مشاوره حقوقی الزام به فک رهن

مشاوره حقوقی الزام به فک رهن : فک رهن به معنای خارج شدن مالی از حالت رهن است که در ضمن عقد رهن در اختیار مرتهن قرار گذاشته شده است.

در واقع عقد رهن یک نوع وثیقه برای اجرای تعهد توسط راهن است. در این عقد، صاحب مال راهن، گرو گیرنده، مرتهن و ملک مورد نظر که باید عین مشخص باشد، مرهون نامیده می شود.

یک مال نمی تواند تا ابد در رهن مرتهن بماند و اصولا عقد رهن دارای یک زمان مشخص است که اتمام آن، اسباب فک رهن را فراهم می نماید.

عقد رهن از جمله عقود بسیار مهمی است که همه روزه در کشور به صورت قانونی منعقد می گردد و مراجعات بسیاری به وکلا برای کسب اطلاعات حقوقی الزام به فک رهن انجام می شود.

مصادیق الزام به فک رهن

الزام به فک رهن در سه حالت ذیل قابل تصور است که عبارتند از:

  1. در حالت اول، راهن وامی را از بانک و یا شخص حقیقی دریافت نموده است و قرار بر این بوده که ملک مورد نظر تا زمان پرداخت کامل اقساط و بدهی های مربوط به وام مورد نظر در رهن بانک و یا شخص حقیقی قرار گیرد. در صورتی که پس از این مدت، مرتهن به فک رهن اقدام نکند، راهن می تواند الزام به فک رهن را از طریق مراجع قانونی پیگیری نماید.
  2. در حالت دوم،صاحب یک ملک که ملک مورد نظر راچندی پیش از فک رهن و طی قراردادی مبنی بر فروش مال مورد نظر فروخته است و و متعهد شده است که ملک مورد نظر را تا زمان تنظیم قانونی و رسمی سند آن، از رهن خارج نماید. در صورتی که صاحب مال موفق به انجام این کار نگردد، خریدار با استناد به مبایعه نامه می تواند درخواست الزام به فک رهن نماید.
  3. حالت سوم در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت است که ملک مورد نظر را تا زمان ساخت و یا یک تاریخ مقرر در رهن بانک قرار می دهد. درصورتی که پس از تاریخ مشخص شده و یا پس از اتمام ساخت، بانک نسبت به فک رهن اقدام نکند، صاحب مال و یا هر ذی نفع دیگری در این خصوص می تواند در مراجع قانونی دادخواست فک رهن دهد.

"<yoastmark

دادگاه صالح رسیدگی به دعوی الزام به فک رهن

یکی از سوالات رایج مطروحه در مسئله  نحوه الزام به فک رهن، مرجع صالح رسیدگی به این دعویست.

با توجه به آیین دادرسی مدنی، هر گونه دعوایی که در خصوص یک مال غیر منقول که کاملا عینیت خارجی دارد، مطرح گردد باید در دادگاه محل مال غیر منقول ثبت و به جریان انداخته شود. این یک اصل کلی بوده که تمامی مراجع آن را رعایت نموده و در تمامی دعاوی مربوط به مال غیر منقول به آن توجه داشته اند.

نحوه اجرای رأی دادگاه در خصوص الزام به فک رهن

در صورت حکم دادگاه به الزام به فک رهن، مرتهن موظف است تا 10 روز از زمان ابلاغ اجرائیه، ملک مورد نظر را فک رهن نموده و حکم دادگاه را انجام نماید. حال اگر به انجام این کار مبادرت ننماید، راهن و یا همان صاحب مال، می تواند از دادگاه توقیف اموال مرتهن را درخواست کند. در این صورت دادگاه از محل فروش اموال محکوم علیه، بدهی وی را پرداخت و نسبت به فک رهن اقدام می نماید.

حال اگر محکوم علیه مالی نداشته باشد، صاحب مال می تواند خود شخصا بدهی وی را پرداخت و سپس به فک رهن مبادرت کند و پس از آن از طریق حکم جلب، مرتهن را ملزم به پرداخت دین خود به راهن نماید. که در این صورت قضیه اعسار و یا عدم اعسار محکوم علیه مطرح و باب های بیشتری از موضوعات حقوقی گشوده می گردد. در هر صورت مراجعه به  وکیل دادگستری می تواند راه های قانونی بسیاری را پیش روی راهن قرار داده و به وی در جهت دریافت حکم فک رهن کمک نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *