مشاوره حقوقی خلع ید

مشاوره حقوقی خلع ید: خلع ید یکی از اصطلاحات حقوقی، در حوزه قوانین مربوط به املاک است. منظور از ملک، یک مال غیر منقول می باشد و دعوی خلع ید به معنای خاص، هیچ گاه بر اموال منقول صدق نمی کند.

بسیاری از دعاوی مطرح شده در مراکز مربوط به شورای حل اختلاف، در خصوص همین خلع ید است که در این مقاله به بحث و بررسی در خصوص آن می پردازیم. نا گفته نماند که مراجعه به وکیل دادگستری و اخذ  مشاوره حقوقی‌ خلع ید با توجه به بینش حقوقی خود، می تواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد.برای کسب مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای نخبه و متعهد عدل جویان با شماره ۴۴۳۸۶۵۸۱حاصل فرمایید .

مشاوره حقوقی خلع ید

مقلات بسیارمفید و کاربردی در زمینه  ملکی در سایت گروه حقوقی عدل جویان منتشر شده است که ضمن بالابردن علم  و آگاهی شما در زمینه دعاوی ملکی، به شما کمک می کند تا درمواجه با مشکل حقوقی ملکی بتوانید به سرعت اقدامات ابتدایی دراین زمینه را انجام دهید و سپس پرونده را به وکلای مجرب و با تجربه ما  بسپارید. برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان می توانید از طریق تماس تلفنی با وکلای دل سوز و متبحر ما  در ارتباط باشید.

خلع ید چیست؟

بسیاری از مردم جامعه با این واژه سقیل حقوقی آشنایی ندارند. خلع ید در علم حقوق، عنوان دعوایی است که مالک مال غیر منقول به طرفیت متصرف غیر قانونی آن مال در مراجع ذی صلاح مطرح کرده و از دادگاه پایان تصرف غیرقانونی متصرف را خواستار است.

طرح این دعوی مستلزم اثبات مالکیت کاملا رسمی و قانونی فردیست  که دعوی خلع ید مطرح نموده و اثبات این مالکیت از طریق سند رسمی و دیگر اسناد قانونی اثبات کننده مالکیت فرد بر مال غیر منقول مورد نظر است. در غیر این صورت دعوی خلع ید رد شده و در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

مشاوره حقوقی خلع ید

خلع ید به معنای اعم

خلع ید به معنای اعم یکی از مهمترین مباحث حقوقی در عرصه املاک است. در ادامه به انواع خلع ید در معنای اعم خود خواهیم پرداخت که شامل سه دسته به قرار ذیل می باشند.

خلع ید به معنای اخص

تا کنون هر چه در مورد خلع ید گفته ایم به این مبحث مرتبط بوده و در واقع همان دعوی رفع تصرف عدوانی غیرقانونی از یک ملک با مالکیت مشخص و معتبر قانونی است.

دعوی تخلیه ید

دعوی تخلیه ید نیز می تواند یکی از نمونه های خلع ید باشد. با این تفاوت که این دعوی بر پایه تصرف غاصبانه نبوده و ملک به صورت قانونی در اختیار متصرف قرار گرفته است.

دعاوی مربوط به تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

قسم سوم از این گونه دعاوی ممکن است به صورت کیفری و حقوقی مطرح گردد.

 

تفاوت خلع ید به معنای اخص و تخلیه ید و تصرف عدوانی

 

این سه مبحث در علم حقوق، همواره از مباحث جنجالی به شمار رفته اند و به احتمال زیاد، درک تفاوت های حقوقی و ظرافت های میان آن ها برای عموم جامعه کار راحتی نباشد.

خلع ید، دعوای است مبتنی بر مالکیت و همچنین تصرف غاصبانه توسط متصرف غیر قانونی. این در حالیست که در دعوی تخلیه ید، تصرف بر پایه یک قرارداد معتبر همچون قراداد اجاره بوده و پس از اتمام مدت قرارداد، متصرف حاضر به تخلیه نباشد. در این دعوی، مالکیت خواهان شرط نبوده و صرفا مالکیت منافع ملک شرط می باشد. اما تصرف عدوانی به معنای این است که مالی اعم از منقول و یا غیر منقول در اختیار کسی قرار بگیرد و فرد مورد نظر بتواند در حدود قانون و یا عدوان برای آن مال تصمیم بگیرد.

گاهی فرد پس از مراجعه به وکیل خلع ید متوجه می گردد که دعوی مورد نظر را باید با عنوان تخلیه ید و یا تصرف عدوانی مطرح نماید و البته عکس این امر نیز کاملا صادق است.

مرجع رسیدگی به دعاوی مربوط به خلع ید و نحوه اجرای رأی خلع ید

با توجه به قانون آیین دادرسی مدنی، تمام دعاوی مربوط به املاک غیر منقول باید در دادگاه محل وقوع ملک مطرح گردند. در این زمینه نیز قانون، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک را برای رسیدگی حقوقی صالح دانسته و این مرجع صلاحیت رسیدگی در این زمینه را خواهد داشت.

پس از صدور حکم خلع ید، اجرائیه صادر و به متصرف غیر قانونی ابلاغ می گردد. این ابلاغیه مبنی بر یک زمان ده روزه برای خلع ید بوده و در صورت عدم خلع ید توسط متصرف، اجرای حکم توسط ضابطین قضایی انجام خواهد گردید.

مشاوره حقوقی آنلاین

عدم صرف هزینه برای اخذ اطلاعات حقوقی و تلف نشدن وقت شما برای مراجعه به وکیل و جواب دهی سریع ، همگی از ویژگی های منحصر به فرد مشاوره حقوقی آنلاین است.

یکی دیگر از فواید کسب اطلاعات و خدمات حقوقی به صورت آنلاین در دسترس بودن این  خدمات به صورت 24 ساعته است .

شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید سوال خود را بدون صرف هزینه از وکیل بپرسید و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *