مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه

مشاوره حقوقی  ابطال وقف نامه : هر آنچه در مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه باید بدانیم؟ ماده ۵۵ قانون مدنی وقف را اینگونه تعریف کرده است: وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. به این شکل که عنوان شد با خارج کردن مال مورد نظر از مالکیت و اختصاص منافع آن برای عموم اشخاص، عمل حقوقی وقف به وجود می آید.عقد وقف با توجه به مستمر بودن آن، برای همیشه موجود می باشد و به هیچ وجه و در هیچ موقع عنوان وقفیت مال موقوفه ساقط نمی شود. به همین دلیل است که هرگونه انتقال نسبت به عین مال موقوفه مجاز نیست. با این حال در بعضی موارد طبق ضوابط و شرایطی که در ادامه آمده است اقدام به ابطال وقف نامه می شود.

مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه

با توجه به مواد ۵۶ و ۵۹ قانون مدنی وقف از جمله عقودی است که به صرف ایجاب و قبول تشکیل نمی گردد بلکه باید مال مورد وقف، به قبض و اقباض سازمان اوقاف و متولی آن داده شود.

همانطور که در ابطال نامه ارث نیز اشاره شد از جمله شرایط و ویژگی های دیگر عقد وقف که به موجب مواد ۵۷ و ۵۸ قانون مدنی باید بدانیم این است که، کسی که مالک منافع و حق انتفاع از مالی می باشد حق ندارد آن مال را وقف کند و در شرایطی که اقدام به این عمل کند از لحاظ قانونی این عمل باطل است. در نتیجه قانونا واقف باید مالک آن مال باشد تا عمل حقوقی وقف به شکل صحیح واقع شود. به علاوه ی این موارد واقف باید دارای اهلیت برای وقف کردن باشد. در ادامه لازم به ذکر است که فقط وقف مالی مجاز است که با بقای عین امکان این که بتوان از آن منتفع شد وجود داشته باشد. البته ماده ۶۶ قانون مدنی نیز افزوده است که وقف بر مقاصد غیر مشروع باطل است.

مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه

در ماده ۸۸ و ۸۹ بیان شده است که خرید و فروش مال موقوفه در صورتی که مخروبه شود و یا خوف و ترسی در تخریب آن باشد به شکلی که دیگر امکان انتفاع از آن مال فراهم نباشد در صورتی جایز است که عمران و احیای آن توسط متولیان غیرممکن بوده و یا کسی برای عمران و آبادانی آن حاضر به این کار نباشد و هر گاه جزیی از مال موقوفه خراب یا در شرف خراب شدن باشد به شکلی که امکان بهره برداری از منافع آن وجود نداشته باشد همان جز و به همان اندازه از مال مخروبه یا فرسوده به فروش می رسد مگر در جایی که خرابی آن سبب سلب امکان استفاده از منافع آن مال از قسمتی نیز که باقی است هم بشود که در این صورت آن مال تماما به فروش خواهد رسید.

موارد بطلان وقف نامه

در مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه باید بیان داشت که می توان به طور خلاصه عوامل ابطال وقف را به شکل زیر برشمرد:

  1. خرابی مال موقوفه. به نحوی که امکان انتفاع از منافع آن ناممکن باشد.
  2. در صورت عدم وجود وقف نامه ای و اثبات وجود تصرف عدوانی توسط غیر در مال موقوفه و در ادامه آن اثبات وجود رابطه مالکیت در نفع شخصی در مال موقوفه سبب ابطال وقف نامه خواهد شد.
  3.  اگر بدهکاری اقدام به وقف کردن اموال خود کند و در پی آن مبادرت به انشا وقف نامه ای کند، در صورتی که طلبکاران اذن و رضایت به این عمل حقوقی او ننمایند، این عمل حقوقی و سند تنظیمی آن ابطال شده و طلبکاران از آن مال و منافعش می توانند در جهت وصول به مطالبات خود به شکل قانونی اقدام کنند.
  4.  در فرضی سند وقف نامه ای موجود است که به طور عادی و غیر رسمی به صدور رسیده است. کسی پیدا می شود که ادعای مالکیت بر مال موقوفه دارد و سند مالکیت آن از نوع رسمی می باشد. در این فرض چون این دو سند در تقابل با یکدیگر واقع می شوند و متعارض یکدیگراند، در اینجا تاریخ مقدم تنظیم دو سند مد نظر قرار خواهد گرفت و هر کدام که نسبت به دیگری در تاریخ تنظیم آن ها مقدم باشد معیار عمل برای ابطال یا عدم ابطال سند وقف نامه قرار خواهد گرفت.
  5. اگر مالی وقف شده باشد و سندی هم به عنوان وقف نامه برای آن تنظیم شده باشد ولی هنوز آن مال در اختیار و تصرف مالک یا مالکین یا وراث باشد و قبض نشده باشد در صورت اثبات عدم اقباض، مالک یا مالکین یا وراث این حق را دارا می باشند که تقاضای ابطال این سند را ار دادگاه صالح بخواهند.
  6.  در صورتی که مال موقوفه از اموال مصرف شدنی باشد و مطابق ماده ۵۸ قانون مدنی امکان انتفاع از مال با بقای آن مال میسر نباشد، وقف باطل خواهد بود.
  7.  مجهول ماندن موضوع مصرف مال موقوفه فقط در وقف خاص است که دلیلی بر ابطال وقف نامه محسوب می شود. وقف بر معدوم یعنی وقف بر کسی که مرده است موجب بطلان عمل وقف خواهد شد.
  8. اگر وقف مالی به قصد فرار از دین طلبکاران و صوری انجام گیرد و به ضرر دیان منجر گردد، این عقد وقف باطل خواهد بود.

روند رسیدگی و مراحل اقدام

درمشاوره حقوقی ابطال وقف نامهقابل ذکر است  که دعوای ابطال عقد وقف از نوع دعاوی غیرمالی بوده و امکان درخواست واخواهی و تجدیدنظر رای صادره از دادگاه بدوی صدور حکم وجود دارد.

باید در مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه بیان داشت که مرجع صالح رسیدگی به این موارد در صورتی که مال مورد مطالبه و خواسته از نوع مال غیرمنقول باشد، حوزه قضایی شهرستانی است که آن مال در آن واقع شده باشد و در صورتی که مال از نوع منقول باشد محل اقامت خوانده مرجع صالح رسیدگی قضایی به این پرونده ها خواهد بود.

ازجمله مواردی که بادی به آن در مشاوره حقوقی  ابطال وقف نامه توجه نمو د آن  است که امروزه اقامه و طرح دادخواست به شکل الکترونیکی در سامانه سنا انجام میشود. در صورت استفاده از وکیل ملکی میتواند از این طریق اقدام به ثبت دادخواست نماید و بعد از این مرحله باید برای تعیین دادگاه و ادامه این فرآیند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد.

باید در مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه  توجه داشت که موضوع وقف و اموال موقوفه و ابطال وقف نامه ها دارای پیچیدگی های فراوانی می باشد و قطعا حضور یک وکیل متخصص کیفری در دعاوی وقف کمک شایانی در جهت رسیدن به مقصود و مطلوب شما عزیزان را خواهد داشت.

برای اقامه دعوای ابطال وقف نامه می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی عدل جویان با استفاده از وکلای جوان و نخبه بهره بگیرید تا به نتایج بهتری در پرونده خود برسید. موسسه ی حقوقی ما آمادگی پذیرش وکالت و ارائه مشاوره حقوقی ابطال وقف نامه در زمینه دعاوی ملکی به شما متقاضیان محترم را با افتخار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *