مشاوره حقوقی چک

مشاوره حقوقی چک شامل تمامی سوالات و مسائل حقوقی است که در باب چک و برگشت خوردن آن مطرح می گردد. چک بلامحل منجر به تنظیم پروندهای بسیاری در دادگاه های حقوقی، کیفری و حتی دوایر اجرای ثبت شده است.

هرچند امروزه تمامی اقشار جامعه به نوعی با چک و دسته چک آشنا هستند اما نمی توان توقع داشت که عامه اجتماع از تمامی قوانین حاکم بر این بخش از حقوق تجارت آگاهی داشته باشند.

در راستای رفع این مسئله افرادی تحت عنوان مشاوره حقوقی چک، اطلاعات و تجربیات تخصصی خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد. در این مقاله مهمترین و متداول ترین مسائل مطرح شده در جلسات مشاوره حقوقی چک را بیان می کنیم.

برگشت زدن چک اول راه است!

بسیاری از افراد تصور می کنند برگشت زدن چک برای احقاق حق و آغاز عملیات اجرایی علیه صادر کننده چک بلامحل کافیست؛ اما بهتر است بدانید که برگشت زدن چک تنها اول راه است و برای شما حق شکایت کیفری و یا ارائه دادخواست حقوقی را ایجاد می کند. شما پس از برگشت زدن چک باید گواهی عدم دریافت وجه چک و یا عدم دریافت بخشی از وجه چک به علت کسری موجودی را از بانک مربوطه دریافت کرده و مراحل بعد را با توجه به نوع چک دنبال کنید.
بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که در دست داشتن لاشه چک برگشتی به همراه گواهی عدم پرداخت وجه چک برای طرح شکایت کیفری و یا دادخواست حقوقی لازم است. به این اسناد باید لزوم گواهی تطبیق امضا روی لاشه و فرد صادر کننده از بانک مربوطه را برای مطالبه وجه چک در دوایر اجرای ثبت نیز اضافه نمود.

دادخواست مطالبه وجه چک از دادگاه حقوقی

در صورتی که چک به علت سفید امضا بودن، مشروط و متضمن بودن، وعده دار بودن و یا گذشت شش ماه از تاریخ صدور و شش ماه از تاریخ برگشت آن مورد شکایت کیفری قرار نگرفته باشد و همچنین در صورتی که ارزش ریالی آن بیش از 200 میلیون ریال باشد، قابل طرح در دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا محل برگشت چک است.

مشاوره حقوقی چک
دادخواست مربوطه باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده و با عنوان مطالبه وجه چک بلامحل به طرفیت صادر کننده و ظهر نویسان و ضامن، مورد رسیدگی قضات حقوقی واقع شود.

شکایت کیفری عدم پرداخت وجه چک

در صورتی که چک بلامحل دارای هیچ یک از شرایط ذکر شده در مبحث قبل نباشد و شش ماه از تاریخ صدور چک و شش ماه از تاریخ برگشت خوردن چک نگذشته باشد، دارنده چک می تواند علیه صادر کننده چک شکایت کیفری تنظیم کند.

شکایت کیفری توسط وکیل چک صرفا علیه صادر کننده چک صورت می گیرد و شامل ضامن و ظهر نویس های چک هر چند متعدد باشند نمی گردد. دقت کنید صرفا چک هایی که عهده بانک های مجاز کشور صادر شده اند قابل پیگیری کیفری می باشند. چک های عهده موسسات مالی و اعتباری و بانک های قرض الحسنه ماهیت کیفری ندارند.
برای تنظیم شکایت باید به دادسرای محل اقامت خوانده یا محل صدور چک و یا محل برگشت چک مراجعه کرد. پس از تنظیم پرونده، شکایت شما جهت بررسی به یکی از شعبات کیفری ارسال می گردد.

مطالبه وجه چک در شورای حل اختلاف

چک هایی با ارزش ریالی بیست میلیون تومان یا کمتر و با ماهیت حقوقی و کیفری قابل مطالبه در شواری حل اختلاف محل اقامت خوانده، محل صدور چک و یا محل برگشت خوردن چک هستند. شواری حل اختلاف همچون محاکم حقوقی و کیفری امکان تامین خواسته پیش از شروع دادرسی برای اسناد تجاری لازم الاجرا همچون چک را دارند.

تمامی شرایط و مراحل دادگاه ها در خصوص مطالبه وجه چک در شواری حل اختلاف نیز صورت می گیرد و اجرای حکم از اعتبار و قطعیت دادگاه های دادگستری برخوردار است.

مطالبه چک از طریق اجرای ثبت

همچون شکایت کیفری از چک بلا محل، برای مطالبه وجه چک هایی که عهده بانک های مجاز داخلی صادر شده اند می توان به اجرای ثبت مراجعه کرد. همچنین علیه ضامنین و ظهرنویسان امکان طرح دادخواست و یا صدور اجراییه در دایره اجرای ثبت امکان پذیر نیست.

صدور اجراییه در اداره ثبت اسناد با سرعت بسیاری صورت میگیرد و در کمتر از دو روز کاری صادر می گردد. محدودیت های شش ماهه و دیگر محدودیت های ذکر شده برای پیگیری شکایت کیفری از چک مانع بررسی پرونده در دایره اجرای ثبت نمی شود. هزینه مطالبه وجه چک در این بخش از دوایر اجرایی بالاتر از مراجع قضایی است با این تفاوت که مبلغ مورد نظر یعنی 5% وجه چک، بعد از وصول آن مطالبه می شود.

دریافت مشاوره حقوقی چک

مسائل حقوقی مربوط به چک های برگشتی در قالب سوالات حقوقی مختلفی مطرح می گردند. با توجه به محدود بودن اطلاعات ارائه شده در مقالات حقوقی و امکان عدم پاسخ گویی به سوالات و نیازهای شما در مقالات نگاشته شده، می توانید از طریق سیستم ها و راه های ارتباطی مختلف به صورت حضوری و غیر حضوری، مشاوره حقوقی دریافت کنید. وکلای متخصص گروه حقوقی عدل جویان با بررسی موردی و دقیق مسائل حقوقی شما، منجر به ارائه پاسخ های کاربردی می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *