اعسار از پرداخت محکوم به

نکات حقوقی اعسار از پرداخت محکوم به : در پرونده های که در آن یکی از طرفین محکوم به پرداخت جزای نقدی، رد مال، محکوم به پرداخت فلان مبلغ و … می شوند و اگر شخص تمکن مالی نداشته باشد یا توانایی پرداخت یکجای محکوم به را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت یکجای محکوم به را بنماید حال در ابتدا باید اعسار را توضیح داد که یعنی عدم توانایی در پرداخت بدهی  و معسر شخصی است که دارایی و اموالی جز مستثنیات دین جهت پرداخت محکوم به ندارد. در این مقاله بطور مختصر در مورد اعسار از پرداخت محکوم به توضیح داده شده که می تواند به شما در کسب اطلاعات اولیه موثر باشد.

بنابراین معسر فردی است که مالی به جز مسثنیات دین برای پرداخت محکوم به را ندارد. قانون اموالی را به عنوان مستثنیات دین معرفی کرده به این معنا که نمی توان آنها را در قبال دین و بدهکاری توقیف کرد .

اعسار از پرداخت محکوم به

مستثنیات دین

مستثنیات دین اموالی هستند که در صورت محکوم شدن فردی به پرداخت دین چنانچه فرد محکوم علیه مالی جز آن اموال را نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توان در قبال طلب یا دین، اموال وی را مصادره و یا به مزایده و فروش گذاشت.

مستثنیات دین عبارت اند از: یک منزل مسکونی که در شان محکوم علیه باشد و اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم می باشد و آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی و کتب و ابزارآلات علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و ابزار و وسایل کار کسبه و پیشه وران و …که این ابزار برای امرار معاش فرد و افراد تحت تکفل آنها لازم است. موارد مذکور همگی درزمره ی مستثنیات دین بوده و امکان توقیف آنها به منظور وصول طلب نخواهد بود.

اعسار از پرداخت محکوم به

فردی که مدعی اعسار و معسر بودن خود می باشد، باید صورت تمامی دارایی و اموال خودش را اعم از اموال منقول و غیر منقول به شکل کامل معرفی کند و همچنین می بایست تمامی وجوه نقدی که در بانک ها یا موسسات مالی دارد را به دادگاه معرفی کند و همچنین می بایست تمامی اموالی که در نزد دیگری به رهن گذاشته و یا طلبی در نزد دیگری دارد و تمامی مطالبات خود از سایر افراد را بیان دارد و به دادگاه معرفی کند. بنابراین کسی که مدعی اعسار می باشد، باید به طور کامل با معرفی تمامی اموال خود دادخواست اعسار خود را به دادگاه تقدیم نماید و اعسار خود را اثبات نماید.

فرد مدعی اعسار می تواند برای اثبات ادعای اعسار خود از شاهد نیز کمک بگیرد که در این مورد شخص شاهد باید بر هویت و شغل و میزان درآمد و نحوه کسب درآمد او و چگونگی امرار معاش او آشنایی داشته باشد.سپس بر معسر بودن وی شهادت دهد و معسر بودن وی را تصریح کند.

پس از ثبت دادخواست اعسار، دادگاه باتوجه بر نوع شغل و میزان درآمد وی حکم به عدم اعسار یا اعسار فرد می دهد تا وی بتواند در طی اقساطی که دادگاه آن را تعیین می کند نسبت به پرداخت محکوم به اقدام نماید.

درخواست تعدیل

هر کدام از محکوم به یا محکوم علیه می توانند با توجه به نرخ تورم یا نظر به تغییری که در درآمد فرد محکوم علیه شده از دادگاه در خواست تعدیل محکوم به را نمایند و دادگاه نیز پس از بررسی و تحقیقات لازمه در صورت اثبات ادعای خواهان و تغییر در درآمد محکوم علیه یا نرخ تورم یا سایر تغییرات که در نحوه پرداخت محکوم به می تواند تاثیری داشته باشد حکم به تعدیل محکوم به را می دهد.

وکیل خانم  تیم حقوی ما سالهاست  که  در غرب تهران در زمینه دعاوی مختلف فعالیت می کند که در طول این مدت به پیروزی های بسیاری دست یافته است .

سعی شده است  با بهره گیری از  وکیل متخصص در دعاوی  ملکی ، کیفری و به خصوص خانواده  به موفقیت و پیروزی دست پیدا کنیم  تا  رضایت موکلین خود را جلب کنیم . برای ارتباط با بهترین وکیل پایه یک دادگستری غرب تهران با گروه حقوقی ما  در ارتباط باشید و  سودمند ترین مشاوره حقوقی  را اخذ نمایید

اقدامات لازم

فردی که مدعی اعسار می باشد می بایست تمامی اموال و دارایی خود را به دادگاه معرفی نماید و برای اعلام اعسار می تواند در دفاتر خدمات قضایی دادخواستی را با عنوان اعسار از پرداخت محکوم به تنظیم نماید.

روند رسیدگی

فردی که مدعی اعسار می باشد، می تواند دادخواستی را با عنوان اعسار از پرداخت محکوم به در دفاتر خدمات قضایی تنظیم نماید. پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه، خواهان می بایست معسر بودن خویش را از طریق مدارک و اسناد مربوط به دارایی و وجوه نقدی وی در بانک ها و اموال منقول و غیر منقول وی و یا با شهادت شهود یا استشهادیه و…اثبات نماید. دادگاه نیز پس از بررسی و تحقیقات لازم چنانچه ادعای اعسار خواهان ثابت شود، حکم به اعسار وی صادر کرده و دستور به تقسیط محکوم به می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *