مشاوره حقوقی تدلیس در نکاح

مشاوره حقوقی تدلیس در نکاح : یکی از مواردی که می تواند منجر به فسخ نکاح شود تدلیس در نکاح می باشد.

دروغ گویی در قانون جرم نیست مگردر مواردی ؛ از جمله مواردی که دروغ گفتن در قانون جرم محسوب می شود و برای آن مجازات کیفری در نظر گرفته شده است دورغ گویی و فریب کاری در مسئله ازدواج می باشد.

به دورغ گویی و فریب کاری در لغت تدلیس گویند در اصطلاح حقوقی نیز تدلیس در نکاح را نسبت دادن صفات و ویژگی های خوب و مثبت به خود یا پنهان کردن عیب ها و نواقص می باشد.

دختر ها و پسر ها ممکن است پیش از ازدواج برای جلب نظر طرف مقابل صفت های خوب و جذابی را به دورغ به خود نسبت دهند به طور نمونه مرد خود را صاحب یک کارخانه معرفی نماید در حالی که چنین چیزی حقیقت ندارد یا دختر خود را باکره معرفی کند، در جامعه ما باکره بودن بانوان یک امتیاز و صفت مثبت محسوب می شود بنابراین با باکره معرفی کردن خود یک صفت مثبت و خوب را به دورغ به خود نسبت می دهد.

همانطور که بیان کردیم شکل دیگر تدلیس در نکاح پنهان کردن عیب ها و نواقص است، به طور نمونه زن بیماری یا مریضی داشه باشد و آن را از مرد پنهان دارد زیرا در صورتی که مرد از آن بیماری آگاهی پیدا کند دیگر حاضر به ازدواج با این دخترنخواهد شد یا مرد ازدواج قبلی خود را پنهان دارد.

باید بیان شود که امروزه آمار دعاوی خانوادگی و فسخ نکاح به دلیل عدم آگاهی مردم افزایش پیدا کرده .

نکته بسیار مهم وجود قصد یا نیت شخص مدلس یا تدلیس کننده می باشد به این معنا که فرد با آگاهی و با سؤنیت اقدام به دورغ گویی و نسبت دادن خصوصیات خوب به خود و پنهان نمودن عیوب و نواقص خود می کند، بنابراین مهمترین مؤلفه تدلیس در نکاح داشتن سؤنیت فرد می باشد.

تدلیس در نکاح توسط شخص ثالث

نکته جالب امکان وقوع تدلیس در نکاح توسط شخص ثالث می باشد، به این معنا که ممکن است خود فرد یا طرفین نکاح قصد ونیت تدلیس در نکاح را نداشته باشند بلکه اطرافیان ازجمله پدر یا مادر یا برادر یا خواهرو… با نسبت دادن صفات غیرواقعی و پنهان کردن عیوب و نواقص فرد که در صورت آگاهی طرف مقابل، وی تن به ازدواج نخواهد داد مرتکب عمل مجرمانه تدلیس در نکاح شوند.

در مورد این نوع از تدلیس در نکاح باید  بیان کرد که اختلاف نظرزیادی بین حقوق دانان در این رابطه وجود دارد اما نتیجه حاصله از این اختلاف امکان فسخ نکاح در صورت تدلیس در نکاح توسط شخص ثالث می باشد.

در صورتی که تدلیس در نکاح توسط پدر یا مادر یا هر شخص ثالث دیگری انجام شود امکان فسخ نکاح بعد از ازدواج با استناد به تدلیس در نکاح توسط شخص ثالث وجود دارد. جلسات مشاوره حقوقی حضوری ما بسیار ارزان بوده و به راحتی می تواند با صرف کمترین هزینه از ضررهای بیشتر جلوگیری کنید.

 

گروه حقوقی ما در غرب ترهان سعی نموده است تا برترین و ارزانترین مشاوره حقوقی غرب تهران  در قالب  مشاوره حقوقی آنلاین  در سایت عدل جویان به شما سروران ارائه دهد.

.

مجازات کیفری تدلیس در نکاح

یکی از دورغ هایی که در قانون جرم انگاشته شده و برای آن مسئولیت کیفری در نظرگرفته شده است دورغ گویی وفریب کاری و تدلیس در نکاح است که در ادامه به مجازات کیفری تدلیس درنکاح اشاره خواهیم کرد.

هرکدام از طرفین نکاح که اقدام به تدلیس در نکاح نموده است و ویژگی ها وخصوصیات مثبت واهی را به خود نسبت داده است به حبس تعزیری 6ماه تا 2سال محکوم خواهد شد.

مانند آنکه فردی خود را صاحب کارخانه معرفی کند یا مریضی خاص یا عیب خاصی را که می تواند در روند نکاح تاثیر گذار باشد را بیان نکند؛

نکته قابل توجه آن است که سکوت و بیان نکردن مریضی خاص و عیب خاص نیز تدلیس در ناکح محسوب می شود.

مشاوره حقوقی تدلیس در نکاح

مجازات کیفری تدلیس درنکاح توسط شخص ثالث

ممکن است از طرف اشخاص ثالث ، پدر یا مادر یا برادی یا خواهرو… انجام گیرد.

در صورت انجام تدلیس در نکاح توسط شخص ثالث ، افراد ثالث به مجازات کیفری تدلیس در نکاح یعنی مجازت حبس 6ماه تا 2سال محموم می شوند.

شماره 44386581-021 در اختیار شماست تا تماس بگیری و  از مشاوره حقوقی تلفنی گروه حقوقی عدل جویان بهره مند شوید.

اقدامات لازم

اقدامات لازم برای پیگیری و اثبات تدلیس در نکاح ابتداعاً اخذاطلاعات حقوقی تدلیس در نکاح از وکلای دل سوز وباتجربه ما است.

سپس فرد باید به کمک وکیل خود دادخواست لازم برای تدلیس در نکاح را تظیم نماید و مدارک لازم از جمله شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج را تهیه نماید.

مهریه در تدلیس در نکاح

اگر زنی تدلیس در نکاح کرده باشد علاوه بر مجازات کیفری مذکور  از مهریه نیز محروم شده و هیچ مهریه ای به وی تعلق نخواهد گرفت.

بنابراین باید توجه داشت اگر تدلیس ودروغ گویی وفریب کاری درنکاح از طرف زوجه باشد هیچ مهریه ای حتی درصورت نزدیکی با شوهرهم به زن تعلق نخواهد گرفت.

باتوجه به مطالب مذکور ، امیدوارم به اهمیت لزوم مراجعه به وکیل دادگستری پی برده باشید.

روند رسیدگی

اگر شما هم به وسیله خدعه و نیرنگ و دروغ گویی همسرتان در گیر مسئله تدلیس در نکاح شده اید ، می توانید به کمک وکیل متخصص تدلیس در نکاح  دادخواست مربوطه را تنظیم وثبت نمایید و دلایل و مدارک مذکور  را تهیه فرمایید و در روز تشکیل داگاه به قاضی محترم تقدیم نمایید.

در صورت اثبات تدلیس در نکاح فرد مدلس منظور کسی که تدلیس و دروغ گویی و فریب کاری در نکاح کرده به مجازات کیفری حبس تا 2 سال محکوم خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *