروزه بسیاری از افراد در فضای سایبر و با استفاده از راه های ارتباطی در دنیای مجازی مبادرت به فعل توهین در قالب ارسال پیام و یا قرار دادن کامنت و پست نامناسب می کنند. جرم این اشخاص در دنیای مجازی تنها وسیله ارتکاب جرم را تغییر می دهد و تاثیری در مجازات های درج شده در مواد مذکور ندارد.

جرم توهین به رهبری

این جرم به صورت ویژه در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مورد استناد قرار گرفته است. طبق این ماده:
– هر کس به حضرت امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به نحوی از انحا اهانت کند، به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

جرم توهین به زنان و اطفال نابالغ

همانطور که در مبحث مشاوره حقوقی توهین نیز بیان داشتیم ، این نوع جرم نیز در برخی از مکان های عمومی رویت می شود و تبعات اجتماعی بسیار نامطلوبی به همراه خواهد داشت. این جرم در ماده 619 از همین قانون مورد اشاره واقع شده است.

بر طبق این ماده قانونی:

هر کس در اماکن عمومی و یا معابر متعرض یا مزاحم زنان و اطفال شود و یا با الفاظ و حرکات خلاف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

جرم توهین به مقدسات

در قانون مجازات اسلامی توهین به مقدسات در دو گروه مختلف قرار گرفته اند؛ گروهی که منجر به حکم ارتداد شخص می گردد و گروهی دیگر که در بخش مجازات های تعزیری مورد بررسی واقع می شود. طبق ماده 513 قانون مجازات اسلامی:

  •  هر کس به مقدسات اسلام … اهانت کند، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام می گردد و در غیر این صورت به حبس از یک تا 5 سال محکوم خواهد شد.

جرم توهین به کارمند دولت

وکیل حقوقی درباره توهین به مامورین و کارمندان دولتی بیان داشت مجازات این جرم در ماده 609 بیان شده است و در مطالب پیشین آن را بیان نموده ایم. کارمند دولت بر خلاف اشخاص عادی از حقوق ویژه ای برخوردار است و در صورتی که مورد حمله لفظی و یا حرکات وهن آورد قرار بگیرد می تواند مجرم را علاوه بر تحمل مجازات های نقدی و شلاق، متحمل زندان و حبس کند.

جرم توهین به مرده

جرم توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند در صورتی قابل رسیدگی می باشد که توهین صورت گرفته به نحوی توهین به بازماندگان نیز تلقی گردد. بنابراین در صورتی که الفاظ و یا حرکات رکیک و وهن آور در رابطه با شخصی که فوت کرده است صورت گیرد بازماندگان در صورتی که توهین را نوعی عمل انگیزشی برای جریحه دار کردن بازماندگان بدانند می توانند در این خصوص طرح شکایت کیفری نمایند. این جرم مشمول ماده 608 قانون مجازات اسلامی است که در مطلب پیش مورد اشاره واقع گردید.

وکیل توهین در تهران

در صورتی که در مقام شاکی و یا متشاکی عنه درگیر پرونده ای با عنوان جرم توهین شده اید می توانید با وکلای متبحر در این زمینه مشورت کرده و یا اینکه رسیدگی به امور قضایی را به وی بسپارید.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره و یا اخذ نوبت و رسیدگی به پرونده جرم توهین می توانید با ما 44386581-021تماس گرفته و مسائل حقوقی خود را مطرح نمایید. مشاوران و وکلای ما در تمامی امور حقوقی مربوطه شما را یاری می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *