مرد در چه صورت می تواند ازدواج مجدد کند؟

مرد در چه صورت میتواند ازدواج مجدد کند؟  تعدد زوجات همواره یکی از مهمترین مباحث چالش برانگیز در نظام های اسلامی بوده است.
با این حال دین اسلام این امر را کاملا مجاز اعلام نموده و با توجه به اقتباس قوانین ایران از مباحث شرعی و فقهی آیین اسلام، نمی توان مانع اجرای چنین امری شد.
با این حال قانون حمایت از خانواده تحقق ازدواج مجدد را مشروط به شروط خاصی دانسته است که امروزه در قابله نکاح نیز به صورت کاملا رسمی و قانونی مورد اشاره واقع شده اند در ادامه با عدل جویان همراه باشید.

تعدد زوجات در کتب فقهی

کتب فقهی و شرعی، با استنتاج از آیات قرآنی، شرط تعدد زوجات را در رعایت عدالت توسط مرد میان زوجات خود دانسته است. طبق متون شرعیه، مردان می توانند چهار زن دائم را به صورت همزمان در زوجیت خود داشته باشند.

با این حال آیات قرانی در خصوص چند همسری تا قدری چالش براگیز بوده و با توجه به آیه ی 109 سوره نساء، که ایجاد عدالت میان زوجات را غیر ممکن دانسته است، مجال بحث و بررسی بیشتر در خصوص مشاوره حقوقی ازدواج مجدد مرد فراهم گردید.

تعدد زوجات در قوانین مدون جمهوری اسلامی ایران

قوانین مدون این عرصه در سال 1353 و پیش از انقلاب طی 16 ماده در قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید و هم اکنون نیز لازم الاجرا می باشد. طبق این قانون اصل بر ممنوعیت تعدد زوجات بوده و امکان وقوع آن نیازمند شروط خاصی می باشد که در 9 بند جداگانه ذکر شده اند.

مرد در چه صورت میتواند ازدواج مجدد کند؟

شروط ازدواج مجدد( تعدد زوجات ) در قوانین فعلی جمهوری اسلامی ایران

همانگونه که فوقا ذکر نمودیم این شروط در نه بند جداگانه مورد اشاره واقع شده اند که در صورت تحقق هر کدام از آن ها، مرد می تواند مبادرت به ازدواج مجدد نماید. این شرایط عبارتند از:

  1. رضایت همسر اول
  2. عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
  3. عدم تکمین زوجه
  4. ابتلاء زوج به جنون و هر گونه مرض صعب العلاجی که دوام زندگی زناشویی را برای طرف مقابل به مخاطره اندازد
  5. محکومیت قطعی زن به پنج سال حبس ( اعم از اینکه این مجازات به عنوان مجازات اصلی تعیین گردد و یا در نتیجه عدم توانایی زن به پرداخت جریمه نقدی، مشمول آن گردد. )
  6. ابتلا زن به هر گونه اعتیادی که دادگاه خانواده آن را مخل ادامه زندگی زناشویی بداند
  7. متارکه از جانب زن و ترک زندگی خانوادگی
  8. عقیم بودن زن و عدم قدرت باروری
  9. غایب مفقود الاثر شدن زن

مرد در چه صورت میتواند ازدواج مجدد کند؟

مرد نمی تواند به شخصه و به صورت کاملا مستقل در خصوص شرایط فوق الذکر تصمیم گرفته و برای خود اجازه ازدواج مجدد صادر نماید. بررسی تمام شرایط فوق الذکر در خصوص زوجه نیازمند طرح دادخواست به دادگاه حمایت از خانواده بوده و مرد باید تمام مراحل را به صورت کاملا قانونی پیگیری نماید.

بنابراین مرد باید به عنوان خواهان، دادخواستی را تحت عنوان درخواست ازدواج دوم و به طرفیت همسر اول خود به عنوان خوانده و همچنین دلیل و یا دلایل قانونی خود را برای مبادرت به این امر، تنظیم نموده و تقدیم دادگاه خانواده نماید.

دادگاه خانواده موظف است دلیل و یا ادله مرد را در خصوص همسر اول بررسی نموده و با توجه به توجیهات ارائه شده از جانب مرد و همچنین زن و بررسی دقیق شرایطآن ها به ویژه از حیث شرایط مالی مرد و تمکین زن، رای خود را صادر نماید.

گواهی عدم امکان سازش

حقوق اسلامی، حق طلاق را یکی از حقوق قانونی و غیر قابل اسقاط مرد دانسته است و این امر بدین معناست که طلاق باید از جانب مرد انجام گردد.
با این حال قانونگذار این اجازه را به زن داده است تا در صورت عدم سازش با وضعیت موجود ( تعدد زوجات همسر خود ) با درخواست گواهی عدم امکان سازش از دادگاه خانواده درخواست طلاق نماید.

لازم به ذکر است که تعدد زوجات یکی از دلایل موجه قانونی برای پذیرش طلاق به درخواست زن بوده و دادگاه های خانواده اصولا به آن استناد نموده و اجازه طلاق را صادر می کنند.

ازدواج مجدد مخفیانه

از آنجا که ازدواج مجدد اگر به صورت رسمی باشد به حکم دادگاه نیاز دارد ، بسیاری از مردانی که بدون دلایل فوق الذکر مبادرت به تجدید فراش میکنند، از ثبت رسمی ازدواج مجدد خودداری نموده و یا ازداج موقت و غیر دائم ( متعه ) را انتخاب می کنند.
دقت نمایید که مبادرت به ازدواج دائم و مجدد بدون ثبت رسمی بدون مجوز دادگاه هشت تا هجده میلیون تومان جزای نقدی و یا 91 روز تا شش ماه حبس را به دنبال خواهد داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و راهکارهای ازدواج مجدد مرد می توانید با شماره 44386581-021 تماس بگیرد ضمن ارتباط با وکیل خانواده از مشاوره حقوقی رایگان نیز بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *